ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) ماهواره پلانکتون، آئروسل، ابر، اکوسیستم اقیانوس (PACE) را پرتاب کرد. این ماهواره با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس از مجتمع پرتاب فضایی 40 در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به مدار زمین پرتاب شد تا سلامت اقیانوس ها، کیفیت هوا و اثرات تغییرات آب و هوایی را مطالعه کند. سازمان ناسا متعاقباً دریافت سیگنال از ماهواره را حدود 5 دقیقه پس از پرتاب تایید کرد.

لحظه پرتاب ماهواره PACE ناسا

ابزار رنگی اقیانوس ابرطیفی این ماهواره به محققان این امکان را می دهد که اقیانوس ها و دریاها را در طیفی از نور ماوراء بنفش، مرئی و نزدیک به مادون قرمز اندازه گیری کنند. این امر دانشمندان را قادر می سازد تا توزیع فیتوپلانکتون ها را ردیابی کنند و برای اولین بار از فضا شناسایی کنند که کدام جوامع از این موجودات در مقیاس روزانه و جهانی وجود دارند. دانشمندان و مدیران منابع ساحلی در نتیجه می توانند از داده ها برای کمک به پیش بینی سلامت شیلات، ردیابی شکوفه های مضر جلبکی و شناسایی تغییرات در محیط دریایی استفاده کنند.

این فضاپیما همچنین دو ابزار پلاریمتر، قطب سنج رنگین کمان فرازاویه شماره 2 و قطب سنج طیفی برای اکتشاف سیاره ای را حمل می کند. اینها نحوه تعامل نور خورشید با ذرات موجود در جو را تشخیص می دهند و اطلاعات جدیدی در مورد ذرات معلق در هوا و خواص ابر و همچنین کیفیت هوا در مقیاس محلی، منطقه ای و جهانی به محققان می دهند. ترکیب این ابزار و پلاریمترها، PACE را قادر می سازد تا بینشی در مورد فعل و انفعالات اقیانوس و جو و چگونگی تأثیر آب و هوای متغیر بر این فعل و انفعالات ارائه دهد.

بیل نلسون، رئیس ناسا، در توضیح این ماموریت می گوید:

با اضافه شدن این ماهواره جدید به ناوگان ماهواره های رصد زمین ناسا، PACE به ما کمک می کند تا یاد بگیریم که چگونه ذرات موجود در جو و اقیانوس های ما می توانند عوامل کلیدی موثر بر گرمایش جهانی را شناسایی کنند.

او همچنین افزود:

به تیم PACE برای پرتاب موفقیت آمیز این ماهواره تبریک می گویم.