یافته های جدید نشان می دهد که هندوانه ممکن است محرکی برای افراد مبتلا به میگرن باشد. محققان معتقدند نیتریت های موجود در هندوانه می تواند دلیلی برای سردرد در برخی افراد باشد.

به گفته کارشناسان، سایر غذاهای حاوی نیتریت، از جمله گوشت های اغذیه فروشی، هات داگ، گوشت های پخته شده و … نیز با میگرن مرتبط هستند.

هندوانه و میگرن

بسیاری از غذاها میتوانند باعث میگرن شوند. شکلات، نوشیدنی های الکلی، پیاز، آجیل، گوجه فرنگی، بستنی و سایر محصولات لبنی تنها برخی از مواردی هستند که در تحقیقات گذشته با این نوع سردردها مرتبط هستند.

اکنون، یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوردن هندوانه نیز ممکن است باعث میگرن شود، به خصوص اگر اغلب از آن رنج می برید. این تحقیق اولین تحقیق در نوع خود است که توضیحی ممکن در مورد علت این امر ارائه می دهد.

دکتر رایماندو نتو، استاد عصب شناسی در دانشگاه فدرال Parnaíba Delta در برزیل در این باره می گوید:

قبل از این مطالعه، فقط این باور وجود داشت که هندوانه باعث سردرد در بیماران مبتلا به میگرن می شود.

در عمل بالینی، متخصصان اعصاب از قبل می دانستند که هندوانه باعث سردرد می شود، اما دلیل آن را نمی دانستند. بنابراین، این مطالعه بی سابقه بود و اطلاعاتی در مورد پاتوفیزیولوژی میگرن به ارمغان آورد.

محققان این مطالعه بر این باورند که، ترکیباتی که در هندوانه یافت می شوند، ممکن است دلیلی برای تحریک میگرن باشند. مانند نیتریت ها.

نیتریت ها در بسیاری از غذاهای دیگر یافت میشوند که ممکن است باعث میگرن شوند، اگرچه محرک های آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

دکتر آنا پیس، استادیار عصب شناسی در دانشکده پزشکی ایکان در ماونت، می گوید:

من فکر میکنم تکرار این نکته مهم است که مردم نباید غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنند، صرفاً به این دلیل که یک مطالعه نشان میدهد که گروهی از مردم به دلیل آن به میگرن مبتلا شده‌اند.

رابطه بین هندوانه و میگرن

برای این مطالعه، دکتر نتو و تیمش شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند: 38 داوطلب که مبتلا به میگرن بودند و 38 داوطلب که میگرن نداشتند. سپس هر دو گروه به مدت 24 ساعت با هندوانه تغذیه شدند.

در میان افراد مبتلا به میگرن، 23.7 درصد پس از خوردن هندوانه دچار سردرد شدند، اما در گروه کنترل هیچ سردردی گزارش نشد.

محققان علاوه بر نظارت بر شرکت‌کنندگان از نظر میگرن، نمونه های خونی را که 2 ساعت قبل و 2 ساعت پس از خوردن هندوانه جمع‌آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که پس از خوردن هندوانه، شرکت کنندگان چه با میگرن و چه بدون میگرن سطوح سرمی نیتریت را افزایش دادند. این باعث شد که محققان به این فکر کنند که آیا نیتریت های موجود در هندوانه می تواند مقصر بروز میگرن باشد یا خیر.

دکتر پیس می گوید:

نیتریت ها در عملکردهای سلولی مختلف در سراسر بدن نقش دارند و به ارتقای سلامت قلب و روده کمک می کنند. آنها می توانند به تنظیم فشار خون و همچنین جلوگیری از تشکیل لخته های خون کمک کنند و همچنین می توانند از معده در برابر زخم محافظت کنند.

البته محققان این گزارش به چند محدودیت نیز اشاره کردند. آنها قادر به انجام یک مطالعه کنترل شده با دارونما نبودند زیرا نمی توانستند ماده ای تولید کنند که ظاهر و طعمی شبیه هندوانه داشته باشد تا به جای میوه واقعی داده شود. روند گرفتن خون شرکت کنندگان می تواند باعث استرس آنها شود که خود می تواند محرکی برای میگرن باشد.

این اولین باری نیست که محققان ارتباط بین نیتریت/نیترات و میگرن را بررسی می کنند. آنها در بسیاری از غذاهای دیگر یافت می شوند. مانند گوشت های پخته شده مانند بیکن، ژامبون، سالامی، گوشت های اغذیه فروشی و هات داگ حاوی نیتریت ها، و همچنین ماهی و پنیر پخته شده و کنسرو شده هستند.

دکتر پیس در ادامه سخنان خود گفت:

افراد مبتلا به میگرن گاهی اوقات گزارش می دهند که غذاهای این گروه می توانند باعث سردرد شوند.

او افزود:

داروهای خاصی با نیتریت های موجود در آنها باعث ایجاد حملات میگرنی در افراد با سابقه میگرن می شوند.

دکتر لیزا یانگ، استادیار تغذیه در دانشگاه نیویورک، می گوید:

دلیل اینکه نیتریت ها باعث میگرن می شوند می تواند به تأثیر آنها بر جریان خون باشد. نیتریت ها ترکیباتی هستند که می توانند با قطع جریان خون و گشاد شدن رگ های خونی در مغز باعث میگرن شوند.

اما محققان قبل از اینکه بتوانند به طور قطعی بگویند چرا نیتریت ها ممکن است باعث ایجاد سردرد در برخی افراد شوند، به اطلاعات بیشتری نیاز دارند. دکتر پیس در ادامه سخنان خود یادآور شد که منابع مختلفی از نیتریت ها در بدن و در غذا وجود دارد، بنابراین هنوز مشخص نیست که چرا برخی افراد پس از خوردن غذاهای خاص با نیتریت دچار سردرد میشوند و برخی دیگر نه، یا به طور مداوم دچار سردرد نمی شوند.