بر اساس یک مطالعه ای که اخیرا در مجله “Nature Climate Change” منتشر شده است، پیش بینی می شود که تاثیر تغییرات آب و هوایی بر گردشگری اسکی اروپا قابل توجه باشد. تیم تحقیقاتی مناطق اسکی را شناسایی کرده اند که انتظار می رود به ویژه آسیب پذیر باشند. با گرم شدن کره زمین 2 درجه بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن، تخمین زده می شود که تقریباً نیمی از کل مناطق اسکی در 28 کشور اروپایی در معرض خطر بسیار زیاد کمبود برف باشند.

بحران اقلیمی برای گردشگری اسکی

پیست های اسکی اروپا به طور فزاینده ای به برف مصنوعی برای حفظ فعالیت های خود متکی هستند. در این صورت، این امر باعث افزایش تقاضا برای آب و انرژی، افزایش انتشار کربن و تشدید بحران آب و هوا خواهد شد. علاوه بر این، ایجاد برف مصنوعی به دماهای پایین نیاز دارد، که بازنگری در امکان اتکای شدید به گردشگری زمستانی در مناطق خاص ضروری است. گروهی از دانشمندان، به سرپرستی ساموئل مورین از مرکز ملی مطالعات هواشناسی در گرنوبل، به شدت توصیه می‌ کنند که پایداری گردشگری اسکی برای کاهش اثرات زیست محیطی آن ارزیابی شود.

گردشگری اسکی

گردشگری اسکی اروپا اهمیت زیادی دارد

گردشگری اسکی در اروپا بسیار مهم است، زیرا حدود نیمی از مناطق اسکی در سراسر جهان را میزبانی می کند. یعنی تقریبا بیش از 80 درصد از مناطق اسکی در جهان. هر منطقه اسکی بیش از 1 میلیون گردشگر در سال دارد. این مطالعه وضعیت 2234 منطقه گردشگری اسکی اروپا را با گرم شدن تا 4 درجه در نظر می گیرد. با توجه به مدل سازی، تقریباً تمام مناطق اسکی در معرض خطر بالای شرایط برف ناکافی در 4 درجه هستند. با این حال، تغییرات منطقه ای قابل توجهی وجود دارد.

گردشگری اسکی در اروپا

بر اساس تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، اگر افزایش دما به 1.5 درجه محدود شود، تقریباً 32 درصد از مناطق اسکی اروپا با تهدید جدی مواجه خواهند شد. با این حال، ماشین های برف ساز قادر هستند این خطر را به 14 تا 26 درصد کاهش دهند. متأسفانه، اکنون بسیاری از کارشناسان آب و هوا بر این باورند که حتی با تلاش های فوری و اساسی، محدود کردن افزایش دما به 1.5 درجه دشوار است.

گردشگری اسکی اروپا

مطالعه دارای محدودیت ها و ساده سازی های خاصی است. محققان پیشنهاد می کنند که داده های بیشتری برای به دست آوردن نتایج محلی دقیق جمع آوری شود. این شامل اطلاعاتی در مورد مکان، ویژگی های سیستم های برف سازی، و در دسترس بودن منابع آب و انرژی است. علاوه بر این، ملاحظات محلی در مورد آینده گردشگری اسکی باید شامل سایر عوامل موثر بر رفتار گردشگران باشد. به عنوان مثال، برخی از اسکی بازان ممکن است یک شیب برفی مصنوعی که توسط فضای سبز احاطه شده است، به جای جذاب، ناخوشایند بیابند.

گردشگری اسکی

فعالیت‌ های گردشگری که CO2 زیادی تولید می‌ کنند، مانند گردشگری اسکی فعلی، می‌ توانند با اقدامات گسترده مورد نیاز برای محدود کردن گرمایش جهانی به زیر 2 درجه هماهنگ شوند. حتی اگر بخش قابل توجهی از پیست‌ های اسکی اروپا بتوانند در درازمدت به ارائه گردشگری اسکی ادامه دهند، برای این مکان‌ ها کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای چالشی مهم خواهد بود.

گردشگری اسکی

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که به دلیل کاهش پوشش برف در بیشتر مناطق کوهستانی، انتظار می رود پیست های اسکی اروپا کوچک شوند. روی آوردن به سایر اشکال گردشگری می تواند گزینه مناسب تری برای بسیاری از مناطق کوهستانی تحت تأثیر باشد. این می تواند هم از منظر اقتصادی و هم از منظر زیست محیطی مفید باشد.