طی سال های گذشته، هیچ چیزی مانند ظهور هوش مصنوعی بازاریابان و خلاقان را درگیر نکرده است. با معرفی بات مکالمه ChatGPT در پایان سال 2022، ترس اساسی از جایگزینی انسان با هوش مصنوعی وجود داشت. این ترس از آن زمان تا به امروز منسوخ شده است.

در حالی که هوش مصنوعی ممکن است کمک بزرگی در ساده سازی و پشتیبانی از فرآیندهای خلاقانه باشد، (هنوز) قادر به بازتولید لحن و خلاقیت انسان به طور کامل نیست. بنابراین، ایده هوش مصنوعی جایگزین مشاغل قابل اجرا نیست. با این حال، استفاده موفقیت آمیز از هوش مصنوعی مهارتی است که بسیار مورد توجه همگان است.

هوش مصنوعی؛ فرصت یا تهدید؟

به جای در نظر گرفتن هوش مصنوعی به عنوان یک تهدید بالقوه، پذیرش نقاط قوت (و ضعف) این فناوری می تواند فرآیندهای بازاریابی را کارآمدتر کند و به طور موثر زمان بیشتری را برای خلاقیت آزاد کند. هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از بسیاری از کسب و کارها تبدیل شده است، دقیقا وقتی که صحبت از پردازش مقادیر زیادی داده برای به دست آوردن بینش در مورد رفتار و روند مصرف کننده می شود. همین بینش‌ها را میتوان برای اطلاع‌رسانی استراتژی‌های بازاریابی تأثیرگذار و اجرای آنها به روش‌های مختلف منطبق و استفاده کرد.

فرصت: تولید محتوا آسان‌تر می‌شود

با ورودی (داده ها) مناسب، هوش مصنوعی می‌تواند محتوای بسیار جذاب و شخصی‌شده برای برندها و افراد تأثیرگذار ایجاد نماید. هم اکنون تعدادی زیادی ابزار هوش مصنوعی در دسترس هستند که می توانند صدا، تصویر یا حتی ویدیو ایجاد کنند، چه رسد به محتوای متنی. همچنین میتوان از هوش مصنوعی برای تحلیل محتوای موجود و شناسایی شکاف‌های محتوایی احتمالی یا پیشنهاد موضوعات برای تولید محتوا استفاده کرد.

فرصت: یافتن مخاطب و تأثیرگذار مناسب

ابزارهای هوش مصنوعی قادر هستند در کسری از زمان، مخاطبان را در سطح بسیار عمیق‌تری تجزیه و تحلیل کنند تا انسان ها بتوانند علایق و رفتارهای اصلی مشتریان خود را درک کنند. این ابزارها می توانند مجموعه داده های بزرگ را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را به پارامترهای بسیار خاص تقسیم کنند، و به بازاریابان این امکان را می دهد تا روندهای جدید را شناسایی کنند و به راحتی تأثیرگذاران مناسب را برای یک نام تجاری یا کمپین پیدا کنند و عملکرد آنها را پیگیری کنند.

انتخاب اینفلوئنسرهای مناسب فقط یک نمودار از علایق نیست، بلکه در مورد محافظت از تصویر برند نیز هست. از هوش مصنوعی برای کمک به ارزیابی همسویی اینفلوئنسرها با ارزش ها و مأموریت برند خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که مناسب برای یک کمپین هستند.

هوش مصنوعی و اینفلوئنسر مارکتینگ

فرصت: بهینه سازی کمپین و تنظیمات در زمان واقعی

یکی از مسائلی که میتوان با کمک هوش مصنوعی در اینفلوئنسر مارکتینگ بهبود بخشید، نظارت و بهینه سازی کمپین ها می باشد. بازاریابان می توانند از سیستم های هوش مصنوعی برای ردیابی هر تعداد معیار، مانند نرخ تعامل یا تبدیل، در طول کمپین های خود استفاده کنند. هوش مصنوعی به آنها امکان می‌دهد عملکرد کمپین را زیر نظر داشته باشند و تنظیمات سریع و بی‌درنگ را در محتوای خود، گزینه‌های هدف یا حتی خود اینفلوئنسرها برای بهینه‌سازی دسترسی و تأثیرگذاری خود انجام دهند.

استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این فرآیندها باعث چابکی بیشتر در تنظیم کمپین ها می شود و با پایین نگه داشتن هزینه ها و تخصیص کارآمدتر بودجه به بازگشت سرمایه بیشتر کمک می کند.

تهدید: ملاحظات اخلاقی و شفافیت

وقتی صحبت از ابزارهای جدید می شود، همه نگرانی ها بی اساس نیستند. با دقت روزافزون که مدل های هوش مصنوعی می‌توانند تعاملات انسانی و محتوای نوشتاری و بصری را تکرار و تقلید کنند، با توجه به سلامت اخلاقی و شفافیت آنها بسیار مهم شده است.

بازاریابان نه تنها باید از قوانین جامعه و قوانین حفظ حریم خصوصی کاربران و حفاظت از داده ها پیروی کنند، بلکه باید مایل به استفاده مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی نیز باشند. مرز باریکی بین شخصی سازی و حریم خصوصی وجود دارد.

علاوه بر آن، شفاف ماندن در مورد استفاده از هوش مصنوعی هنگام تولید یا اصلاح محتوا، کلید ایجاد و حفظ اعتماد بین مخاطبان و مصرف کنندگان است. این بدان معناست که روش‌هایی که داده ها استفاده می‌شوند و تا چه اندازه محتوا توسط یا با کمک هوش مصنوعی ایجاد می‌شود، ارتباط برقرار می‌کند. در پایان، این اعتماد است که می تواند کمپین های بازاریابی تأثیرگذار، هوش مصنوعی یا بدون هوش مصنوعی را ایجاد یا شکست دهد.

نتیجه گیری

علی‌رغم ترس‌های اولیه، هوش مصنوعی ثابت کرده است که افزوده‌ای ارزشمند برای استراتژی‌های بازاریابی تأثیرگذار است. به جای اینکه خلاقیت را مختل کند، با به عهده گرفتن تحلیل داده ها و وظایف پیش بینی روند، فضای بیشتری را به بازاریابان داده است تا روی استراتژی ها و محتوای نوآورانه تمرکز کنند. به نظر می رسد که هوش مصنوعی و خلاقیت انسان مکمل یکدیگر هستند و همزیستی ها می توانند به کمپین های تاثیرگذارتر و استراتژیک تر منجر شوند.

اینکه آیا برندها و بازاریابان می توانند با موفقیت هوش مصنوعی را در استراتژی های بازاریابی تأثیرگذار خود ادغام کنند یا نه، به توانایی آنها در ایجاد تعادل بین فناوری های جدید با ملاحظات اخلاقی و تمایل به شفافیت و اصالت بستگی دارد.