بر اساس پیش بینی صورت گرفته توسط موسسه Demoskopika، گردشگری ایتالیا در تابستان سال جاری شاهد رونق و استقبال خواهد بود. این پیش‌بینی بیان می کند که 35.5 میلیون گردشگر خارجی کشور ایتالیا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند که افزایش 5 درصدی نسبت به سال 2023 میلادی دارد.

یک سناریوی دیگر بیان می کند که می توان برآوردها را افزایش داد که منجر به 70 میلیون ورود و 278.3 میلیون شب اقامت شود. این افزایش به ترتیب 8.8 درصد و 5.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 میلادی خواهد بود.

پیش‌بینی می شود سناریوی خوش‌بینانه‌تری از دوره پیش از همه‌گیری کرونا در سال 2019 میلادی پیشی بگیرد. این پیش‌بینی افزایش ورود (6.8+%) و اقامت شبانه (+7.0%) را نشان می دهد. اگر برنامه ریزی نهادی آگاهانه اجرا شود، صنعت گردشگری ایتالیا می تواند به سرعت با نیازهای بازار و انتظارات گردشگران سازگار شود. این تضمین می کند که این صنعت از نظر کمی و کیفی رشد می کند، که می تواند استانداردهای جدیدی از موفقیت برای گردشگری در ایتالیا ایجاد کند.

بر اساس دیگر پیش‌بینی‌های موسسه Demoskopika، انتظار می رود هزینه های گردشگری ایتالیا در طول تابستان امسال از 43 میلیارد یورو فراتر رود که نرخ رشد تخمینی 4 درصدی را در مقایسه با ماه های تابستان 2023 میلادی را نشان می‌دهد. همچنین پیش بینی می شود نسبت به سال قبل 3.5 درصد افزایش یابد.

ایتالیا

گردشگری ایتالیا رونق می یابد

فصل تابستان آینده برای گردشگری ایتالیا امیدوار کننده به نظر می رسد. با این حال، با وجود داشتن یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تورم گردشگری در میان مقاصد سفر، افزایش هزینه های سفر هوایی و سایر بخش‌های حیاتی ممکن است منجر به جذب کامل مزایای افزایش هزینه های گردشگری شود. آخرین داده های فوریه سال جاری نشان می دهد که کشور ایتالیا با توجه به عواملی مانند حمل و نقل، تفریحی، فرهنگی، بسته های تعطیلات و خدمات هتل و رستوران، در بین مقاصد اروپایی با کمترین نرخ تورم گردشگری قرار داشته است.

نرخ تورم گردشگری در ایتالیا دارای روند رشد 3.9 درصدی است که بالاتر از کشورهای فرانسه (3.7 درصد) و آلمان (2.9 درصد) است. شاخص هماهنگ قیمت های مصرف کننده (HIPC) برای بخش گردشگری ایتالیا تحت تأثیر اقلام مربوط به “خدمات تفریحی و فرهنگی” (0.6٪) قرار دارد. از سوی دیگر، “خدمات حمل و نقل” با روند تورم 5.6 درصدی، تأثیر منفی دارند، ایتالیا و سوئد (6.5 درصد) را به کشورهایی با بیشترین افزایش قیمت تبدیل کرده است.

این روند توسط داده های ماه مارس تأیید می شود که نشان‌دهنده روندی در نرخ تورم گردشگری 3.9٪ است که توسط موسسه Demoskopika محاسبه شده است. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش قیمت خدمات حمل و نقل هوایی است. قیمت بسته های تعطیلات و خدمات اقامتی از جمله هتل ها نیز در حال افزایش است. قیمت پروازهای داخلی سریعتر (19.2٪) از پروازهای بین المللی (+7.3٪) رشد می کند.