هوش مصنوعی و سلامت روان با یکدیگر ارتباط خاصی دارند، حتی امروزه که یکی از موضوعات داغ در محیط کار، هوش مصنوعی مولد (AI) است. گسترش هوش مصنوعی ترکیبی از هیجان و ترس را ایجاد کرده است، زیرا به بخشی استاندارد از زندگی ما تبدیل شده است. برخی می گویند این یک خطر برای تمدن بشری است، در حالی که دیگران اصرار دارند که روش کار، زندگی و تعامل ما با یکدیگر را تغییر می دهد. بخشی که قابل بحث نیست این است که هوش مصنوعی در حال گسترش در دنیا ما انسان ها است. آریانا هافینگتون، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت فناوری Thrive Global درباره این تهدیدات صحبت کرده است.

او در این باره می گوید:

هوش مصنوعی در نهایت یک ابزار است و تاثیر آن به نحوه استفاده بشر از آن بستگی دارد. ما انسان ها هر چه بیشتر بتوانیم از این لحظه برای گرد هم آوردن توده‌ ای مهم از مردمی که با حسن نیت و با همدلی کار می‌ کنند استفاده کنیم، احتمال اینکه بشریت از هوش مصنوعی برای شکوفایی استفاده کند بیشتر می‌ شود.

شاید به نظر شما این مسئله علمی تخیلی به نظر برسد، اما این دقیقاً همان کاری است که جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی انجام می دهند، وقتی صحبت از سلامت روان در محل کار به میان می آید.

هوش مصنوعی و سلامت روان

استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل سلامت روان

به طور فزاینده ای، کارفرمایان می دانند که سلامت روان یک اولویت است، اما، طبق یک مطالعه اخیر، بسیاری از اقداماتی که باید برای تحقق آن انجام دهند، مطمئن نیستند. و با ورود نسل Z های بیشتری به نیروی کار، ضروری است که شرکت ها آن را به درستی انجام دهند. گروه جوان تر، اگر معتقد باشند که نیازهای سلامتی و تندرستی خود برآورده نمی شوند، هیچ نگرانی از جهش شغلی ندارند. اکنون، این امکان وجود دارد که به جای یک انسان، از هوش مصنوعی استفاده کنید تا به کارکنان کمک کند تا مسئولیت سلامت روان خود را بر عهده بگیرند. این یک جفت عجیب به نظر می رسد، اما فناوری ابزارهای سلامت روان جدیدی را با پشتوانه هوش مصنوعی تولید کرده است که کارفرمایان را قادر می سازد بهتر از کارمندان خود حمایت کنند.

گریس چانگ، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل استارتاپ مراقبت از سلامت روان Kintsugi، در این باره می گوید:

حضور همه جانبه هوش مصنوعی در محیط کار به کارمندان کنترل بیشتری بر سلامت روانشان می دهد. به علاوه، این فرصت را برای حمایت بهتر از کارمندان و پرورش نیروی کار مولدتر، فرآیندهای کارآمدتر و کسب و کارهای سودآورتر به ارمغان می‌ آورد.

چانگ از طریق ایمیل به ما اطلاع داده است که استارتاپ Kintsugi ژورنال صوتی و پلتفرم‌ هایی با پشتوانه هوش مصنوعی ارائه می‌ دهد که بینش‌ های بی‌درنگ کارمندان را از سلامت روانی خود و توصیه هایی در مورد نوع حمایت مورد نیاز ارائه می‌ دهد.

چانگ خاطرنشان می کند:

ما در حال وارد شدن به یک دوره حیاتی در مورد سلامت روان در محیط کار هستیم. در سال 2023 میلادی، کارفرمایان می‌ دانند که باید سلامت روان را در اولویت قرار دهند. 95 درصد از کارفرمایان مورد بررسی به ما گفته‌ اند که دسترسی به مراقبت‌ های روانی نیاز اصلی آنها به مراقبت است. آن‌ ها می‌ دانند که هزینه چالش‌ های بهداشت روانی که به آنها رسیدگی نشده است، بسیار زیاد است که نمی‌ توان آن‌ ها را نادیده گرفت، که منجر به 12 روز کاری از دست رفته برای هر کارمند در سال می‌ شود و سالانه 47.6 میلیارد دلار برای اقتصاد کشور آمریکا هزینه دارد.

با این حال، چانگ می گوید که بسیاری از رهبران کسب و کار در مورد اینکه چگونه از سلامت روانی زیرمجموعه خود به بهترین شکل حمایت کنند، مطمئن نیستند.

او درباره این مسئله می گوید:

از زمان همه‌ گیری ویروس کرونا راه حل‌ های مراقبت‌ های روانی متمرکز بر کارفرمایان وجود داشته است، از برنامه‌ های سلامتی گرفته تا مربیگری و از درمانگران گرفته تا درمان‌ های دیجیتال و موارد دیگر. ما به نقطه‌ ای رسیده‌ ایم که کارفرمایان برای انتخاب با هم فاصله دارند. بنابراین، تطبیق کارکنان با مداخلات مناسب در زمان مناسب، چالشی بزرگتر از همیشه است.

هوش مصنوعی و سلامت روان

هوش مصنوعی شرایط سلامت روان را از صدای شما تشخیص می دهد

به گفته چانگ، مانع دیگر این است که در گذشته کارفرمایان به طور کلی هیچ راهی برای اندازه گیری میزان کارآمدی هر مداخله بهداشت روانی نداشتند. او تاکید می‌ کند که بدون داده‌ های عینی که به بازگشت سرمایه اشاره می‌ کنند، ممکن است توجیه ادامه با یک برنامه یا برنامه های دیگر دشوار باشد. اما این در تضاد با حوزه سلامت روان است که به طور سنتی بر بینش‌ های ذهنی و در مقابل عینی تکیه داشته است.

او توضیح می دهد که راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی در استارتاپ Kintsugi با در نظر گرفتن این چالش ها طراحی شده اند.

او همچنین می گوید:

استارتاپ Kintsugi تنها با گوش دادن به صدای یک نفر، علائم و شدت شرایط سلامت روان را در زمان واقعی تشخیص می دهد. فناوری ما به‌طور یکپارچه با مراکز تماس مدیریت مراقبت و پلتفرم‌ های بهداشت از راه دور، جایی که با رضایت بیمار در پس‌زمینه گوش می‌ دهد، یکپارچه می‌شود.

به گفته چانگ این فناوری بینش های کمی و بی درنگ درباره سلامت روانی افراد ایجاد می‌ کند که به ارتباط افراد نیازمند با سطح مناسب مراقبت رفتاری کمک می‌ کند.

او همچنین ذکر کرد که به همین ترتیب، ابزار آنها راهی آسان و مقرون به صرفه برای ردیابی سلامت روان در طول زمان ارائه می دهد، بنابراین کاربران می توانند تعیین کنند که آیا و تا چه اندازه مداخله برای آنها موثر است یا خیر. در حال حاضر، غربالگری سلامت روان سالی یک بار (اگر انجام شود) انجام می شود. با ابزار این استارتاپ، می‌ توان در طول هر تعامل مراقبت‌ های بهداشتی انجام شود و فرصتی را برای بینش بی سابقه‌ ای در مورد بهزیستی روانی کارکنان به ارمغان بیاورد. کارفرمایان می‌ توانند از شرکای پرداخت کننده خود بخواهند فناوری‌ هایی مانند Kintsugi را در مراکز تماس مدیریت مراقبت و پلتفرم‌ های بهداشت از راه دور ادغام کنند تا از هوش مصنوعی و نشانگرهای زیستی صوتی استفاده کنند تا مراقبت‌ های سلامت روان شخصی‌ تر، راحت‌ تر، با کیفیت‌ تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌ تر برای همه باشد.

هوش مصنوعی و سلامت روان

آیا کارکنان با سلامت روان هوش مصنوعی احساس امنیت می کنند؟

روایت غالب این است که کارمندان می ترسند که با هوش مصنوعی جایگزین شوند و شغل خود را از دست بدهند یا اینکه به نحوی به حریم خصوصی آنها تجاوز کند. اما آیا ترس کارمندان از هوش مصنوعی نامتناسب است؟ و آیا کارمندان رضایت می‌ دهند که هوش مصنوعی سلامت روانی آنها را ردیابی کند؟ چانگ عنوان می گند که در آزمایشی اخیر، 80 درصد از جمعیت بیماران رضایت دادند که از نظر وضعیت سلامت روان توسط ابزار تجزیه و تحلیل صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی غربالگری شوند. بر اساس این یافته‌ ها، او حدس می‌ زند که اکثر مردم استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌ های بهداشتی را تا زمانی که تجربه کلی مراقبت‌ های بهداشتی آن‌ ها را افزایش داده و ارزش ملموس ارائه می‌ کند، استقبال می‌ کنند.

یک مطالعه جداگانه توسط شرکت Workhuman نتایج مشابهی پیدا کرد. بیش از نیمی از کارمندان (58.4 درصد) معتقدند هوش مصنوعی شغل آنها را در معرض خطر قرار نمی دهد و 41 درصد از کارمندان می گویند که آنها پیش بینی می کنند که یادگیری استفاده از ابزارهای AI بخشی از آموزش در محیط کار آنها خواهد شد و 34.4 درصد معتقدند که یادگیری این ابزارها به طور کلی تشویق می شود. داده‌ ها نشان می‌ دهند که دلهره در میان کارمندان جوان‌ تر، از جمله بومی‌ های دیجیتال نسل Z، که با دانش نزدیک از خطرات و پاداش‌ های فناوری جدید بزرگ شده‌ اند، قوی‌ تر است. در حالی که تنها 20.4 درصد از کارکنان به طور متوسط ​​احساس می کنند که هوش مصنوعی شغل آنها را در معرض خطر قرار می دهد، این رقم برای کارمندان نسل Z به نزدیک به 30 درصد افزایش می یابد.

این یافته‌ ها اطلاعات ارزشمندی برای رهبرانی است که فناوری هوش مصنوعی را پیاده‌ سازی می‌ کنند تا به کارگرانی که نگران هستند شغلشان در خطر باشد، اعتماد ایجاد کنند. مطالعه اخیر شرکت Workhuman توصیه می‌ کند که کارفرمایان اطمینان حاصل کنند که کرکنان ابزارها و آموزش‌ های لازم را برای درک چگونگی کارکرد فناوری و چگونگی سودمندی آن‌ ها در اختیار دارند. این می‌ افزاید که دانش و شایستگی نه تنها به کاهش ترس کارکنان از هوش مصنوعی کمک می‌ کند، بلکه به آنها کمک می‌ کند تا حداکثر استفاده را از فناوری در کارهای روزمره خود ببرند.