تحقیقات جدید کالج بهداشت عمومی دانشگاه جرج میسون، ارتباط حیاتی بین تغذیه نامناسب با سلامت روان و دیابت را روشن کرده است.

دو بررسی صورت گرفته به رهبری پروفسور رائده بصیری نشان می دهد که تغذیه نامناسب نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، بلکه بر سلامت روان، به ویژه اضطراب و افسردگی نیز تأثیر منفی می گذارد.

رابطه متقابل تأثیرگذار

نویسندگان این مطالعه نوشتند:

در سرتاسر جهان، علائم دیابت، افسردگی و اضطراب به عنوان مسائل مهم بهداشت عمومی به رسمیت شناخته شده اند.

تحقیقات اخیر یک رابطه متقابلاً تأثیرگذار بین دیابت و این دو وضعیت سلامت روان را آشکار کرده است، که در آن هر اختلال بر روند و نتایج سایرین تأثیر می گذارد. نقش تغذیه در پیشگیری و درمان افسردگی، اضطراب و دیابت بسیار مهم است.

درمان دیابت

این مرکز کنترل بیماری دریافته است که افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند دو تا سه برابر بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند.

این همبستگی پایه و اساس درمان های فعلی است که اغلب شامل درمان، دارو یا ترکیبی از هر دو است. با این حال، رابطه پیچیده بین رژیم غذایی، سلامت روان و دیابت یک حوزه نسبتاً جدید مطالعه است.

مداخلات غذایی

تحقیقات پروفسور بصیری نشان می دهد که اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند. به نوبه خود، داشتن دیابت نیز احتمال تجربه این مشکلات سلامت روان را افزایش می دهد.

آنچه در این یافته ها قابل توجه است، این است که مداخلات غذایی می توانند نقش مهمی در مدیریت و کاهش این نگرانی های سلامتی داشته باشند.

توانمندسازی افراد

یافته های این دانشکده بهداشت بر نقش محوری انتخاب های غذایی در کاهش خطرات مرتبط با دیابت و سلامت روان تاکید می کند.

پروفسور رائده بصیری می گوید:

پیامدهای این یافته ها فراتر از جامعه علمی است، زیرا آنها نویدبخش اطلاع رسانی به سیاست های بهداشت عمومی، اقدامات مراقبت های بهداشتی و توصیه های غذایی است که می تواند تأثیر مثبتی بر جمعیت عمومی بگذارد.

در نهایت، این تحقیق به دنبال توانمندسازی افراد برای انتخاب رژیم غذایی آگاهانه و ارتقاء دهنده سلامتی است که می تواند به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه برای پیشگیری و مدیریت دیابت و همچنین اضطراب و افسردگی عمل کند.

بینش انتقادی

این تیم دریافت که رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی و لبنیات کم چرب با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و اختلالات سلامت روان مرتبط است. برعکس، رژیم های غذایی سنگین در غذاهای فرآوری شده با افزایش حساسیت به این شرایط همراه است.

علاوه بر این، این تیم کشف کردند که رژیم های غذایی فاقد مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین های D، E، B6، B12، فولات، سلنیوم، کروم و منیزیم، علائم مربوط به سلامت روان و ایجاد نوع را تشدید می کنند. 2 دیابت این ارتباط بر اهمیت انتخاب های غذایی غنی از مواد مغذی برای سلامتی و تندرستی کلی تأکید می کند.

رائده بصیری در پایان سخنان خود گفت:

شواهد علمی کنونی بر مزایای بالقوه اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل در کاهش علائم اضطراب و افسردگی و در عین حال افزایش کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت تاکید دارد.