چند علت درد زانو هنگام نشستن و برخاستن

معمولا اکثر افرادی که دچار زانو درد هستند، برای نشستن و بلند شدن مشکل دارند و به همین خاطر در این بخش به علل این عارضه می‌پردازیم. زانو‌درد در حالت‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد که البته نشان از یک مشکل درونی دارد و باید سریعا برای درمان آن اقدام کرد؛ اما زانو‌دردی که هنگام نشستن رخ نشان می‌دهد به دلایل زیر است.

  • اولین علت زانو درد هنگام نشست و برخاست، طولانی بودن زمان نشستن شما است. نشستن طولانی حتی به زانوی فردی که سالم است و هیچ مشکلی ندارد، فشار وارد می‌کند. پس در زمانی که می‌دانید برای مدت طولانی قرار است یکجا بنشینید، موقعیت و ژست نشستن خود را تغییر دهید.

  • زانوی شما ناراحت است و با نشستن درد آن تسکین پیدا نمی‌کند.

  • موقعیتی که برای نشستن انتخاب کرده‌اید فشار زیادی روی زانو‌هایتان وارد می‌کند. مثلا نشستن به صورتی که پاها روی یا زیر هم قرار بگیرند به کاسه زانو فشار زیادی وارد می‌شود.

  • در وضعیتی قرار گرفته‌اید که نه‌تنها برای زانو مفید نبوده بلکه به آن آسیب نیز می‌رساند.

  • صندلی و مبلمانی که برای نشستن انتخاب کرده‌اید، استاندارد تولید نشده است.

  • به یک بیماری مبتلا هستید که علت زانودرد در نشستن شما را توضیح می‌دهد.

چه مشکل درونی برای زانو‌هایمان ایجاد شده که در هنگام نشستن با این مشکلات مواجه می‌شویم و نمی‌توانیم به راحتی از جایمان بلند شویم؟ علت زانو درد در بلند شدن چیست؟

  • اگر پس از مدتی نشستن در زانوی خود درد و سفتی احساس می‌کنید، این موضوع ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به آرتروز باشد. معمولا افراد بالای ۵۰ سال به این نوع از آرتریت مبتلا می‌شوند. اما ابتلا به آن در بین افراد کم سن نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

علاوه‌بر موارد گفته‌شده، تورم، سفتی، قرمزی، گرمای زیاد، ناتوانی در صاف‌کردن و ایجاد صدای زانو نیز علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن است.

توجه: در مورد درمان قطعی کمر درد و نرم کردن عضلات کمر با خرید کمربند پلاتینر  بیشتر بدانید!

اگر به دنبال علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن هستید دانستن اطلاعاتی در مورد حرکات اصلاحی، ریشه‌یابی، عوامل موثر در به وجود آمدن و تشدید آن می‌تواند راهنمای شما در یافتن پاسخ سوال‌هایتان باشد که متن فوق با همین هدف تهیه و در اختیار شما قرار گرفته است.

اگر در کوتاه مدت به این عارضه مبتلا شده‌اید با تغییر حالت می‌توانید درد را تسکین دهید. عدم توانایی در نشستن به شکل چهار‌زانو نیز نشان از مشکلات این ناحیه دارد و هشداری است برای شما که سریع‌تر به درمان آن رسیدگی کنید تا مجبور به استفاده از روش‌های زمان‌بر و هزینه‌بر مانند جراحی نشوید.

درد زانو هنگام نشستن در دستشویی

علت احساس درد در نواحی مختلف پا نشان‌دهنده مشکلات زانو است. یعنی شما هنگامی‌که در ساق، مچ، عضلات و استخوان ران پای خود دردی احساس می‌کنید، ممکن است منشا آن زانوی شما باشد. دستشویی‌های ایرانی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگام نشستن در آن با زانو‌درد مواجه می‌شویم و استفاده از آن می‌تواند خود یکی از دلایل ابتلا به زانو درد باشد.

توالت‌فرنگی به حالت صندلی ساخته شده و نشستن روی آن نه‌تنها فشاری بر کمر و زانو وارد نمی‌کند. بلکه آن‌ها را در حالت صحیح خود قرار می‌دهد. هنگامی که در این حالت فشار را روی این ناحیه احساس کردید، هشداری است برای شما که آن را جدی بگیرید و برای درمان اقدام کنید.

یکی از درمان ها برای زانو درد ناشی از فشار دستشویی خرید زانوبند زاپیامکس میباشد

بنابراین، سعی کنید به مدت طولانی در دستشویی ایرانی نمانید و سریعا از آن حالت خارج شوید. فشار زیادی که روی زانوهایتان قرار می‌گیرد پس از گذشت مدتی ممکن است علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن شما شود.

علت نتوانستن چهار زانو نشستن چیست؟

هنگامی‌که قصد نشستن روی صندلی را نداریم و می‌خواهیم روی زمین بنشینیم معمولا حالت چهار‌زانو را برای نشستن انتخاب می‌کنیم. اما اگر دچار زانو درد باشیم هنگام قرار‌گیری در این حالت دردی در ناحیه زانو و سایر قسمت‌های پا احساس می‌کنیم  که دلیل آن چه چیزی می‌تواند باشد؟

طرز نشستن و ایستادن نا‌درست اولین دلیلی است که علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن و همچنین دلیل عدم توانایی ما در نشستن چهار‌زانو را توضیح می‌دهد. اما عواملی مانند ضربه‌دیدن کاسه زانو، ضعیف‌بودن استخوان و عضلات ران، خشکی و کرختی زانو، تورم و التهاب ناشی از آسیب‌دیدگی زانو نیز در بروز این مشکل موثر هستند.

پیشگیری از زانو درد هنگام نشستن و برخاستن با راهکارهایی ساده

برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه می‌توان علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن را شناسایی و از آن‌ها جلوگیری کنید. برخی نکات مراقبتی به صورت زیر هستند:

  • برای مدت طولانی در حالت ایستاده و نشسته قرار نگیرید.

  • برای نشستن سعی کنید مبلمان و صندلی استاندارد را انتخاب کنید.

  • هنگام نشستن وضعیت بدنی خود را در حالت استاندارد قرار دهید.

  • تمریناتی که باعث تقویت عضلات و استخوان پا می‌شود را انجام دهید.

  • سعی کنید وزن خود را به حد تعادل برسانید تا فشار اضافی از روی زانو‌های شما برداشته شود.

  • همان‌طور که فعالیت زیاد به زانو آسیب می‌رساند، فعالیت کم و استراحت زیاد نیز باعث تضعیف عضلات می‌شود.

چگونه متوجه شویم که علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن چیست؟

راه‌های متفاوتی برای تشخیص مشکلات و علت زانو درد وجود دارد. وجود نشانه‌های آن به شکل تقریبی ما را با علل آشنا می‌کند. اما بهترین راه تشخیص علت زانو درد هنگام نشستن و برخاستن مراجعه به پزشک و انجام یکی از روش‌های زیر است.

  • تصویر‌برداری از بافت‌های داخلی و استخوان‌ها توسط اشعه ایکس که از پرتو انرژی الکترومغناطیسی نامرئی در آن استفاده می‌شود.

  • تشخیص آسیب و بیماری در زانو و اطراف آن توسط آهنربا، فرکانس رادیویی و کامپیوتر که MRI نام دارد.

  • سی تی اسکن از اندام‌های بدن توسط اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری که اسکن توموگرافی کامپیوتری نام دارد.

  • استفاده از آرتروسکوپی در شرایطی‌که استخوان آسیب‌دیده یا تومور در آن ناحیه ایجاد شده است.

این مطلب از سایت نی مارکت فروشگاه محصولات ارتوپدی برداشته شده است.