مرکز مشاوره انتخاب نو: ۴ توصیه برای این که شریک عاطفی خوبی باشید!

زوج های جوان و حتی زن و شوهرهایی که سال هاست با یکدیگر زیر یک سقف زندگی می کنند  بایستی به یک شناخت از رفتارها، خصوصیات اخلاقی و شخصیتی یکدیگر رسیده باشند. آنچه از برایند این شناخت به آن ها کمک می کند در روند بهبودی روابط زناشویی شان نقش به سزایی ایفا خواهد کرد اما  گاهی در شرایط و یکسری مقتضیات زمانی و مکانی، زوج ها از یکدیگر دلگیر می شوند و یا حتی به خاطر مسائل خیلی پیش پا افتاده،  آزرده خاطر می گردند. آگاهی داشتن از روابط زناشویی و روش های بهبود آن توسط مشاوره، به زوج ها و یک ازدواج کمک می کند به هر آنچه از ابتدا در دل و ذهنشان از یک زندگی زناشویی و خانواده ایده آل بوده است دست یابند. همدل بودن ،هم کلام شدن، هم گام بودن و … به آنان در راه رسیدن به این هدف که  همانا لذت از در کنار یکدیگر بودن است کمک شایانی خواهد کرد.

مرکز مشاوره
مرکز مشاوره انتخاب نو

مورد اول نگرش به ازدواج

اکثر افراد در آستانه ازدواج امید زیادی به آینده دارند آن ها احساس می کنند که عشق کافی است و رابطه شان خیلی مثبت وعاشقانه باقی خواهد ماند و هیچ چیز این رابطه را خراب نخواهد کرد. آنها می خواهند با هم کامل شوند و زندگی سعادتمندی داشته باشند. تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی نشان می دهد یکی از عواملی که در ازدواج نقش کلیدی را بازی می کند نگرش افراد به ازدواج می باشد. سازه نگرش به ازدواج نشان دهنده احساسات و تمایلات افراد، پیش داوری ها ، تصورات از پیش فرض شده ،ترس ها و عقاید راسخ آنها در مورد ازدواج است  که ممکن است مبتنی بر واقعیت باشد یا نباشد. نگرشی که نسبت به ازدواج وجود دارد در سرنوشت و آینده ازدواج نقش بسزایی دارد .همین نگرش ها در به وجود آمدن بسیاری از سوءتفاهم ها و تعارض های بین زوجها نقش عمده ای بر عهده دارند. در واقع بعضی از آن ها تسهیل کننده ارتباط و دارای تأثیر مثبت هستند و برخی دیگر نادرست و تأثیر منفی بر ارتباط و زندگی زناشویی دارند.

زن و مرد هر یک با تصورات خاصی درباره زندگی زناشویی اقدام به ازدواج می کنند تحقیقات  مشاوره روانشناسی نشان می دهد  نگرش واقعی و متجانس افراد نسبت به ازدواج عامل مهمی در موفقیت آنهاست و برعکس نگرش های ایده ال و غیر واقع بینانه می تواند منشاء آسیب بعدی باشد. مشاوره ازدواج نشان می دهد انتظاراتی که فرد از نقش خود و نقش همسر دارد تأثیر بسیار عمیقی بر رابطه آینده زن و شوهر دارد. هماهنگی در انتظارات زن و شوهر باعث هماهنگی در تعامل و رفتار می شود و از درگیری ها پیشگیری می کند و برعکس، تفاوت در انتظارات و گفتگو نکردن درباره آن و عدم سازش در این زمینه می تواند اثرات مخربی بر صمیمیت زن و شوهر داشته باشد .

شناخت درمانی در مرکز مشاوره  در زندگی زناشویی به بررسی انتظارات غیر واقع بینانه و طرز تلقی های مخرب و توجیهات منفی بی مورد و نتیجه گیری های غلط و غیر منطقی  می پردازد.  این انتظارات آموخته شده و اکتسابی هستند و بعد از ازدواج بعضی از این انتظارات حذف شده و بعضی از آنها باقی می مانند که باید اصلاح شوند تا به رابطه آسیبی وارد نشود.

مورد دوم مشاوره ازدواج : برای رابطه اولویت بالایی در نظر داشته باشید.

متخصص مشاوره خانواده می گوید وقتی در یک رابطه هستید، شما و همسرتان  باید تلاش کنید که رابطه تان را حتی الامکان حفظ کنید. برای کسب اطمینان از کارایی هر رابطه ای برای هر دو طرف مهم است که به رابطه اولویت بدهند و به همدیگر زمان بدهند که به روش مؤثری برای حل مشکلات پیش رو کار کنند و هر کشمکشی را برطرف نموده و تجربیات متفاوت زندگی را با هم به اشتراک بگذارند. وقتی شما‌ و همسرتان به رابطه خود اولویت بدهید هر چیز دیگر از صرف زمان برای نگهداری وتربیت بچه ها تا مسائل دیگر در جای خود قرار خواهد گرفت .

مطالعات مرکز مشاوره روانشناسی نشان می دهد برای کارایی نیاز به تلاش مداوم   و  به صبر زیاد ، دلسوزی ،اشتیاق، تلاش ونیازبه زمان لازم برای کارایی بیشتر می باشد.  فقط امضای کاغذ و برگزاری یک جشن باشکوه به معنای کارایی نمی تواند باشد،  بلکه به عنوان یک همسر مشکلات و مسئولیت های زیادی را باید بپذیرید و خیلی مهم است که هر دو طرف همه تلاششان را برای کارایی یک رابطه به کار ببندند. اگر همیشه یک طرف برای حل مشکلات تلاش نموده و تمام مسئولیت ها را به عهده بگیرد، این رابطه دوام زیادی نخواهد داشت. رابطه به معنای یک خیابان دوطرفه است. و هر دو طرف باید بخواهند و هر چه در توان دارند برای این کار صرف کنند .

 

مورد سوم مشاوره خانواده : حفظ احترام

مشاوره خانواده احترام را عنصر اساسی هر رابطه معرفی می کند و در این زمینه تاکید می کند مهم است که هر دو نفر در تمام موارد به هم احترام بگذارند. احترام یعنی فضای شخصی و انتخاب فردی را به رسمیت شناختن و  به  دیدگاه و افکاری متفاوت اجازه ی بیان دادن و تلاش دیگری را دست کم نگرفتن و‌ تأثیر رفتار خود در دیگری را شناسایی کردن و آگاه بودن از رفتارهای آزاردهنده و داشتن گوشی شنوا و چشمی بینا و همچنین به افکار طرف مقابل اهمیت دادن و رشد و تکامل طرف مقابل را سد نکردن و احترام یعنی رفتار آزاردهنده ی خود را تکرارنکردن و به علایق یکدیگر حمله نکردن و بالأخره احترام یعنی قدر و منزلت طرف مقابل را آن قدر دانستن که حرمت ذات فرد آسیب نبیند .مشاوره ازدواج  ساده ترین راه رسیدن به مفهوم احترام و این را می گوید که اولا بدانیم احترام محتوایی همگانی و جهانی ندارد و بسیار فردی و سلیقه ای است.  و زمانی که  وارد رابطه می شویم از طرف مقابل بپرسیم که چه رفتارهایی سبب می شود احساس بی حرمتی کند.

 

مورد چهارم مهربان بودن

رفتار پرمهر و محبت با همسر یکی از بهترین راه هایی است تا نشان دهید به او اهمیت می دهید. مشاوره روانشناسی مهربان بودن  را متضمن اهمیت دادن به احساسات همسر ، با ملاحظه بودن و احترام به خواسته های منطقی معرفی می کند و همچنین برای مهربان بودن طوری رفتار کنید که به نیازهای هر دو طرف احترام گذاشته شود.

 

تابع جماعت

 مهربان بودن با دیگران در حالی که به خود نیز توجه دارید مهارتی است که می توانیم آن را رشد و پرورش دهیم .  بخشی از داشتن رابطه ای سالم این است که پذیرای مهربانی هم باشیم. برای برخی از افراد مهربانی و کمک کردن به دیگران آسان است اما به سختی اجازه می دهند دیگران هم با آنها بخشنده و مهربان باشند. اقای دکتر محمدرضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده می گوید وقتی در مقابل بخشندگی همسرتان سرسختی نشان می دهید یا آن را نمی پذیرید از او لذت بخشیدن را می گیرید و به تدریج ابراز محبت او کم و کمتر می شود. از هرگونه سرسختی نشان دادن در پذیرفتن مهربانی همسرتان آگاه و هشیار باشید و در تجربه ی لذت دادن و گرفتن برای خود و همسرتان تعادل ایجاد کنید. قبل از عواطف و احساسات و متعهد شدن از دانستن  این که همسر آینده تان به واقع شخصی مهربان است، آگاه و هوشیار باشید.

 

دکتر باقری

کلام آخر مرکز مشاوره انتخاب نو

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج می گوید اگر به این باور رسیده اید که این  با هم بودن تا آخر زندگی شما ادامه خواهد داشت، باید ارتباط عاطفی با همسرتان را حفظ نمایید و رابطه خوب و سالم می تواند به این کار کمک کند. همسرانی که می توانند  سطح ماندگاری از ارتباط را با یکدیگر حفظ نمایند خاطرات شادتری را ایجاد و تجربیات بیشتری را با یکدیگر سهیم شده و به طور کلی شادتر هستند. بدون رابطه مناسب احساسات آسیب دیده و تنش ایجاد خواهد شد و یک یا هر دو طرف احساس نارضایتی خواهند داشت پس در ایجاد رابطه عاطفی مناسب با همسرتان تلاش و اگاهی های لازم را به  کمک مرکز مشاوره انتخاب نو در تهران، ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره روانشناسی از جمله مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده با شماره تلفن 22593216 به دست اورید.