سم آلتمن، مدیر اجرایی دره سیلیکون که پشت ربات های چت مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT و GPT-4 است، به طور ناگهانی توسط هیئت مدیره شرکتش در یک تحول بزرگ برای صنعت فناوری اخراج شد.

شرکت OpenAI تحت حمایت مایکروسافت روز جمعه اعلام کرد که هیئت مدیره آن پس از، از دست دادن اعتماد به توانایی سم آلتمن برای رهبری شرکت، در مورد “انتقال رهبری” تصمیم گرفت.

شرکت هوش مصنوعی OpenAI می گوید:

سم آلتمن به طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادق نبوده است.

سم آلتمن

شرکت OpenAI در بیانیه ای در وبلاگ خود گفت:

خروج آقای آلتمن به دنبال یک روند بررسی مشورتی توسط هیئت مدیره انجام می شود که به این نتیجه رسید که او به طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادق نبوده و مانع از توانایی آن در انجام مسئولیت هایش می شود.

هیئت مدیره همچنین اعلام کرد که از کمک های آلتمن قدردان هستند، اما تصمیم گرفته اند که “هنگام حرکت به جلو، رهبری جدید ضروری است”.

این شرکت یا هیئت مدیره آن جزئیات بیشتری در مورد دلیل برکناری آلتمن ارائه نکردند.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری، به عنوان مدیر عامل موقت منصوب شد تا زمانی که جایگزینی دائمی برای رهبری این شرکت 90 میلیارد دلاری پیدا شود.

سم آلتمن

بعد از انتشار خبر برکناری آلتمن از مدیرعاملی شرکت OpenAI، او با انتشار توییت هایی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) گفت که اخراج او یک “تجربه عجیب” و “مانند خواندن مداحی خود در حالی که هنوز زنده هستید” بود، و اعلام کرد که “اگر او شروع به رفتن از شرکت کند، هیئت مدیره OpenAI باید به دنبال او بگردند.

سایت خبری Semafor در اوایل سال جاری گزارش داد که برخلاف سایر بنیانگذاران فناوری مانند مارک زاکربرگ، آلتمن دارای سهام در OpenAI نبود و ممکن است هر زمانی اخراج شود.

خبر برکناری غافلگیرکننده آلتمن واکنش های زیادی را در دنیای فناوری برانگیخت.

اریک شمیت، مدیر عامل سابق شرکت گوگل در شبکه اجتماعی X، آلتمن را یک قهرمان توصیف کرد که دنیای جمعی ما را برای همیشه تغییر داد.

گرگ براکمن، رئیس شرکت OpenAI، که به همراه آلتمن و ایلان ماسک این استارتاپ را پایه گذاری کرد، اندکی پس از انتشار خبر برکناری سم آلتمن اعلام کرد که او نیز شرکت را ترک خواهد کرد.