می توان استدلال کرد که سفر صنعت فین تک برای اولین بار در قرن 19 میلادی شروع شد. یعنی دقیقا زمانی که وسترن یونیون سیستم صندوق انتقال الکترونیکی (ETF) را راه اندازی کرد. با این حال، این بحران مالی سال 2008 میلادی بود که حرکت فین تک را سرعت بخشید و موجی از مقررات جدید بانکی، راه را برای راه حل های نوآورانه برای ورود به این صنعت هموار کرد.

این شرکت‌ کنندگان فاقد زیرساخت‌ های قدیمی بودند و بنابراین برای مدرن‌ سازی امور مالی آماده بودند. با فناوری‌ های پیشرفته در مرکز، این “فین تک ها” راه‌ حل‌ های منحصربه‌فردی را برای نقاط دردناکی که مصرف‌ کننده جدید با آن مواجه می‌ شود، در یک بازار جهانی رو به رشد ارائه کردند. در دنیای دیجیتالی شدن شدید امروز، فین تک همیشه در حال تغییر است، اما هیچ نشانه‌ ای از کند شدن آن دیده نمی‌ شود. مهم است که به گذشته نگاهی بیاندازیم و در مورد اینکه صنعت چقدر پیشرفت کرده است و اینکه چه چیزی می توانیم یاد بگیریم، فکر کنیم.

بانک ها و فین تک ها: داستانی به قدمت زمان

فین تک طی 15 سال گذشته در مسیری شگفت‌ انگیز بوده است و بررسی تاریخچه این بخش با بانک‌ ها تصویری گویا را نشان می‌ دهد. در ابتدا، فین تک ها با امید به جذب مشتریان بانکی و استفاده از داده‌ ها و خدمات برای اجرای محصولات خود وارد صحنه شدند. گفتن این کار آسان‌ تر از انجام آن بود و بازیکنان جدید به زودی متوجه شدند که بانک‌ ها چندان در راه نیستند. خیلی موقعیت “ما در برابر آنها” بود. از یک سو، شما این فین تک های زیرک را داشتید و از سوی دیگر، بانک های بزرگ، قوی (و قابل اعتماد) داشتید.

به این ترتیب، ما می‌ توانیم درباره چگونگی تکامل فین تک ها در طول زمان بر اساس روابط صمیمی آن‌ ها با بانک‌ های سنتی، درک کنیم. ابتدا، جنبش فین تک پیشنهادات بانک‌ ها را به چالش کشید، سپس به سمت راه‌ حل‌ های مکمل رفت و در نهایت، اکنون شاهد هستیم که فین تک ها می‌ توانند در کنار آن‌ ها با موفقیت رقابت کنند.

علاوه بر این، تغییرات اخیر در مقررات و ظهور بانکداری باز، مرز بین “فین تک” و “بانک” را به طور فزاینده ای مبهم کرده است. فین تک ها دیگر نیازی به متخصص بودن برای ارائه خدمات مالی سنتی ندارند، مشروط بر اینکه شریکی برای ارائه این تخصص داشته باشند. جالب اینجاست که تحقیقات در سال گذشته نشان می‌ دهد که 77 درصد از فین تک ها و بانک‌ ها افزایش روابط بانکی خبرنگاری را گزارش کرده‌ اند، به‌ عنوان مثال، جایی که زیرساخت‌ هایی برای فین تک ها برای حمایت از محصولات خود فراهم شده است.

تحول دیجیتال و نیازهای مشتری در حال تحول

تکامل صنعت فین تک نیز با چشم اندازی از نقاط درد و ناامیدی مصرف‌ کننده در حال تکامل همزمان بوده است. پس از همه، این همان چیزی است که در وهله اول برای آن طراحی شده بود. امروزه، مصرف‌ کنندگان بیش از همه خواهان سرعت و کیفیت خدمات هستند، به این معنی که تمرکز زیادی روی کارایی عملیاتی برای فین تک ها و کسب و کارها با استفاده از ابزارهایشان وجود دارد. به طور طبیعی، این شامل انتقال به سمت تجربیات مشتری آنلاین است. تحقیقات اخیر در مورد بازرگانان در اروپا نشان داد که فقط 34 درصد هنوز از رسانه های فیزیکی استفاده می کنند. به همین دلیل، ارائه دهندگان پرداخت و راه حل های فین تک باید به طور یکپارچه در همه محیط ها کار کنند.

برای رقابتی ماندن، حفظ روند تحول دیجیتالی کلیدی است. از هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) گرفته تا محاسبات ابری و بلاک چین، همه توسط صنعت فین تک برای ارائه خدمات بهتر به مصرف‌ کنندگان و مشتریان پذیرفته شده‌ اند. گفتنی است، برای تضمین انعطاف پذیری سازمانی بلندمدت، فین تک ها باید تعیین کنند که کدام فناوری برای کسب و کار آنها مناسب است.

آینده ای مبتنی بر فناوری

بنابراین، چه چیزی می توانیم از تاریخچه فین تک در مورد آینده صنعت بیاموزیم؟

بدون شک، فین تک ها به دلیل انعطاف پذیری و چابکی خود، همچنان جایگاه محوری در اکوسیستم مالی را به خود اختصاص خواهند داد. فین تک ها برای ارائه راه حل های منحصر به فرد برای چالش های موجود در سیستم مالی سنتی طراحی شده اند و هنوز هم هستند. با این حال، برای رقابتی ماندن، ارائه مجموعه ای از راه حل ها برای کسب و کارها در این بخش به طور فزاینده ای حیاتی می شود.

برای انجام این کار، همکاری کلیدی است. بدون آن، فین تک ها در معرض خطر عقب افتادن در بازاری با سرعت فوق العاده هستند. همکاری با سایر فین تک ها و بانک های پرداخت به معنای امکان ارائه خدمات متنوع تر به مشتریان است که جذابیت شرکت را افزایش می دهد و باعث ایجاد “چسبندگی” مشتری می شود.

همچنین به این معنی است که می‌ توانید فناوری‌ های نوظهوری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را کشف کنید، بدون اینکه لزوماً آن را در داخل توسعه دهید. شراکت با فردی که می تواند به شما امکان دسترسی به فناوری هایی را بدهد که واقعاً کسب و کار شما را بهبود می بخشد، راهی کارآمد برای اطمینان از همگامی کسب و کارها با تقاضاهای در حال تحول مشتری است.

در نهایت، فین تک تاریخچه ای رنگارنگ و آینده ای هیجان انگیز دارد. در قلب این یک رویکرد مبتنی بر راه حل، انعطاف پذیری در برابر تغییر و تعهد به نوآوری در فناوری است.