همانطور که می دانید بات مکالمه ChatGPT توسط شرکت آمریکایی OpenAI توسعه یافته است و فرصتی برای نوآوری در نحوه دسترسی به آموزش را فراهم کرده است. اما از طرفی ممکن است عواقب شدیدی بر رشد مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان داشته باشد.

در این پست از مجله اینترنتی، به بیان برخی از دیدگاه ها، چه جنبه های مثبت و چه منفی ChatGPT در مورد آموزش و طراحی برنامه درسی و ارائه برخی از خطرات برای یادگیری و رشد شناختی دانش آموزان خواهیم پرداخت.

طبق یک نظرسنجی که اخیر انجام شده است، بیش از نیمی از دانش آموزان (51 درصد) استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT برای تکمیل تکالیف و امتحانات را نوعی تقلب می دانند. مدارس دولتی در حداقل پنج ایالت کشور استرالیا، بات مکالمه ChatGPT را از طریق اقداماتی مانند استفاده از دیوار آتش برای مسدود کردن دسترسی به وب سایت در محوطه مدرسه ممنوع کرده اند. مدارس ایالت های آلاباما، نیویورک و بسیاری از مدارس دیگر آمریکا نیز دسترسی به ChatGPT را ممنوع کرده اند. علاوه بر این، برخی از دانشگاه های بین المللی که ChatGPT را نیز ممنوع کرده اند عبارتند از: دانشگاه کمبریج، امپریال کالج لندن، Sciences Po در پاریس و دانشگاه RV در هند و بدون شک بسیاری دیگر.

حتی برخی از کشورهای دنیا در حال حاضر دسترسی به بات مکالمه ChatGPT را ممنوع کرده اند، به طور خاص کشورهای ایتالیا، چین، کره شمالی و غیره. اما باید توجه داشت که ChatGPT یک محصول رقابتی بزرگ در چین به نام ErnieBot دارد که می تواند یکی از دلایل مسدودسازی آن باشد. این واکنش های بازار همچنین نشان می دهد که کشورها چقدر جدی از ChatGPT استفاده می کنند.

برخی از تأثیرات آموزشی بر معلمان چیست؟

استفاده از ChatGPT آنقدر ساده و آسان است که ممکن است باعث ایجاد سندرم دانشجوی تنبل شود، زیرا دانش آموزان مجبور نیستند به فکر تولید ایده های منحصر به فرد خود باشند یا تحقیقات دقیقی انجام دهند. چون به سادگی می توانند مشکلی را که می خواهند بیان کنند تا حل شود. با محتوای مرتبط برای کسب نمره قبولی و بدون نرم افزار سرقت ادبی هوش مصنوعی که منابع تحقیقاتی را تأیید می کند، تجربیات یادگیری مهم تر دانش آموزان تحت تأثیر قرار می گیرد.

از طرفی دیگر، دانش آموزانی که قادر به کاوش در منابع مختلف پژوهشی ادبیات در بسیاری از رشته های دانشگاهی از جمله فلسفه، تاریخ، علم، ادبیات، تجارت و غیره نیستند، در فکر کردن به ایده‌پ های خود برای توسعه یک نظریه یا دیدگاه جدید یا ایجاد استدلال به حاشیه رانده می شوند. منظور در اینجا مهارت های مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق و تفکر است.

ChatGPT

نمایش پاسخ ها به این راحتی روی صفحه کامپیوتر توسط ChatGPT، بدون شک کنجکاوی و توسعه مهارت های مستقل را کاهش خواهد داد، زیرا متأسفانه انسان ها اغلب راهی را انتخاب می کنند که کمترین سختی را دارد.

علاوه بر آن، خطرات کپی رایت در استفاده از مدل های زبان بزرگ طبیعی هوش مصنوعی (LLM) در رابطه با موارد زیر وجود دارد:

سرقت علمی دانشگاهی، چون منابع به راحتی ذکر نمی شوند و نگرانی های اخلاقی و حتی خطرات قانونی را برای مؤسسات آموزشی ایجاد می کنند.

ChatGPT دانش آموزان را تنبل می کند

توسعه ارزش های اخلاقی صداقت، خلاقیت، مهارت های تفکر انتقادی و حتی خطرات حفظ حافظه به عنوان بارگذاری شناختی در ماشین ها باعث ایجاد ماهیچه های حافظه نمی شود، که ممکن است تنبلی دانش آموز را برای خواندن عمیق، یادگیری، درک و توانایی یادآوری مطالب در حل مسائل افزایش دهد. مسائل ذاتی دیگر دانش آموزان با دسترسی به این ابزارها در مقابل کسانی است که دسترسی ندارند و از این رو خطرات اخلاقی را برای تنوع و فراگیری ایجاد می کند.

دیگر کارشناسان برجسته صنعت، مانند جورج ولتسیانوس، رئیس تحقیقات فناوری و یادگیری نوآورانه کانادا در دانشگاه رویال رودز، بیش از دو دهه است که در مورد استفاده از فناوری های نوظهور در بخش آموزش مطالعه می کند و به شدت نگران خطرات آن است. مانند ChatGPT یا سایر ابزارهای مولد هوش مصنوعی در بخش آموزشی که این خطرات را خواهند داشت. دانش آموزانی که قبلاً در آزمون های آنلاین شرکت می کنند بر روی دوربین هایی نظارت می شوند که می توانند نه تنها محیط اطراف، بلکه حالات چهره شان را زیر نظر بگیرند و هر گونه حرکت، نظارت بر صداها، صداهای پس زمینه، همگی می توانند نمایه ای از وضعیت عاطفی دانش آموزان در طول امتحان تشکیل دهند و می توانند باعث افزایش آن شوند. اضطراب دانش آموز از تحت نظر بودن و کنترل شدن در مقابل مورد اعتماد بودن.

خرید ابزار تشخیص هوش مصنوعی برای مقابله با تقلب دانش آموزان

خرید ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی مانند Turnitin مسیری است که بسیاری از معلمان آمریکایی در پیش گرفته اند، تا اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان صرفاً از چت ربات های هوش مصنوعی برای تکمیل تکالیف و مقاله های خود استفاده نمی کنند. آموزش دانش آموزان مبنی بر اینکه چت ربات های هوش مصنوعی جایگزینی برای تکمیل یک دوره دانشگاهی نیستند، بلکه یک ابزار تحقیق جدید برای کمک به ارتقای مهارت ها، دانش و تفکر انتقادی آنها می باشد.

در حالی که موسسات آموزشی در حال بحث در مورد این موضوع هستند که باید از ChatGPT استفاده شود یا نه، بحث های ریسک استراتژیک بیشتری در اتحادیه اروپا در جریان است. همانطور که قبلا به آن اشاره کرده بودیم، ایتالیا استفاده از ChatGPT را مسدود کرد و در حال حاضر، تنظیم کننده های داده آمریکا، فرانسه، آلمان، ایرلند و کانادا نیز در حال بررسی نحوه جمع آوری و استفاده از داده ها توسط سیستم OpenAI هستند. از طرفی دیگر هیئت حفاظت از داده های اروپا، که یک مرجع حفاظت از داده ها است، اخیراً یک کارگروه در سراسر اتحادیه اروپا برای بررسی ChatGPT و اینکه آیا از مردم برای حذف داده هایشان رضایت می خواهد یا ثابت می کند که “منافع قانونی” دارد تشکیل داده است.

همه کارشناسان صنعت بر این باور نیستند که شرکت OpenAI بتواند با این نگرانی ها، به ویژه با استانداردهای داده های حریم خصوصی GDPR سازگار باشد. جریمه های سنگین ممکن است به سرعت در راه باشد و از این رو نگرانی های مربوط به مسئولیت آموزشی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

شرکت OpenAI همچنین باید به مردم توضیح دهد که چگونه ChatGPT از داده های آنها استفاده می کند و به آنها این قدرت را می دهد که اشتباهات مربوط به آنها را که چت ربات بیرون می ریزد تصحیح کنند، در صورت تمایل داده های آنها را پاک کنند و با اجازه دادن به برنامه رایانه ای از آنها مخالفت کنند. همه کارشناسان صنعت بر این باور نیستند که OpenAI بتواند با این نگرانی های معلق، به ویژه با استانداردهای داده های حریم خصوصی GDPR سازگار باشد. با افزایش قوانین در زمینه هوش مصنوعی، بدون شک مقررات، پیشرفت هوش مصنوعی را کاهش می دهد، اما این امر ضروری است و مدت هاست که به تعویق افتاده است.

سخن پایانی

ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT از بین نخواهند رفت و ما باید اطمینان حاصل کنیم که ریل های محافظ اخلاقی و مرتبط برای دانش آموزانمان ایجاد می کنیم تا از این فناوری ها به طور موثر و کارآمد استفاده نمایند. سرمایه گذاری در جعبه ابزار سرقت ادبی هوش مصنوعی برای همه موسسات آموزشی الزامی است. در عین حال، معلمان باید روش های تدریس و برنامه درسی خود را برای اطمینان از ایجاد مهارت های تفکر انتقادی و قضاوت دانش آموزان توسعه دهند. یک تعادل متفکرانه مورد نیاز است تا مهارت های شناختی و تفکر انتقادی به حاشیه نرود، زیرا نقش آموزش این است که دانش آموزان را با مهارت های مورد نیاز برای ایمن کردن شغل آماده کند و چالش ها و مشکلات تجاری را حل نماید تا سازمان هایی را که آنها در آن استخدام می کنند، پیش ببرد.