این مقاله، قسمت دوم از مجموعه مقالات دو قسمتی در مورد حکمرانی هوش مصنوعی می باشد. قسمت اول در مورد استراتژی محصول و ایجاد تیم مدیریت هوش مصنوعی است. قسمت دوم نیز فرآیندهای حاکمیت و ارتباطات در حال انجام هوش مصنوعی را پوشش می دهد.

حکمرانی هوش مصنوعی

در مقاله ای که اخیرا در سایت فوربز خواندم، نحوه حسابرسی حاکمیت در استراتژی محصول هوش مصنوعی بررسی شده بود. این یک نقطه عطف برای سازمان های مدرن است. کسانی که راه های مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی را پیدا می کنند، مزیت های رقابتی قابل توجهی نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند به دست خواهند آورد.

در عین حال، کسانی که ریسک های هوش مصنوعی را درک کرده، آماده می کنند و از طریق حکمرانی موثر هوش مصنوعی، آن مزیت های رقابتی را در دراز مدت حفظ خواهند کرد.

در این مقاله از مجله اینترنتی، بر اساس صحبت هایی که با تیم و مدیران ارشد در شرکت های بزرگ و کوچک، جنبه های اجتماعی سازی و نگهداری از حکمرانی هوش مصنوعی و همچنین نحوه نگه داشتن ذینفعان را پوشش خواهیم داد. استراتژی حکمرانی هوش مصنوعی شما جلوتر از هرچیزی است.

حکمرانی هوش مصنوعی

1. سیاست های خود را به اشتراک بگذارید

به منظور ایجاد حکمرانی موثر هوش مصنوعی، باید آنچه را که انجام می دهید و چرایی آن را برای همه ذینفعان مرتبط – به ویژه مشتریان، به وضوح بیان نمایید. در ادامه مقاله چند نکته وجود دارد که هنگام انجام این کار باید در نظر داشته باشید.

به نگرانی ها و سوالات مشتریان در مورد حاکمیت هوش مصنوعی به طور فعال و صادقانه رسیدگی کنید.

در صورت امکان، منتظر ابراز نگرانی مشتریان نباشید. نگرانی ها و اعتراض ها را پیش بینی کنید، موارد جدید را سریع و صادقانه مطرح کنید و مطمئن شوید که مشتریان احساس می کنند اعضای فعالی در سفر ادغام هوش مصنوعی هستند.

نشان دادن تعهد به بهبود مستمر و یادگیری در فضای حکمرانی هوش مصنوعی.

ارتباطات مشتری در مورد هوش مصنوعی باید به طور منظم ادامه یابد و شامل به روز رسانی در مورد تمام اهداف حاکمیتی باشد، مانند یکپارچه سازی محصول، کنترل های ایمنی، یادگیری ها و بهترین شیوه های توسعه یافته در طول مسیر.

اقدامات انجام شده برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی، امنیت و انطباق با مقررات مربوطه را به وضوح توضیح دهید.

در این مرحله، خطرات بالقوه هوش مصنوعی به اندازه مزایای تجاری بالقوه شناخته شده است. مشتریان این موارد را در ذهن خواهند داشت و انتظار دارند شواهدی از کنترل ها را ببینند.

سعی کنید مدل های GenAI خود را هک یا شکست دهید – مانند برنامه های ایمن خود.

اگر محدودیت هایتان را پیدا نکنید، محدودیت هایتان شما را پیدا خواهند کرد. همانطور که تیم های انطباق و امنیت سعی می کنند نقاط ضعف را قبل از بازیگران بد پیدا کنند، سعی کنید ایرادات مدل های هوش مصنوعی مولد (GenAI) خود را قبل از اینکه خطرناک شوند پیدا کنید.

مشوق ها را اجرا کنید.

همانطور که کارمندان شروع به پذیرش هوش مصنوعی در حوزه های عملکردی خود می کنند، یک ساختار انگیزشی می تواند به آنها کمک کند تا آن را بپذیرند. از تیم ها بخواهید هنگام ارزیابی محصولات جدید و پیشرفت های محصولات موجود و برقراری ارتباط پیرامون سیاست های جدید، آنچه را که می آموزند، به اشتراک بگذارند.

سیاست های داخلی را فراموش نکنید.

مواردی را که برای کارمندان در طول روز کاری قابل قبول است و نمی شود، مشخص کنید و به وضوح در کتابچه راهنمای کارمند خود توضیح دهید. به عنوان مثال، آیا آنها مجاز به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای افزایش کارایی هستند یا خیر؟ آیا آنها از وارد کردن داده های مشتری در این ابزارها منع شده اند؟ با کارمندان شفاف باشید و مطمئن شوید که ذینفعان خارجی نیز از این انتظارات آگاه هستند.

حکمرانی هوش مصنوعی

2. چشم انداز حکمرانی هوش مصنوعی در حال تحول را زیر نظر داشته باشید و با آن سازگار شوید

با توجه به تکامل سریع هوش مصنوعی و این واقعیت که در آینده قابل پیش بینی به تکامل خود ادامه خواهد داد، شما باید برای تغییر آماده باشید. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید به چند نکته برای جلوتر ماندن در وضعیت فعلی نگاه کنیم:

در مورد روندهای نوظهور حکمرانی هوش مصنوعی، مقررات و بهترین شیوه ها مطلع باشید.

قوانین و استانداردهای پیرامون استقرار هوش مصنوعی همیشه در حال تغییر هستند. بهترین راه برای دوری از ریسک این است که یک متخصص حوزه باشید و دائماً پایه دانش خود را تقویت کرده و به آن بیافزایید.

چارچوب حکمرانی هوش مصنوعی شرکت را به طور منظم بررسی و به روز کنید تا از ارتباط و اثربخشی مداوم آن اطمینان حاصل کنید.

همانطور که ارزش های سازمانی یا اهداف استراتژیک خود را انجام می دهید، چارچوب حاکمیت هوش مصنوعی خود را بازبینی کنید و آن را با اهداف، فرصت ها و خطرات فعلی و آینده به روز کنید.

با همتایان صنعت، تنظیم کننده ها و سایر ذینفعان برای به اشتراک گذاشتن دانش و همکاری در ابتکارات حکمرانی هوش مصنوعی تعامل کنید.

حکمرانی هوش مصنوعی یک پارادایم در حال ظهور است و به همین دلیل، متخصصان تحت تأثیر باید منابع خود را برای تعریف و اجتماعی کردن بهترین شیوه ها جمع کنند. همکاری با افراد خارج از سازمان به شما امکان می دهد از محدودیت های دانش محلی فراتر رفته و دفاع از خطر هوش مصنوعی خود را بهینه کنید.

آماده سازگاری و چرخش در پاسخ به تحولات جدید در چشم انداز حکمرانی هوش مصنوعی باشید.

از آنجایی که ابزارها و چارچوب ها در مرحله ای از تکامل هستند، خود و کارمندان و مشتریانتان را برای تغییرات منظم آماده کنید. این طبیعت جانور است. هرچه توقعات بهتری داشته باشید، همه افراد در اکوسیستم شما با تغییرات سازگارتر خواهند بود.

حکمرانی هوش مصنوعی

سخن پایانی

هوش مصنوعی ما را به نقطه عطف در عملیات تجاری در سطحی با نوآوری هایی مانند برق یا اینترنت رسانده است. همانطور که اتفاق می افتد، هر زمان که بشریت ابزار قدرتمند جدیدی را بدون درک کامل آن دریافت می کند، این بدان معناست که ما در تقاطع قدرت بزرگ و مسئولیت بزرگ قرار داریم.

مسئولیت در هوش مصنوعی ناشی از حکمرانی هوش مصنوعی است، جانوری چند سر که اگر رام شود، می تواند ارزش تجاری قابل توجهی را داشته باشد.