فروشگاه ها خود را برای بلک فرایدی آماده می کنند و امیدوارند در آخرین جمعه ماه نوامبر، که 24 نوامبر (3 آذر) امسال است، شاهد فروش گسترده اجناس خود باشند.

بلک فرایدی به خاطر جمعیتی که در فروشگاه های بزرگ صف می کشند تا در ساعات اولیه پس از روز شکرگزاری آمریکا خریدهای خود را انجام دهند معروف است. در روز بلک فرایدی بیشتر اجناس تخفیف های بالایی را دریافت می کنند و این روز معمولاً شروع غیررسمی فصل خرید کریسمس را نشان می دهد.

خرده فروشان در آمریکا، اروپا و دیگر کشورها از جمله ایران خودمان تلاش می کنند که در این روز به فروش زیادی دست یابند.

بلک فرایدی

چرا به آن بلک فرایدی (جمعه سیاه) می گویند؟

از حدود دهه 1960 میلادی تا اوایل دهه 1970 میلادی، پلیس و رانندگان اتوبوس در شهر فیلادلفیا از اصطلاح “بلک فرایدی” برای اشاره به هرج و مرج و هجوم مردم به شهر قبل از تعطیلات آخر هفته شکرگزاری استفاده کردند. بازدیدکنندگان روز جمعه با فهرست های خرید کریسمس خود در فروشگاه های فیلادلفیا به دنبال هدایا می گردند. در این روز اما تخلفاتی همچون دزدی و مشکلات جای پارک ماشین ها صورت گرفت.

فروشگاه های بزرگ این اصطلاح را به “جمعه بزرگ” تغییر دادند تا چرخش مثبت تری در آن ایجاد کنند. اما این نام ماندگار نشد و از دهه 1980 میلادی، خرده فروشان شروع به توصیف بلک فرایدی (جمعه سیاه) به عنوان روزی کردند که مشتریان شروع به خرید در تعطیلات می کنند که با مشکلات بسیاری همراه است.

مارکوس کالینز، استاد بازاریابی در دانشگاه میشیگان در مورد روز بلک فرایدی می گوید:

آنچه ما می دانیم اسم این روز بلک فرایدی (جمعه سیاه) است، زیرا بسیار تشریفاتی است، زیرا افراد بیشتری در آن شرکت می کنند و باعث هرج و مرج می شود.

بلک فرایدی

برنامه های فروشگاه ها در بلک فرایدی امسال چیست؟

خرده فروشانی از جمله Best Buy، Macy’s، H&M و خرده فروشان تجارت الکترونیک خالص مانند Shein و Temu در حال حاضر از تخفیف های اولیه بلک فرایدی تا 30 درصد در برخی از کالاهای محدود آنلاین و در فروشگاه ها استفاده می کنند. در اکثر فروشگاه ایرانی نیز چنین است.

چنین تبلیغات اولیه ای می تواند به آنها کمک کند تا تقاضای خریداران را اندازه گیری کنند و از کمبود محصول جلوگیری کنند که می تواند مشکل بزرگی در سال جاری باشد.

بسیاری از خرده فروشان در کشور آمریکا به عمد برنامه های استخدام تعطیلات خود را خاموش کردند. کمبود نیروی کار نیز چالشی برای خرده فروشان در قاره اروپا است، به این معنی که خریداران می توانند کارکنان کمتری برای کمک به آنها پیدا کنند.

بلک فرایدی

آیا بلک فرایدی امسال نیز شلوغ خواهد بود؟

طبق داده های فدراسیون ملی خرده فروشی (NRF) حدود 130.7 میلیون نفر در حال برنامه ریزی برای خرید در بلک فرایدی امسال هستند. تعطیلات آخر هفته شکرگزاری، که شامل بلک فرایدی و دوشنبه سایبری (دوشنبه پس از روز شکرگزاری) می شود، معمولا شلوغ ترین دوره خرید در آمریکا است.

اما دانا تلسی، مدیر عامل گروه مشاوره تلسی، می گوید که بلک فرایدی امسال چندان مهم نخواهد بود. او در این هفته گفت که از آنجایی که کریسمس در روز دوشنبه است، عامل به تعویق انداختن حتی بیشتر است زیرا خریداران می توانند قبل از کریسمس تا شنبه یا یکشنبه منتظر بمانند تا هدایایی دریافت کنند.

بر اساس گزارش شرکت تحلیلی Sensormatic Solutions، انتظار می رود در طول فصل تعطیلات، ترافیک فروشگاه ها در سال جاری اندکی کاهش یابد و نسبت به سال گذشته 3.5 درصد کاهش یابد.

بر اساس گزارش وب سایت AccuWeather، آب و هوای مرطوب، که سال گذشته در صبح بلک فرایدی مانع از ترافیک فروشگاه ها در برخی مناطق آمریکا شد، امسال تا حد زیادی انتظار نمی رود.

اگرچه بسیاری از فروشگاه های کشور آمریکا در روز شکرگزاری امسال نیز بسته خواهند شد و در ساعت 5 صبح یا 6 صبح روز جمعه برای خریداران باز می شوند. برخی از خرده فروشان نیز تخفیف هایی را به صورت آنلاین ارائه می دهند که از ساعت 12:01 صبح روز شکرگزاری شروع می شود.

از جمله می توان فروشگاه های Kohl’s را نام برد که در روز شکرگزاری و بلک فرایدی، آنچه را که “معامله فوق العاده” می نامد بر روی محصولاتی از جمله هدفون های حذف نویز بی سیم Beats Studio Buds با قیمت 89.99 دلار، از قیمت معمولی 149.99 دلار، تبلیغ می کند.

خرده فروشان بزرگ و کوچک امسال برای راحتی خریدارانی که می خواهند از فروشگاه ها دوری کنند، سفارش آنلاین و تحویل در منزل را تبلیغ می کنند. بر اساس داده های Adobe Analytics، در دهه گذشته، خرید آنلاین آمریکایی ها در روز بلک فرایدی بیش از 3 برابر شده و به 9.12 میلیارد دلار در روز سال گذشته رسیده است.

بلک فرایدی

آیا خریداران امسال تخفیف های بلک فرایدی را پیدا خواهند کرد؟

بر اساس تحلیل های خبرگزاری رویترز، چندین خرده فروش بزرگ از جمله Dollar General تا Walmart و Macy’s ممکن است برای دومین سال متوالی با خریداران زیادی مواجه شوند. آنها به احتمال زیاد نیاز به ارائه تخفیف دارند تا خریداران را به فروشگاه ها و وب سایت های خود سوق دهند.

حتی قبل از بلک فرایدی، شرکت تحقیقاتی Jane Hali & Associates اعلام کرد که تخفیف ها در Kohl’s و Macy’s تا 60 درصد افزایش یافته است.

ادوبی گفت که انتظار می رود تخفیف های آنلاین به اندازه 35 درصد برای اسباب بازی ها، 24 درصد برای کالاهای ورزشی و 19 درصد برای مبلمان باشد.

بلک فرایدی

در بلک فرایدی چقدر پول توسط خریداران خرج می شود؟

طبق گزارش شرکت Adobe، بدون احتساب هزینه های فروشگاه ها، انتظار می رود هفته سایبری، پنج روز از روز شکرگزاری تا دوشنبه سایبری، 37.2 میلیارد دلار هزینه آنلاین صرف خرید شود. به گفته ارائه دهنده داده Syntun، این کمتر از یک چهارم 156.4 میلیارد دلاری است که خریداران در رویداد خرید روز مجردان چین که در 11 نوامبر به پایان رسید، خرج کردند.

طبق پیش بینی NRF، انتظار می رود فروش تعطیلات آنلاین و در فروشگاه های آمریکا بین 3 تا 4 درصد در ماه های نوامبر و دسامبر افزایش یابد که پایین ترین سرعت آن در پنج سال گذشته است.

بر اساس گزارش Adobe، انتظار می رود که هزینه های آنلاین در بلک فرایدی (جمعه سیاه) با 5.7 درصد افزایش به حدود 9.6 میلیارد دلار برسد.

بر اساس پیش‌بینی Adobe، انتظار می رود در بریتانیا، مخارج آنلاین در بلک فرایدی با 4.5 درصد افزایش به 1.05 میلیارد پوند (1.30 میلیارد دلار) برسد و کل فروش در آخر هفته سایبری به 3.8 میلیارد پوند برسد.

بلک فرایدی

فروشگاه ها برای جذب خریداران روز بلک فرایدی چه می کنند؟

تحلیل گران معتقدند که فروشگاه ها باید برای سرپا ماندن در این فصل تعطیلات به تبلیغات و پیشنهادات اولیه تکیه کنند.

طبق داده های Deloitte، خریداران به دنبال این بودند که از رویدادهای تبلیغاتی بیشترین استفاده را ببرند و خرید خود را در آخر این هفته به پایان برسانند.

بلک فرایدی

در روز بلک فرایدی خریداران بیشتر به دنبال چه اجناسی هستند؟

با عرضه اخیر گوشی موبایل آیفون 15، خرید این مدل از آیفون دوباره داغ خواهد شد. سال گذشته، خریدارانی که به دنبال گوشی های اپل iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max بودند، دست خالی بازگشتند. زیرا این شرکت فناوری با مشکلات تولید در چین دست و پنجه نرم می کرد.

طبق گزارش شرکت مسترکارت، انتظار می رود که اجناس الکترونیکی با رشد 6 درصدی بیشترین خرید را در روز بلک فرایدی داشته باشد.

Best Buy معاملات بلک فرایدی خود را در اواخر اکتبر با پیشنهادهایی مانند Play Station 5 به قیمت 499.99 دلار همراه با “Call of Duty: Modern Warfare III” یا Marvel’s “Spider-Man 2” آغاز کرد.

محصولات مراقبت از پوست و مو همچنان محبوب هستند و شرکت Ulta Beauty تا 40 درصد تخفیف برای ریمل های CoverGirl و Lancome، کانسیلرهای Bobbi Brown و محصولات منتخب خود ارائه می دهد.

بلک فرایدی

فروشگاه ها در مورد بلک فرایدی امسال چه می گویند؟

جف جنت، مدیر عامل میسی، روز پنجشنبه گفت که چشم انداز رقابتی معاملات بلک فرایدی به قبل از بلک فرایدی تغییر کرده است. ما به همراه رقبای خود تخفیف های مناسبی را ارائه خواهیم داد و مشتریان می توانند از آن بهره ببرند.

استیو توتزکه، رئیس ماتل، روز دوشنبه به در مصاحبه ای اعلام کرد که انتظار یک بلک فرایدی قوی و نزدیک به تعطیلات را دارد. این درشرایطی است که او در مورد کاهش تقاضا برای صنعت اسباب بازی در ماه گذشته هشدار بود.

ما نیز باید منتظر بمانیم تا ببینیم فروشگاه ها و شرکت های ایرانی چه تخفیف های را برای روز بلک فرایدی در نظر گرفته اند.