گزارش جدیدی (لینک) که به طور مشترک توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)، فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و دانشگاه نیوکاسل تهیه شده است، نشان دهنده آن است که ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را از 30 تا 40 درصد کاهش دهد.

فدراسیون بین المللی دیابت تخمین می زند که 537 میلیون نفر در دنیا به بیماری دیابت مبتلا هستند، این رقم همچنان در حال افزایش است و دیابت را نهمین عامل مرگ و میر در دنیا می کند. دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر دنیا است که بیش از 95 درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد. با این حال، بیماری دیابت نوع 2 اغلب قابل پیشگیری است.

ترک سیگار نه تنها خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد، بلکه به طور قابل توجهی سلامتی افراد را بهبود می بخشد و خطر عوارض دیابت را کاهش می دهد. شواهد نشان می دهد که سیگار بر توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون تأثیر می گذارد که می تواند باعث دیابت نوع 2 شود.

سیگار همچنین خطر عوارض مرتبط با دیابت مانند بیماری های قلبی عروقی، نارسایی کلیه و نابینایی را افزایش می دهد. سیگار همچنین بهبود زخم را به تاخیر می اندازد و خطر قطع اندام تحتانی را افزایش می دهد و بار قابل توجهی را بر سیستم های بهداشتی تحمیل می کند.

فدراسیون بین المللی دیابت درباره ترک سیگار و خطر دیابت می گوید:

مردم را قویا تشویق می کنیم که سیگار را ترک کنند تا خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند و در صورت ابتلا به دیابت، به جلوگیری از عوارض آن کمک کنند. ما از دولت ها می خواهیم اقدامات سیاستی را ارائه دهند که مردم را از کشیدن سیگار منصرف کنند و دود تنباکو را از تمام فضاهای عمومی حذف کنند.

البته ترک سیگار فقط برای سلامت ریه ها و قلب نیست. همچنین گامی ملموس در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد.

مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، می گوید:

متخصصان سلامت نقش مهمی در ایجاد انگیزه و راهنمایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مسئله ترک دخانیات ایفا می کنند. همزمان، دولت ها باید گام مهمی را برای اطمینان از اینکه تمام اماکن عمومی سرپوشیده، محل کار و وسایل حمل و نقل عمومی کاملاً عاری از دود هستند، بردارند.