امروزه کارشناسان تغذیه در مورد کربوهیدرات های برهنه صحبت می کنند، اصطلاحی که غذاهایی را توصیف می کند که عمدتاً کربوهیدرات های ساده بدون چربی، پروتئین یا فیبر هستند.

در واقع 3 نوع کربوهیدرات وجود دارد:

1. کربوهیدرات های پیچیده

2. کربوهیدرات های ساده

3. کربوهیدرات های فیبر دار

کربوهیدرات برهنه فقط نام دیگری برای کربوهیدرات های ساده است.

کربوهیدرات های ساده می توانند باعث افزایش قند شوند. آنها خیلی سریع هضم می شوند و قند مستقیماً وارد جریان خون شما می شود و گلوکز شما را افزایش می دهد.

کربوهیدرات های پیچیده به طور طبیعی در غلات کامل، سبزیجات و حبوبات یافت می شوند. هضم و جذب این مواد بیشتر طول می کشد، بنابراین قند خون سریع افزایش نمی یابد.

کربوهیدرات های ساده اغلب در غذاهای فوق فرآوری شده، آب نبات، برنج سفید و نوشابه وجود دارند. اینها همچنین ممکن است قند اضافه شده و کربوهیدراتهای تصفیه شده داشته باشند که فاقد فیبر و مواد مغذی هستند. مصرف بیش از حد قندهای افزوده شده می تواند منجر به افزایش وزن، دیابت نوع 2 یا مشکلات قلبی شود.

برخی از فرآورده های شیر جو دوسر که فاقد پروتئین هستند اما حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند نیز ممکن است باعث افزایش قند شوند، به خصوص اگر اول صبح آن را با قهوه بدون هیچ غذایی میل کنید.

با این حال، لازم نیست تمام کربوهیدرات های ساده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. کربوهیدرات های برهنه با پروتئین، چربی یا فیبر میتواند با کاهش سرعت هضم و جذب قند به شما در جلوگیری از عجله قند کمک کند.

بنابراین، اگر می خواهید از یک فنجان لاته شیر جو دوسر لذت ببرید، حتما آن را همراه صبحانه میل کنید. و همین قاعده برای سایر کربوهیدرات های برهنه نیز صدق می کند.

میوه ها عمدتاً حاوی کربوهیدرات های ساده هستند

میوه ها به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات های ساده هستند، بنابراین آیا باید از خوردن میوه ها صرف نظر کنید؟

برخلاف سایر کربوهیدرات های برهنه، میوه حاوی فیبر است که قابل هضم نیست و به آرامی در معده حرکت می کند. خوردن میوه می تواند به کنترل قند خون و کلسترول شما کمک کند.

حتی اگر 100 درصد آب میوه از یک سیب باشد، شما اساساً کربوهیدرات های ساده را مستقیم می نوشید. اما اگر سیب بخورید، فیبر، ویتامین C و سایر مواد مغذی دارید که به پوشاندن قند موجود در سیب کمک می کنند. این فیبر به کاهش میزان جذب قند کمک می‌کند و مانند آبمیوه، به شما عجله قند نمی‌دهد.

برخی از رژیم‌های کم کربوهیدرات، مانند کتو، حذف میوه ها را از رژیم غذایی توصیه می کنند. با این حال، خوردن میوه کامل با کاهش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها مرتبط است.

یکی از کارشناسان تغذیه در این باره می گوید:

به جای پرهیز از میوه، بهتر است میوه کامل را با منبع پروتئینی مانند پنیر، کره بادام زمینی یا آجیل بپوشانید تا جذب کربوهیدرات را حتی بیشتر کند کنید.

کربوهیدرات ها برای بدن ضروری می باشند

بسیاری از رژیم های مد روز بر کاهش کربوهیدرات ها تمرکز دارند، اما تثبیت بیش از حد کربوهیدرات ها می تواند منجر به رابطه ناسالم با غذا شود.

آنیتا گارسیا، متخصص تغذیه مستقر در شهر لس آنجلس، می گوید:

بهتر است بر سوخت رسانی به بدن خود با تعادل خوبی از مواد مغذی ضروری تمرکز کنیم. اکثر وعده های غذایی و میان وعده ها باید پروتئین، فیبر، چربی های اشباع نشده و کربوهیدرات داشته باشند.

کربوهیدرات ها برای حمایت از عملکرد مغز و فعالیت بدنی ضروری می باشند. شما می توانید کربوهیدرات های با کیفیت بالاتر را برای بهره مندی از بیشترین فواید انتخاب کنید، مانند غلات کامل، میوه ها و لوبیاهای فرآوری نشده یا کم فرآوری شده.

گارسیا همچنین می گوید:

نیازی نیست که از خوردن کربوهیدرات بترسیم. همه چیز علاوه بر فیبری که به طور کامل هضم نمی کنیم در بدن ما به گلوکز تبدیل می شود. مغز ما ترجیح می دهد با گلوکز به عنوان منبع اصلی سوخت کار کند.