با این حال که سال های زیادی است که ربات ها در اتاق های عمل حضور دارند، اما پزشکان همچنان آنها را تحت کنترل دارند. به نظر شما وقتی این ربات های به فناوری هوش مصنوعی متصل شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا چنین ربات هایی جایگزین متخصصان پزشکی خواهند شد؟ آیا آنها پیچیده ترین مراحل را بدون نظارت انسان ها انجام خواهند داد؟

ربات هایی که به هوش مصنوعی (AI) مجهز هستند و می توانند حجم وسیعی از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند، قادر خواهند بود بهترین روش ها را با در نظر گرفتن سابقه پزشکی بیمار، عملیات های انجام شده در هزاران مورد مشابه مورد نظر، انتخاب کنند.

بازوهای رباتیک دقیق تر از دست انسان هستند و هوش مصنوعی در نهایت این نقش را بر عهده خواهد گرفت. این دقت باعث می شود تا نتایج بهتری در روش های جراحی حاصل شود و تعداد عوارض جراحی نیز کاهش یابد و زمان بهبودی بیماران کوتاه شود.

استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

با این حال، آموزش یک ربات تا یک انسان برای جراح شدن چالش برانگیزتر بنظر می رسد. هوش مصنوعی به داده های دسته ای نیاز دارد، یعنی تمام اطلاعات مربوط به دوره عملیات از ابتدا تا انتهای آن. در حالی که می توانیم این داده ها را با استفاده از واقعیت مختلط جمع آوری، تجزیه و تحلیل و به اشتراک بگذاریم، این هنوز خیلی زود است که به ربات اجازه دهیم به طور مستقل در مورد روند عمل تصمیم گیری کند.

هوش مصنوعی چیست؟

مانند “هوش“، “هوش مصنوعی” نیز تعریف واحدی ندارد. به طور خلاصه، یک سیستم کامپیوتری می تواند رفتار انسان را برای انجام یک کار تقلید کند. بر اساس الگوهایی از داده های جمع آوری شده پیش بینی می کند یا اقداماتی را انجام می دهد. هرچه هوش مصنوعی بالغ تر باشد، سریع تر و دقیق تر مقادیر فزاینده ای از داده ها را پردازش می کند. به همین دلیل است که می‌توان از آن در دستیارهای مجازی، اتومبیل های خودران یا رباتیک استفاده کرد. ربات ها معمولا دارای فرم فیزیکی و نرم افزار کنترلی هستند. ربات های کنترل شده توسط نرم افزار هوش مصنوعی به طور مستقل حرکت می کنند. آنها نیازی به دستورالعمل مستقیم از طرف یک انسان را ندارند.

چگونه از هوش مصنوعی در پزشکی استفاده می شود؟

امروزه استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی رایج است. مانند تشخیص های پزشکی، تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش های تصویربرداری، حمایت از انتخاب درمان بهینه برای بیماران و کار بر روی داروهای جدید، جزو موارد استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی است. از طرفی همه گیری بیماری کرونا استفاده گسترده از هوش مصنوعی برای نظارت و تجزیه و تحلیل سلامت عمومی را تسریع کرده است.

بسیاری از پژوهشگران پتانسیل هوش مصنوعی را در چارچوب یک جامعه پیر و گروهی که دائماً در حال رشد از مردم هستند که از بیماری های مزمن و مشکلات سیستم های مراقبت بهداشتی رنج می برند، مانند کمبود کارکنان و مشکلات مرتبط در دسترسی به خدمات پزشکی، می بینند. انسان ها در تلاش هستند تا ربات های کنترل شده با هوش مصنوعی دقیق ترین روش های پزشکی را در آینده انجام دهند.

استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی نیز بسیار زیاد می باشد. تصور کنید که از ترکیب دانش شرکت ها و سازمان های گوناگون برای ایجاد یک سیستم هوش مصنوعی متمرکز بر درمان افراد، احتمالات ناشی از ترکیب آن‌ها وجود دارد. چنین تلاش مشترکی می تواند منجر به پیشرفت در پزشکی شخصی، تشخیص زودهنگام و درمان موثر بسیاری از بیماری ها شود.

هوش مصنوعی به اندازه داده های دقیقی است که ما در اختیار آن قرار داده ایم

الگوریتم های هوش مصنوعی به اندازه داده هایی دقیق هستند که ما آنها را آموزش داده ایم. اگر داده های جزئی یا ناقص را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهیم، هوش مصنوعی راه حل های مشکل جزئی یا نادرست را پیشنهاد خواهد کرد. این به ویژه در مراقبت های بهداشتی مهم است، جایی که هوش مصنوعی قرار است به تصمیم گیری در مورد درمان بیمار کمک کند. هوش مصنوعی با قدرت محاسباتی کافی و اطلاعات صحیح عملاً خطاناپذیر خواهد بود و به بسیاری از بیماران اجازه می دهد تا به سرعت به سلامت خود بازگردند.

ما هنوز به دنبال بهترین راه ها برای جمع آوری و پردازش داده های پزشکی هستیم که هوش مصنوعی می تواند از آنها بیاموزد. اینترنت اشیا (IoT) می تواند از ما در جمع آوری داده ها پشتیبانی کند. امروز که مریض هستیم برای تشخیص بیماری و معاینه به پزشک مراجعه می کنیم. به زودی، پوشیدنی ها و سایر دستگاه های ما همه داده ها را به سیستم پزشکی ارسال می کنند. از درجه حرارت و وضعیت سلامتی بیمار گرفته تا ساعت ها و دوزهای مصرف دارو.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و پارلمان اروپا در مطالعات و توصیه های خود در مورد هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی توجه ها را به چندین موضوع اساسی جلب کرده اند. این شامل انتخاب صحیح داده ها و حذف خطاهای ناشی از تفاوت بین محیط بالینی واقعی و محیطی است که هوش مصنوعی در آن ساخته شده است.

استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

آموزش سیستم های هوش مصنوعی بر روی مجموعه داده هایی که به درستی ساخته نشده اند، خطر سوگیری و نابرابری الگوریتم های هوش مصنوعی بر اساس جنسیت، گروه قومی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، سن یا محل سکونت را نیز شامل می شود. از آن گذشته، هدف این است که هوش مصنوعی در پزشکی به نفع گسترده ترین گروه ممکن از افراد، تسهیل تشخیص و پیشنهاد درمان مناسب باشد.

هر چقدر هم که در توسعه فناوری پیشرفت کنیم، مسئولیت نهایی تصمیمات بالینی باید برعهده یک انسان(پزشک) باشد.

همه چیز دست انسان هاست

به زودی، ما باید چند مشکل حیاتی را در این زمینه حل کنیم.

1. توسعه روش های موثر برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های پزشکی، با در نظر گرفتن نیاز به انتخاب مناسب اطلاعات برای جلوگیری از خطاهای مربوط به تفاوت بین محیط های عملیاتی یا مغایرت های مربوط به منشاء و موقعیت اجتماعی بیماران.

2. حل مشکلات تعصب هوش مصنوعی. هوش مصنوعی می تواند یک داده نامربوط را اغراق کند و دیگری را نادیده بگیرد که برای درمان بسیار مهم است. ما باید مهارت های خود را در آموزش هوش مصنوعی توسعه دهیم.

3. توسعه روش هایی برای آزمایش اثربخشی ربات ها با هوش مصنوعی و حل مسائل مربوط به مسئولیت خطاهای احتمالی آنها در حین کار.

4. آموزش صحیح هم به بیماران و هم به پزشکان.

سخن پایانی

ما یک ابزار فوق العاده در دست داریم. مانند هر دستگاه دیگری، ما می توانیم با هوش مصنوعی فواید زیادی داشته باشیم، اما در کنار آن آسیب های زیادی نیز به همراه خواهیم داشت. سرنوشت استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی به عهده متخصصان و پژوهشگران در این حوزه است و امیدواریم به نتایج خوبی در بهبود آن دست یابیم.