اخبار حاکی از این است که تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از پرتاب موفقیت آمیز خود توانسته است با موفقیت اولین و یکی از مهمترین تجهیزات خود را بازگشایی و مورد استفاده قرار دهد.

به نقل از سرویس خبری ناسا، فرآیند بازگشایی مجموعه آنتن های گیمبالد جیمز وب روز 5 دی ماه انجام گرفت. این آنتن توانایی آن را خواهد داشت که 2 بار در طول روز و حداقل 28 گیگابایت داده علمی را به زمین ارسال نماید.

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب چگونه انجام شد؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ 25 دسامبر و در ساعت 7:20 صبح به وقت شرق، بر روی موشک آریان 5 از بندر فضایی اروپا در کشور گویان فرانسه، در ساحل شمال شرقی قاره آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد. جیمز وب، با همکاری سازمان فضایی ناسا، آژانس فضایی اروپا و کانادا، در هر مرحله از تاریخ، از درون منظومه شمسی تا دورترین کهکشان های قابل مشاهده در کیهان نخستین را مورد بررسی قرار خواهد داد.

لحظه پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب

 

پنج دقیقه پس از پرتاب، تیم های مستقر در سازمان های فضایی از جمله ناسا، شروع به دریافت داده های تله متری از جیمز وب کردند. موشک آریان 5 Arianespace مطابق انتظار فعالیت خود را انجام داد و 27 دقیقه پس از پرتاب، از رصدخانه جدا شد. این رصدخانه در ارتفاع تقریبی 870 مایلی (1400 کیلومتری) رها شد. نیم ساعت پس از پرتاب، تلسکوپ جیمز وب آرایه خورشیدی خود را باز نمود و مسئولان این مأموریت تأیید نمودند که آرایه خورشیدی انرژی را به رصدخانه میرساند.

آقای زوربوخن، معاون مدیر پروژه جیمز وب میگوید:

میخواهم به همکاران مان بابت این موفقیت باورنکردنی تبریک بگویم. پرتاب جیمز وب لحظه مهمی را نه تنها برای سازمان فضایی ناسا، بلکه برای هزاران نفر در سراسر جهان که در طول سال ها، زمان و استعداد خود را وقف این مأموریت مهم کردند، نشان می دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا

فناوری های انقلابی به کارگرفته شده در این تلسکوپ فضایی، هر مرحله از تاریخ کیهانی را کاوش خواهد نمود. از درون منظومه شمسی گرفته تا دورترین کهکشان های قابل مشاهده در کیهان اولیه، تا همه چیز در این بین. جیمز وب اکتشافات جدید و غیرمنتظره ای را فاش خواهد نمود و به بشر کمک خواهد کرد تا ریشه های هستی و جایگاه انسان را در آن درک کنند.