به نظر میرسد تاخیری دوباره در پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب رخ داده است و گویا عامل این اتفاق وزش باد شدید در کشور گویان فرانسه است.

دیشب در خبری، پیج رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب با انتشار تصویری مدل سازی شده از موشک آریان 5 که حامل تلسکوپ جیمز وب است نوشت:

به دلیل  شرایط نامناسب آب و هوایی در پایگاه فضایی اروپا در کشور گویان فرانسه، پرتاب تلسکوپ فضایی James Webb به تاخیر افتاده است و این پرتاب از روز 24 دسامبر (3 دی) به روز 25 دسامبر (4 دی) موکول میشود. برای تایید نهایی این موضوع، مجددا شرایط آب و هوایی منطقه بررسی خواهد شد.

 

به گفته‌ ژروم ریوز (jerome rives)، معاون مدیرکل آژانس فضایی اروپا که مسئول پرتاب جیمز وب است، علت لغو پرتاب تلسکوپ جیمز وب بروز وزش بادهای شدید در محل استقرار و پرتاب بوده است و این آژانس، امروز، دوباره شرایط جوی را برای تایید زمان پرتاب جیمز وب مورد بررسی خواهد نمود.

اگر این پرتاب با مشکلات دیگری مواجه نشود در روز شنبه 25 دسامبر (4 دی) در ساعت 7:20 دقیق صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (15:50 به وقت ایران) به کیهان پرتاب خواهد شد. لازم به ذکر است که قبل از این نیز تلسکوپ فضایی جیمز وب، با حوادث گوناگونی مواجه شده و ارسال آن به فضا با تاخیر مواجه بوده است. جیمز وب قرار است جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود که از سال 1990 فعالیت خود را آغاز کرده است.

در تصویر زیر میتوانید ویژگی ها و مشخصات تلسکوپ فضایی جیمز وب را ملاحضه کنید:

ویژگی ها و مشخصات تلسکوپ فضایی جیمز وب

لحظه شماری برای آغاز پرتاب جیمز وب

علاقه مندان زیادی منتظر این لحظه تاریخی هستند تا نظاره گر پرتاب این تلسکوپ فضایی باشند. برخی افراد معتقدند که هابل مهمترین ابزار ساخته شده در کل تاریخ علم است و اینک قرار است تلسکوپی فضایی با امکانات بسیار پیشرفته تر و البته پر هزینه تر جایگزین هابل شود. هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد دلار که ناسا تا اینجای کار برای جیمز وب پرداخت کرده و بزودی فعالیت خود را در فضا آغاز خواهد کرد.