پیشرفت ها در حوزه هوش مصنوعی، به ویژه در فناوری تولید تصاویر و مدل های زبانی بزرگ، هم هیجان و هم موجی از نگرانی را در بسیاری از صنایع برانگیخته است. ناظران انتقادی نسبت به تأثیر هوش مصنوعی بر خلاقیت انسان ابراز نگرانی میکنند و از آینده ای که در آن ممکن است طیف وسیعی از کسب و کارها منسوخ شوند می ترسند. اما این نوع واکنش بی سابقه نیست. فناوری های پیشگامانه از لحاظ تاریخی باعث ناراحتی در مورد پیامدهای آنها بر خلاقیت و عقل بشریت شده است.

به عنوان مثال، صدها سال پیش، زمانی که دانشمند اهل سوئیس کنراد گسنر، زنگ خطر استفاده از چاپخانه را به صدا درآورد، منظورش اضافه بار اطلاعات برای ذهن انسان بود که آن را “گیج کننده و مضر” می دانست.

کنراد گسنر

کنراد گسنر استدلال می کرد که حجم زیاد کتاب ها باعث ایجاد هرج و مرج می شود. به همین ترتیب، زمانی که “گفتگوها” جایگزین فیلم های صامت شد، بسیاری از کارگردانان و منتقدان نگران بودند که مبادا اختراع و خلاقیت در سینما را کاهش دهند.

حتی برخی می گفتند:

صدا مرگ فیلم است.

بنابراین ظهور هوش مصنوعی در این روایت تاریخی گسترده‌تر از واکنش های منفی علیه فناوری مخرب قرار می گیرد.

در برندسازی و بازاریابی، ظهور هوش مصنوعی بحث های شدیدی را برانگیخته است. سال 2023 میلادی به تنهایی شاهد افزایش ابزارهای هوش مصنوعی با هدف ایجاد انقلابی در شیوه های برندسازی بوده است.

با این حال، این پرسش ها باقی می‌ماند:

آیا هوش مصنوعی واقعاً فرآیند خلاقیت را افزایش میدهد یا نشان دهنده پایان خلاقیت انسان در این زمینه ها است؟ یا شاید مثل همیشه، جواب یک جایی در وسط باشد؟

وجود ابزارهای هوش مصنوعی اضطراری

از زمان انتشار عمومی ChatGPT، DALL-E و Midjourney بیش از یک سال پیش، بازار غرق در محصولاتی شده است که ادعا می کنند فرآیند برندسازی و بازاریابی را ساده می کنند. این محصولات از برنامه هایی که پالت های رنگی منحصربه‌فردی را برای برندها و سایت ها ایجاد میکنند تا برنامه هایی که بر اساس نام، صنعت و ترجیحات سبک برند ایجاد میکنند، متفاوت است. ابزارهای دیگر می توانند ارائه های کاملی از جمله محتوا و طراحی را با حداقل ورودی از کاربر ایجاد کنند. برخی از ابزارهای هوش مصنوعی حتی ادعا میکنند که توانایی تجزیه و تحلیل رفتار و احساسات مصرف کننده برای پیشنهاد استراتژی های برندسازی دارند.

این ابزارهای نوظهور همگی ادعا میکنند که تأثیر قابل توجهی بر چشم انداز برندسازی و بازاریابی خواهند داشت. مزایایی که آنها اعلام میکنند اغلب شامل صرفه جویی در زمان و منابع و کمک به شرکت های کوچک و استارتاپ ها برای تقویت تلاش های برندسازی و بازاریابی خود به جای استخدام آژانس ها یا متخصصان آزاد است.

با این حال، اثربخشی این ابزارهای هوش مصنوعی موضوعی است که در حال بحث است. اغلب، خروجی از این ابزارها عمومی به نظر می رسد، فاقد درک دقیق از ارزش های اصلی یک نام تجاری (برند) است که یک طراح انسانی یا استراتژیست برند ذاتاً دارای آن است. در حالی که این ابزارها میتوانند داده ها را پردازش کرده و الگوریتم ها را دنبال کنند تا خروجی هایی را ایجاد کنند که به طور گسترده با چشم‌انداز طراحی فعلی مطابقت داشته باشد.

منتقدان از این بیم دارند که اتکای بیش از حد به این نوع ابزارهای هوش مصنوعی میتواند منجر به یک چشم‌انداز برندسازی همگن و غیرشخصی شود، که در آن برندها نمی توانند هم با ارزش های برند و هم با منافع مصرف‌کننده همخوانی داشته باشند.

کاربردهای موثر هوش مصنوعی در برندسازی

علیرغم برخی محدودیت های واضح، تطبیق پذیری هوش مصنوعی آن را به یک دارایی ارزشمند در مراحل مختلف برندسازی تبدیل می کند، از تدوین استراتژی اولیه گرفته تا توسعه خلاقانه و اجرای بازاریابی.

در مرحله استراتژی:

  • تجزیه و تحلیل داده ها: هوش مصنوعی از دیرباز جزء اصلی تحقیقات بازار بوده و تجزیه و تحلیل داده ها را در دسترس تر کرده است. حتی تیم های کوچکتر بدون منابع گسترده اکنون میتوانند به بینش هایی در مورد روند بازار، رفتار مصرف‌کننده و عملکرد برند دسترسی داشته باشند. این امکان تصمیم گیری آگاهانه تر و رویکردهای مبتنی بر داده های بیشتری را برای برندسازی و بازاریابی فراهم می کند.
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده: با تجزیه و تحلیل داده ها و الگوهای تاریخی، هوش مصنوعی می تواند در مورد روندهای آینده و رفتار مصرف کننده پیش بینی کند. این ممکن است به برندها کمک کند راه های غیرمنتظره‌ای برای جلوتر از منحنی پیدا کنند. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که هوش مصنوعی چشم همه‌چیز نیست و به قول معروف، عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی کند. این نوع تحلیل ها زمانی مفید هستند که در ترکیب با استراتژی های دیگر استفاده شوند.

در طول رشد خلاق:

  • طوفان فکری و الهام: هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک ابزار عالی برای ایجاد ایده های اولیه یا کمک به خلاص شدن افراد خلاق عمل کند. بخش بزرگی از فرآیند خلاقانه شامل تولید هر چه بیشتر ایده ها برای رسیدن به تعداد انگشت شماری است که میتوانید بیشتر توسعه دهید. رویکردهای بسیار تصادفی هوش مصنوعی به تصاویر و زبان میتواند به تولید مجموعه ای از ایده ها کمک کند، که بیشتر آنها کنار گذاشته میشوند، اما برخی میتوانند خلاقیت انسان را برانگیزند.
  • تصحیح و ویرایش: برای حفظ وضوح و اطمینان از سازگاری لحن برند، توجه (یا هر دو) اضافی به محتوا و کپی بسیار مهم است. هوش مصنوعی میتواند به‌عنوان تصحیح‌کننده و ویرایشگر عمل کند، دستور زبان را بررسی کرده و برای لحن یا وضوح، بهبودهایی را پیشنهاد کند.

برای بازاریابی عملکرد:

  • معیارسنجی: از آنجایی که بسیاری از مدل های زبان بزرگ اکنون به اینترنت وصل شده‌اند و از اطلاعات به‌روز بهره میبرند، هوش مصنوعی میتواند استراتژی ها و عملکرد یک برند را به‌طور مؤثری با رقبا مقایسه کند. این یک راه سریع و آسان برای به دست آوردن بینش های ارزشمند در مورد موقعیت بازار و زمینه های بالقوه برای بهبود است، که می تواند بر اجرای روزانه کمپین های بازاریابی تأثیر بگذارد.
  • شخصی‌سازی: هوش مصنوعی میتواند حجم وسیعی از داده های مربوط به مشتریان را تجزیه و تحلیل کند، و به برندها اجازه میدهد تجربیات شخصی‌سازی شده ایجاد کنند و پیام های خود را برای مخاطبان خاص تنظیم کنند. با این حال، هنگام استفاده از این عملکرد، مهم است که اطمینان حاصل کنید که داده هایی که استفاده میکنید از نظر اخلاقی و شفافیت مناسب هستند.

هیچ یک از این برنامه ها به طور کامل جایگزین ورودی و بینش انسانی نمیشوند، اما میتوانند فرآیندها را ساده کنند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی میتواند تلاش های برندسازی را کارآمدتر و مبتنی بر داده ها کند، در حالی که به خلاقان و استراتژیست ها اجازه میدهد روی رویکردهای نوآورانه‌ای که با مخاطبان و هسته احساسی برند طنین‌انداز میشود، تمرکز کنند.

آینده برندسازی: تعادل هوش مصنوعی با خلاقیت انسانی

هنگامی که یک فناوری مخرب ظهور می کند، اغلب به بخشی جدایی ناپذیر از جامعه تبدیل می شود و زندگی روزمره ما را شکل میدهد و صنایع را متحول می کند. هوش مصنوعی در برندسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما بسیاری معتقدند که آینده برندسازی در انتخاب بین هوش مصنوعی و خلاقیت انسانی نیست، بلکه در مهار هم افزایی بین این دو است.

امروزه در بسیاری از آژانس های برندسازی، از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تثبیت شده، مانند تصحیح، و گسترش افق های خود در هنگام تولید ایده های جدید استفاده کنند. آژانس های برندسازی حتی با تعداد کمی از مشتریان، از تصاویر مولد در زمینه های برند گسترده‌تر استفاده میکنند که با دیدگاه و استراتژی برند مطابقت دارد. همچنین این آژانس ها هیجان زده هستند که ابزارهای هوش مصنوعی جدید را با ظهور آنها آزمایش کنند.

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی که خلاقیت انسان را تکمیل میکنند، میتواند به توسعه استراتژی ها و هویت های برند تأثیرگذارتر منجر شود. در این دوره جدید، تلفیقی از کارایی هوش مصنوعی و عمق احساسی خلاقیت انسان، موفق‌ترین روایت های برندسازی را مشخص می کند.