پدیده گردشگری سیاه (به انگلیسی: Dark tourism) روند رو به رشدی است که در آن مردم به مقاصدی همراه با تراژدی و فاجعه سفر می کنند. یکی از معروف ترین نمونه ها، چرنوبیل است که به دلیل موفقیت سریال شبکه HBO مورد توجه قرار گرفت. با این حال، مکان‌ های متعدد دیگری به دلایل مشابه بازدیدکنندگان را به سوی خود جذب می‌ کنند.

گردشگری سیاه

گردشگری سیاه شامل مناطق جنگی، مکان‌ های بلایای طبیعی، گورستان‌ ها و مکان‌ های خالی از سکنه است که نسل‌ های جوان‌ تر شرکت‌ کنندگان اصلی آن هستند.

گردشگری سیاه

سریال مستند نتفلیکس “The Other Tourism” آخرین روند سفر را فاش کرد. در همان زمان، مطالعه “ظهور گردشگری سیاه” از طریق نظرسنجی از بیش از 900 مسافر آمریکایی، موضوع را روشن می کند.

گردشگری سیاه

بر اساس این مطالعه، 82 درصد از شرکت کنندگان از یک مقصد مرتبط با “گردشگری سیاه” بازدید کرده بودند و 63 درصد از گروه باقی مانده به آن ابراز علاقه کردند. علاوه بر این، 52 درصد از نمونه ارزش آموزشی در این تجربیات دیدند، در حالی که 47 درصد خواهان ادای احترام به قربانیان بلایای مرتبط بودند.

گردشگری سیاه

با توجه به پرطرفدارترین مکان‌ ها برای بازدید مسافران آمریکایی، یادبود ملی پرل هاربر، زمین صفر (برج‌های دوقلو) و دخمه‌ های پاریس به ترتیب با 45، 44 و 43 درصد، سه جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌ اند.

گردشگری سیاه

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که تنها 9 درصد از پاسخ دهندگان با این روند جدید مخالف بودند، در حالی که 64 درصد نگرش مثبت یا نگرش بسیار مثبت نسبت به آن نشان دادند. جالب اینجاست که این درصد برای مسافرانی که از گرفتن سلفی همراهان خود در این مقاصد بدشان می آید، به 57 درصد رسیده است.