ایلان ماسک از OpenAI، شرکت سازنده ChatGPT و مدیر عامل آن سام آلتمن به دلیل تضعیف هدف اولیه شرکت، که توسعه یک هوش مصنوعی متن باز که “به نفع بشریت” بود، شکایت کرد. این شکایت بیانگر شکاف طولانی مدت بین دو بنیانگذار OpenAI بر سر آینده شرکتی است که اکنون در قلب سیلیکون ولی و انقلاب هوش مصنوعی قرار دارد.

در اسناد دادگاهی که به دادگاه عالی سانفرانسیسکو ارسال شده است، ایلان ماسک ادعا کرده میکند که سم آلتمن و گرگ براکمن، یکی دیگر از بنیانگذاران OpenAI، در سال 2015 با او تماس گرفتند تا یک سازمان غیرانتفاعی را با هدف توسعه هوش مصنوعی “به نفع بشریت” به جای کسب پول راه اندازی کنند.

ایلان ماسک می گوید:

هدف از ایجاد شرکت OpenAI رقابت با آزمایشگاه های پیشرو هوش مصنوعی مانند Google/DeepMind بود و قرار بود بدون توجه به نگرانی های ایمنی، منبع باز و به صورت رایگان در دسترس عموم برای استفاده، اصلاح و توزیع قرار بگیرد.

وکلای ایلان ماسک ادعا کردند که سم آلتمن، گرگ براکمن و OpenAI از آن زمان با محدود کردن دسترسی به فناوری خود به منظور “به حداکثر رساندن سود”، از آن توافق سرپیچی کرده اند و ادعا میکنند که نقض قرارداد، نقض وظیفه امانتداری و رقابت ناعادلانه است و از دادگاه خواسته اند که آن را مجبور به بازگشت کند.

ایلان ماسک ادعا می کند که رابطه نزدیک شرکت OpenAI با غول فناوری مایکروسافت، که میلیاردها دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده است و از مدل های هوش مصنوعی خود در سراسر محصولاتش استفاده میکند، نشان‌دهنده این محور برای جستجوی سود است.

همچنین ایلان ماسک مدعی شد که شرکت مایکروسافت با فروش جدیدترین مدل هوش مصنوعی این شرکت، GPT-4، به عموم مردم “میخواهد ثروتمند شود” و آن را “الگوریتم انحصاری مایکروسافت واقعی” و مخالف “هوش مصنوعی باز” و چیزی دیگر خواند. او ادعا میکند که اگر شرکت OpenAI فناوری خود را به صورت رایگان در دسترس عموم قرار میداد، این کار ممکن نبود.

فعلا شرکت های OpenAI و مایکروسافت اظهار نظری در این باره نکرده اند.