سال 2023 سپری شد و رهبران کسب و کارها چشمان خود را به مسیر پیش رو معطوف کرده اند، و اگرچه شروع سال جدید ممکن است هیجان انگیز به نظر برسد، اما تصویر اقتصادی هنوز مبهم است و چشم انداز جهانی نامشخص می باشد. پس از سالی که عمدتاً توسط امواج اخراج، نگرانی از رکود اقتصادی و آشفتگی فزاینده بین المللی شکل گرفت، سال 2024 می تواند به همان اندازه دشوار و غیرقابل پیش بینی باشد. مخصوصا برای کارکنان شرکت های فناوری.

فضای هرج و مرج به راحتی می تواند به سطوح بالاتری از اضطراب، افسردگی و پریشانی تبدیل شود – که نه تنها سلامت روانی و رفاه کارمندان را کاهش می دهد، بلکه مشکلاتی را که شرکت ها باید پیش بینی کنند، زیرا می توانند تأثیر بزرگی بر زندگی آنها داشته باشند.

بر اساس نظرسنجی گالوپ که در سال 2022 میلادی صورت گرفت، مشخص شد که کارمندانی که از سلامت روانی منصفانه یا ضعیف برخوردارند، ” تخمین زده می شود که سالانه نزدیک به 12 روز غیبت برنامه ریزی نشده داشته باشند در حالی که این میزان برای همه کارمندان دیگر 2.5 روز است.” به طور کلی در سراسر نیروی کار کشور آمریکا، تخمین زده می شود که کار از دست رفته سالانه 47.6 میلیارد دلار هزینه از دست دادن بهره وری برای اقتصاد داشته باشد.

اهمیت سلامت روان در محیط کار

در همین حال، اولویت دادن به رفاه روانی برای آمریکایی های شاغل اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. بر اساس چارچوب سازمان جراح عمومی آمریکا برای سلامت روانی و رفاه محیط کار، بیش از سه چهارم کارگران آمریکا می گویند که به دنبال مکان های کاری هستند که از دارای سلامت روان بالایی هستند.

اما مانند بسیاری از مؤلفه های فرهنگ یک شرکت، رسیدگی به سلامت روان و سلامت روانی کارکنان، نیازمند رهبری جسورانه است. برای ایجاد تأثیرات پایدار و نتایج مثبت، مدیران باید از بالا شروع کنند و الگو قرار دهند. چه از آن آگاه باشید یا نه، تیم شما به دنبال الگوبرداری از رفتارهای سالم و مراقبت از خود است.

اولویت بندی سلامت روان بسته به فرد متفاوت به نظر می رسد. یکی از مکان هایی که باید شروع کرد، تعادل کار و زندگی و مرزها است. مدیران، چند وقت یکبار به جای استراحت، در ساعات ناهار کار می کنید؟ در نظر داشته باشید که برای صرف غذا وقت بگذارید و از دعوت هم تیمی های خود برای پیوستن به شما نترسید. وقتی دفتر را ترک می‌کنید، “ساعات تعطیلی” را مشخص کنید – زمان هایی که برای پاسخگویی به مکاتبات کاری در دسترس نیستید و کارمندان خود را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

سلامت روان در محیط کار

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، تنها یک سوم کارگران می گویند “کارفرمای آنها فرهنگی را ارائه می دهد که در آن استراحت تشویق می شود” و تنها دو پنجم می گویند “کارفرمای آنها فرهنگی را ارائه می دهد که در آن زمان مرخصی رعایت می شود.” به همین دلیل برای مدیران بسیار مهم است که این رفتار را بر اساس یک مبنای ثابت مدل کنند. به کارکنان یادآوری می کند که انجام همین کار برای آنها قابل قبول است.

ایجاد یک نمونه محکم از خودمراقبتی باعث ایجاد اعتماد می شود و می تواند فضایی از امنیت روانی را ایجاد کند که در آن کارکنان احساس ارزشمندی، احترام و مراقبت کنند. همچنین موانع آسیب‌پذیری را از بین می برد، که در ایجاد محیطی از ارتباطات باز و صادقانه کلیدی خواهد بود. چیزی که مدیران نیز باید به آن توجه زیادی داشته باشند.

وقتی صحبت از حفظ سلامت روانی می شود، از بین بردن انگ نیمی از کار است. صحبت آشکار با تیم خود یکی از راه های کمک به پاک کردن احساس شرم است که اغلب با مشکلات سلامت روان همراه است. مراجعه حضوری یک راه عالی برای گفتگو در مورد سلامت روان و رفاه روانی است و در صورت لزوم، تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارید. این برای شرکتی همچون مایکروسافت مفید بود، جایی که افراد شروع به به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در مورد سلامت روان خود کردند.

یکی از مدیران ارشد شرکت مایکروسافت در این باره می گوید:

ما نپرسیدیم، اما اتفاق افتاده است که بسیاری از رهبران ما پا به عرصه وجود گذاشتند و شروع به گفتن داستان های خود، مبارزات شخصی یا مواردی کردند که شاهد آن بوده اند. و طبیعتاً در فرهنگ فراگیر شده است.

وقتی کسی چیزی را با شما به اشتراک می گذارد، همدلی را تمرین کنید. مهم است که به خاطر داشته باشید که کارکنان نیازها و سبک های ارتباطی متفاوتی خواهند داشت، بنابراین سعی کنید از یک رویکرد یکسان اجتناب کنید. این امر به ویژه برای کارمندان نورون واگرا مهم است، به این معنی که با یک بیماری روانی زندگی می کنند یا کسانی که سطوح مختلفی از استعدادهای اجتماعی یا یادگیری را تجربه می کنند.

کارمندان ممکن است در مورد درخواست کمک یا باز کردن کار احساس اضطراب کنند. صبور باشید، زیرا ساختن این روال جدید چک کردن زمان می برد و مهمتر از همه، به هم تیمی های خود یادآوری کنید که به خاطر مراقبت از سلامت خود طرد یا مجازات نخواهند شد.

همانطور که این مکالمات را جزء اصلی سبک رهبری خود قرار می دهید، منابعی را که در دسترس آنها است به طور منظم به تیم خود یادآوری کنید. ملاقات با یک نماینده منابع انسانی را در نظر بگیرید تا درک جامعی از مزایای مفید مانند برنامه کمک به کارکنان یا EAP به دست آورید.

اگرچه هیچ فرمول کامل یا دستور العمل آسانی برای بهبود سلامت روانی کارمندان وجود ندارد، اما الگوبرداری از طریق ایجاد رابطه کاری مناسب و باز کردن خطوط ارتباطی می تواند به کاهش انگی که اغلب افراد را از درخواست کمک باز می دارد، کمک کند. تغییر روشی که محیط کار شما به سلامت روان و رفاه می پردازد یک برد-برد واقعی است و شما تأثیر مثبتی در زندگی کارمندان خواهید داشت و به راه اندازی شرکت برای موفقیت مالی بهتر کمک خواهید کرد.