استرس و فرسودگی شغلی در محیط های کاری سریع امروزی همه گیر هستند، به خصوص وقتی به صنایع فناوری و بیوتکنولوژی نگاه می کنید. در واقع، طبق یک مطالعه اخیر که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، نزدیک به 80 درصد از کارگران گزارش داده اند که در ماه گذشته استرس ناشی از کار را تجربه کرده اند. علاوه بر این، نزدیک به 60 درصد پیامدهای نامطلوبی را تجربه کرده اند که می تواند با فرسودگی شغلی مرتبط باشد. بنابراین، جای تعجب نیست که اگر شما نیز یک متخصص فناوری هستید ممکن است فرسودگی شغلی را تجربه کنید یا در آستانه تجربه کردن آن باشید.

تفاوت بین استرس و فرسودگی شغلی

استرس واکنش طبیعی بدن به موقعیت های غیرمنتظره است. اغلب منجر به احساس موقتی تحت فشار بیش از حد می شود و می تواند با علائمی مانند مشکل در تمرکز، تحریک پذیری و مشکلات خواب همراه باشد. استرس حاد بدون کنترل می تواند منجر به استرس مزمن و حتی فرسودگی شغلی شود.

فرسودگی شغلی یک حالت مزمن فرسودگی جسمی، ذهنی و عاطفی است. برخلاف استرس، احساس خستگی فیزیکی و عاطفی مداوم وجود دارد. فرسودگی شغلی، همانطور که به محل کار مربوط می شود، نتیجه استرس مزمن محل کار است که به طور موثر مدیریت نشده است.

سه بعد فرسودگی شغلی وجود دارد، که عبارتند از:

  • احساس تخلیه و فرسودگی انرژی
  • افزایش احساس دوری از کار و احساسات منفی نسبت به کار و همکاران
  • کاهش اثربخشی یا عملکرد در محل کار
فرسودگی شغلی

عواقب فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی پیامدهایی هم برای فرد و هم برای شرکت کار به عنوان یک کل دارد. افراد مبتلا به فرسودگی شغلی ممکن است در تمرکز و به خاطر سپردن چیزها مشکل داشته باشند، افسردگی، اضطراب و بی خوابی را تجربه کنند و ممکن است از اعتماد به نفس پایین و حتی افکار خودکشی رنج ببرند. علاوه بر این، آنها بیشتر از سردرد و درد عضلانی رنج می برند. فرسودگی شغلی همچنین می تواند سطح کورتیزول خون را افزایش دهد و یک عامل خطر اصلی برای دیابت نوع 2 است. در واقع، افرادی که از فرسودگی شغلی رنج می برند، 84 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

در سطح سازمانی، کارگرانی که از فرسودگی محیط کار رنج می برند، عملکردشان کاهش یافته و در نتیجه کیفیت کار کاهش می یابد. آنها همچنین تأثیر دومینویی بر بقیه سازمان دارند و در نتیجه درگیری های محل کار و وقفه در وظایف کاری بیشتر می شود. همچنین غیبت بیشتر و کارایی کمتری وجود دارد که به نتیجه سازمان لطمه می زند.

بنابراین، برای جلوگیری از فرسودگی شغلی پس از این یافته های هشدار دهنده چه کاری می توانید انجام دهید؟ پیشگیری از فرسودگی شغلی شامل مدیریت ذخایر جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی فرد است.

از انجام چند وظیفه ای خودداری کنید

فکر می کنید چندوظیفه ای به شما کمک می کند سریعتر از لیست کارهای خود عبور کنید؟ دوباره فکر کنید. برخلاف تصور عمومی، چندوظیفه ای بهره وری و کیفیت کار را کاهش می دهد. به این دلیل که مغز قادر به انجام دو کار همزمان نیست. در عوض، زمانی که یک نفر چند کار انجام می دهد، مغز بین دو کار به عقب و جلو می رود. این باعث خستگی ذهنی و استرس می شود که می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

برای تشویق تمرکز روی یک کار در یک زمان، حواس پرتی را در میانه کار محدود کنید. با انجام این کار، می توانید وارد حداکثر جریان شوید، حالتی که در آن فرد چنان درگیر فعالیتی است که به نظر می رسد هیچ چیز دیگری اهمیتی ندارد. در این حالت جریان، اعمال شما بدون زحمت به نظر می رسد و هنگامی که در این جریان قرار می گیرید، احساس معنا و رضایت شخصی را تجربه خواهید کرد.

فرسودگی شغلی

قله ها و دره های انرژی خود را مدیریت کنید

در پاسخ به تقاضاهای فزاینده محل کار، معمول است که با وقت گذاشتن بیشتر در محل کار پاسخ دهید. اما همانطور که در بالا ذکر شد، این می تواند تأثیر زیادی بر سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد. یک راه حل بهتر و پایدارتر مدیریت و تجدید انرژی است تا فرد بتواند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهد. مداخلات با استفاده از این رویکرد موفقیت آمیز بوده است. پس از یک برنامه تجدید انرژی که در ارنست اند یانگ در اوج فصل مالیات انجام شد، کارمندان گزارش کردند که استرس بسیار کمتری نسبت به فصول مالیاتی سال های قبل داشتند.

با افزایش تقاضای کار، پیش فرض کار برای مدت طولانی است. با این حال، استراحت برای جلوگیری از فرسودگی ضروری است. حتی استراحت های کوتاه تنها 5 دقیقه ای ممکن است برای دوباره پر کردن انرژی و تقویت رفاه شما کافی باشد. اگر می توانید، فعالیت هایی مانند کشش یا بالا و پایین رفتن از پله ها را در استراحت خود بگنجانید. انجام این کار ممکن است احساسات مثبت و سطح انرژی شما را تقویت نماید.

هشیار باشید

تمرین ذهن آگاهی به شما کمک می کند استعدادها و محرک های فردی خود را برای اضطراب، استرس و فرسودگی شغلی تنظیم کنید و به شما کمک می کند انعطاف پذیرتر شوید. شما می توانید با قاب بندی اضطراب خود به عنوان نشانه مثبتی مبنی بر اینکه به جای جدایی، درگیر کار خود هستید، اضطراب خود را به انرژی حیاتی تبدیل کنید. همچنین، آن را به عنوان نشانه ای از اینکه استعدادهای زیادی دارید ببینید. در غیر این صورت، این وظایف به شما محول نمی شود. دیدن لیست کارهای مثبت به جای منفی به آرامش سیستم عصبی شما کمک می کند. هنگامی که سیستم عصبی شما آرام شد، پهنای باند مورد نیاز برای مقابله با لیست کارهای خود را خواهید داشت.

آیا نیاز به خنثی کردن احساسات منفی در محل کار دارید؟ چند نفس عمیق شکمی بکشید. تنفس آگاهانه به شما کمک می کند تا آرام شوید و پاسخ “جنگ یا گریز” سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می دهد. برخی از تمرین های تنفس عمیق که می توانید امتحان کنید شامل تنفس 4-7-8، تنفس با لب های جمع شده، تنفس جعبه ای و تنفس اقیانوسی است.

فرسودگی شغلی

در کار خود معنا و هدف پیدا کنید

به گفته دانیل گولمن، نویسنده کتاب پرفروش هوش هیجانی، معنی دار کردن کار ممکن است منجر به فرسودگی کمتر شود. تحقیقات نشان می دهد که کارگرانی که می گویند هدفشان را انجام می دهند، احساس رفاه بیشتری دارند و بیشتر درگیر کارشان هستند.

یکی از راه هایی که می توانید در کار معنا پیدا کنید این است که کاری را که انجام می دهید دوباره چارچوب دهید و شغلی را که دارید به شغلی که دوست دارید تبدیل کنید. به عنوان مثال، در یک مطالعه بر روی متولیان بیمارستان، برخی نقش خود را به عنوان تمیز کردن کف تعریف کردند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان ایجاد مکانی امن برای بیماران تعریف کردند. در واقع برخی از خود به عنوان سفیران بیمارستان و شفادهنده هایی یاد می کردند که فضاهای استریل را در بیمارستان ایجاد می کنند تا بهبودی بیماران را ارتقا دهند. آنها همچنین از راه خود برای ایجاد پیوند با بیماران تلاش کردند.

محل کار امروزی می تواند خواسته های زیادی را از ما داشته باشد که سلامت و شادی ما را می دزدد. اما با یادگیری شناسایی و پیشگیری از فرسودگی شغلی، می توانید پیشرفت کرده و زندگی کاری رضایت بخشی داشته باشید.