یکی از محبوب ترین مراکز گردشگری کشور ترکیه، کاپادوکیه است. میلیون ها گردشگر هر ساله به کاپادوکیه سفر می کنند تا زیبایی های طبیعی باشکوه دودکش های پری، شهرهای زیرزمینی و خرابه ها را ببینند و تورهای بالن و هتل های غار را تجربه کنند.

اگرچه هزینه سفر به کاپادوکیه در فصل اوج سفرها به دلیل محبوبیت آن بسیار بالا است، اما می توان در قسمت های باقی مانده از سال قیمت های مناسب تری پیدا کرد. همچنین می توان زیبایی های مختلف کاپادوکیه را در زمان هایی با گردشگر کم نیز کشف کرد.

سفر به کاپادوکیه
سفر به کاپادوکیه

ژوئن تا آگوست بهترین زمان برای عاشقان آفتاب و بادکنک زدن است

تابستان به دلیل جذابیت گرمای تابستان در کاپادوکیه فصل پربازدیدی است. میانگین دمای هوا می تواند به بالای 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) برسد، اما بیشتر شبیه به 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) است. در این مدت، بلیط های پرواز، هتل ها، مکان های تاریخی، موزه ها و تورهای بالن بسیار شلوغ هستند و قیمت ها در بالاترین میزان خود در سال قرار دارند.

اگر در این فصل قصد سفر به کاپادوکیه را دارید، عاقلانه است که از قبل برای بهترین قیمت را رزرو کنید. به خاطر داشته باشید که این زمان از سال یک فصل شلوغ است و هر موزه، مکان تاریخی، رستوران و منطقه فعالیت در منطقه شلوغ خواهد بود.

تابستان همیشه بهترین شرایط آب و هوایی را برای تورهای بالن ارائه می دهد که یکی از چشمگیرترین و هیجان انگیزترین فعالیت ها در منطقه کاپادوکیه است. در این زمان از سال همیشه می توانید بالن های تور رنگارنگ را در آسمان ببینید. آنها بسیار محبوب هستند و جشنواره های بالون توسط دولت های محلی یا شرکت های خصوصی هر تابستان برگزار می شود که برخی در ماه های جولای و آگوست برگزار می شوند.

اگر در تابستان به این منطقه میروید، حتماً سایت های گردشگری، سایت های جشنواره یا آژانس های گردشگری را برای تاریخ دقیق برگزاری جشنواره ها بررسی کنید.

کاپادوکیه
کاپادوکیه

سپتامبر تا نوامبر بهترین زمان برای رویاپردازان آرام تعطیلات است

وقتی پاییز می آید و با جلوتر رفتن فصل، دمای هوا اندکی کاهش می یابد از تعداد گردشگران کاسته می شود. افتتاح مدارس در ماه سپتامبر به معنای خداحافظی گردشگران محلی، به ویژه آنهایی که دارای فرزند هستند، با منطقه کاپادوکیه است.

با خروج گرما و شلوغی تابستان، فصل جدیدی از رویدادها در دستور کار ظاهر می شود. در این میان، جشنواره بین المللی برداشت انگور اورگوپ قابل توجه است. این جشنواره یکی از معتبرترین جشنواره های برداشت انگور در کشور ترکیه است. در طول این جشنواره که گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند، رویدادهایی مانند مسابقات انگور، نمایشگاه ها و کنسرت ها در اورگوپ برگزار می شود.

گروه دیگری که منتظر این فصل هستند، علاقه مندان به دویدن هستند. در ماه اکتبر، کاپادوکیه میزبان یک سازمان اولترا ماراتن به نام Cappadocia Ultra Marathon است. این یکی از مهم ترین سازمان های ماراتن در کشور ترکیه است. بسیاری از مسابقات ملی و بین المللی در این ماراتن طولانی و چالش برانگیز که از مراحل مختلف در میان زیبایی های طبیعی کاپادوکیه تشکیل شده است می دوند.

کاپادوکیه در ترکیه
کاپادوکیه در ترکیه

دسامبر تا فوریه برای دوستداران برف و مسافران مقرون به صرفه بهترین است

هوای سرد از ماه دسامبر آغاز می شود و در ژانویه به اوج خود می رسد، زمانی که منطقه کاپادوکیه پوشیده از یک پتوی سفید برفی است. از آنجایی که گردشگران به دلیل هوای سرد از این منطقه دوری میکنند، دما میتواند تا 6 درجه سانتیگراد (43 درجه فارنهایت) باشد که قیمت تمام امکانات به پایین ترین سطح خود در سال کاهش می یابد. برخی از فعالیت ها، مانند تورهای بالن، بسته به شرایط آب و هوایی کمتر برگزار می شوند.

قابل توجه ترین فعالیت های این فصل جشن های کریسمس و سال نو می باشد. در این دوره، بسیاری از هتل ها و رستوران ها فصل جشن را پذیرفته و تزئینات رنگارنگی را به نمایش می گذارند. همه نگاه ها به سرگرمی های شب سال نو است. مهمانی ها، شام ها و کنسرت ها در هتل ها و مکان های تفریحی منطقه برگزار می شود و میتواند بسیار شلوغ شود. همچنین در برخی مناطق کاپادوکیه آتش بازی وجود دارد.

کاپادوکیه
کاپادوکیه

مارس تا می بهترین زمان برای احساس روحیه بهاری است

با فرا رسیدن فصل بهار دما شروع به افزایش می کند و طبیعت جان می گیرد. گردشگرانی که در زمستان قصد سفر به کاپادوکیه ندارند، اکنون شروع به برنامه ریزی برای کاپادوکیه کرده اند. این احیای گردشگری در افزایش قیمت ها نیز منعکس می شود. برای این فصل، بالاترین پیک قیمت در ماه می است.

اگر در ماه می از این منطقه دیدن کردید، می توانید به جشنواره فرهنگی Cappadox که در اواخر ماه برگزار می شود بروید. مسافران می توانند از یک جشنواره پر انرژی لذت ببرند که در آن نمایش های هنر معاصر، نمایشگاه ها و کنسرت ها برگزار می شود.

فصل بهار همچنین زمان خوبی برای آشنایی با طبیعت در تور اسب سواری این منطقه است. تورها از مسیرهای مختلفی تشکیل شده اند و می توانید دره ها، صخره های آتشفشانی و تاکستان های منطقه را کشف کنید. هیچ تجربه سوارکاری برای این تورها لازم نیست و قبل از حرکت یک جلسه آموزشی کوتاه ارائه می شود. شرکت های مختلف تور، تورهایی با طول های مختلف (مثلاً 1 یا 2 ساعت یا 1 روز کامل) با قیمت های متفاوت ارائه می دهند.