هوش مصنوعی مولد OpenAI از زمان معرفی ChatGPT هیجان بسیاری ایجاد کرده است و رقابتی را در میان شرکت های بزرگ فناوری برای ادغام آن در محصولات و ابزارهای خود ایجاد کرده است. با این حال، در کشور ایتالیا، زمانی که تنظیم کننده حریم خصوصی این کشور، سازمان حفاظت از داده های ایتالیا (Garante)، در ماه مارس نگرانی هایی را در مورد تکنیک های جمع آوری داده های چت بات و محدودیت های سنی مطرح کرد، چت بات ChatGPT نیز با چالش هایی مواجه شد.

در آن زمان، سازمان حفاظت از داده های ایتالیا نسبت به عدم وجود مبنای قانونی برای جمع آوری و ذخیره داده های کاربران برای آموزش الگوریتم های ChatGPT ابراز نگرانی نمود. علاوه بر این، آنها نگران نبود فیلترهایی بودند که کاربران زیر 13 سال این بات مکالمه، نتوانند از آن استفاده کنند. در نتیجه، شرکت OpenAI، که توسط شرکت مایکروسافت پشتیبانی می شود، به طور موقت دسترسی به ChatGPT را برای کاربران ایتالیایی بسته بود.

پاسخ شرکت OpenAI به نگرانی ها

در پاسخ به این نگرانی ها، شرکت OpenAI توضیحی را درباره نحوه جمع آوری و استفاده از داده های آموزشی، ارائه شفافیت بیشتر در خط مشی های حفظ حریم خصوصی و فرم های انصراف منتشر کرد. علاوه بر این، این شرکت فرم جدیدی را برای شهروندان اتحادیه اروپا که می خواهند به استفاده از داده های شخصی خود برای آموزش برنامه های هوش مصنوعی اعتراض کنند و همچنین ابزاری برای تأیید سن در کشور ایتالیا هنگام ثبت نام مشتریان اضافه کردند.

پس از رسیدگی به خواسته های سازمان حفاظت از داده های ایتالیا (Garante)، شرکت OpenAI در پیامی اعلام کرد:

ما از سازمان حفاظت از داده های ایتالیا به خاطر همکاری شان قدردانی می کنیم و مشتاقانه منتظر بحث های سازنده مداوم هستیم.

در نتیجه، مقامات ایتالیایی در بیانیه ای تأیید کردند که اجازه دسترسی به بات مکالمه ChatGPT را داده اند.

OpenAI به حفظ حریم خصوصی کاربران پایبند است

تلاش های شرکت OpenAI برای رسیدگی به نگرانی های مقامات ایتالیایی نشان دهنده تعهد این شرکت به حفظ حریم خصوصی کاربران و اطمینان از استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی می باشد. از آنجایی که فناوری هوش مصنوعی طی ماه های گذشته رواج بیشتری یافته است، برای شرکت هایی همچون OpenAI بسیار مهم است که با مقامات کشورهای مختلف همکاری کنند و هرگونه نگرانی را برای ایجاد یک محیط امن و مطمئن برای کاربران برطرف کنند.

در مجموع، بازیابی دسترسی به ChatGPT توسط OpenAI در کشور ایتالیا و همکاری با تنظیم کننده حریم خصوصی این کشور، نمونه ای مثبت برای سایر شرکت های هوش مصنوعی است. اطمینان از شفافیت و رسیدگی به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی، اعتماد بین کاربران و توسعه دهندگان هوش مصنوعی را تقویت می کند و در نهایت به سود صنعت و رشد آن خواهد بود.