به نقل از رسانه های خبری در حوزه سلامت، خنده برای ذهن و بدن درمان است. آن قهقهه ها و هق هق ها می تواند فقط دور ریختن های احمقانه به نظر برسد. اما خنده واقعی، در پاسخ به رویدادهای خنده دار، در واقع کار زیادی می طلبد، زیرا بسیاری از نواحی مغز را فعال می کند. نواحی که پردازش حرکتی، عاطفی، شناختی و اجتماعی را کنترل می کنند.

محققان حوزه سلامت، اکنون از قدرت خنده برای افزایش رفاه جسمی و روانی صحبت می کنند.

قدرت بدنی خنده

مردم از دوران نوزادی شروع به خندیدن می کنند، زمانی که به رشد عضلات و قدرت بالاتنه کمک می کند. خنده فقط نفس کشیدن نیست. این متکی به ترکیبات پیچیده ای از عضلات صورت است که اغلب شامل حرکت چشم ها، سر و شانه ها می شود.

خنده

خنده، انجام آن یا مشاهده آن، نواحی متعددی از مغز را فعال می کند، قشر حرکتی که عضلات را کنترل می کند. لوب فرونتال، که به شما در درک زمینه کمک می کند و سیستم لیمبیک که احساسات مثبت را تعدیل می کند. روشن کردن همه این مدارها اتصالات عصبی را تقویت می کند و به مغز سالم کمک می نماید تا فعالیت های خود را هماهنگ کنند.

با فعال کردن مسیرهای عصبی احساساتی مانند شادی و نشاط، خنده می تواند خلق و خوی شما را بهبود ببخشد و واکنش فیزیکی و عاطفی شما را نسبت به استرس های روزانه کمتر کند. به عنوان مثال، خندیدن ممکن است به کنترل سطوح مغزی انتقال دهنده عصبی سروتونین، مشابه آنچه داروهای ضد افسردگی انجام می دهند، کمک نماید. با به حداقل رساندن پاسخ های مغز به تهدیدات، آزادسازی انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی مانند کورتیزول را محدود می کند که می توانند سیستم قلبی عروقی، متابولیک و ایمنی شما را به مرور زمان از بین ببرند. خنده نوعی پادزهر برای استرس است که این سیستم ها را ضعیف می کند و آسیب پذیری را در برابر بیماری ها افزایش می دهد.

قدرت ذهنی خنده

محققان روانشناسی مثبت گرا مطالعه می کنند که چگونه افراد می توانند زندگی معناداری داشته باشند و پیشرفت نمایند. خنده باعث ایجاد احساسات مثبت می شود که منجر به این نوع شکوفایی می شود. این احساسات، مانند سرگرمی، شادی، نشاط و شادی باعث ایجاد انعطاف پذیری و افزایش تفکر خلاق می شوند. آنها رفاه ذهنی و رضایت از زندگی را افزایش می دهند. محققان دریافتند که این احساسات مثبت تجربه شده با شوخ طبعی و خنده با درک معنای زندگی ارتباط دارد و به افراد مسن کمک می کند تا دیدگاهی خوش بینانه نسبت به مشکلاتی که در طول زندگی با آن مواجه بوده اند داشته باشند.

خنده

خنده در پاسخ به سرگرمی یک مکانیسم مقابله سالم است. وقتی می خندید، خودتان یا موقعیت را کمتر جدی می گیرید و ممکن است در حل مشکل احساس قدرت کنید. به عنوان مثال، روانشناسان فراوانی و شدت خنده 41 نفر را در طی دو هفته، همراه با رتبه بندی استرس جسمی و روانی آنها اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که هر چه خنده بیشتر تجربه شود، استرس گزارش شده کمتر است. این که موارد خنده قوی، متوسط ​​یا ضعیف بودند، مهم نبود.

تعداد فزاینده ای از درمانگران از استفاده از شوخ طبعی و خنده برای کمک به مشتریان برای ایجاد اعتماد و بهبود محیط های کاری حمایت می کنند. مروری بر 5 مطالعه مختلف نشان داد که معیارهای بهزیستی پس از مداخلات خنده افزایش یافته است.

قدرت شناختی خنده

حس خوب شوخ طبعی و خنده ای که در پی آن می آید به اندازه کافی از هوش اجتماعی و منابع حافظه فعال بستگی دارد. خنده، مانند شوخ طبعی، معمولاً از تشخیص ناهماهنگی یا پوچ بودن یک موقعیت جرقه می زند. شما باید رفتار یا رویداد غافلگیر کننده را از نظر ذهنی حل کنید، در غیر این صورت نمی خندید. استنباط مقاصد دیگران و در نظر گرفتن دیدگاه آنها می تواند شدت خنده و سرگرمی شما را افزایش دهد.

خنده

برای “به دست آوردن” یک موقعیت طنز یا شوخی، باید بتوانید جنبه سبک تر چیزها را ببینید. شما باید باور داشته باشید که به جز موارد واقعی، احتمالات دیگری نیز وجود دارد.

قدرت اجتماعی خنده

بسیاری از مهارت های شناختی و اجتماعی با هم کار می کنند تا به شما کمک کنند زمان و چرایی خنده را در طول مکالمه بررسی کنید. برای اینکه بتوانید بخندید حتی نیازی به شنیدن خنده ندارید. امضاکنندگان ناشنوا جملات امضا شده خود را با خنده نقطه گذاری می کنند، دقیقاً مانند شکلک ها در متن نوشتاری.

خنده باعث ایجاد پیوند و افزایش صمیمیت با دیگران خواهد شد. زبانشناس دان نیلسن اشاره می کند که قهقهه ها و خندیدن های شکمی به ندرت در زمان تنهایی اتفاق می افتد و از نقش اجتماعی قوی آنها حمایت می کند. از اوایل زندگی، خنده نوزادان نشانه بیرونی لذت است که به تقویت پیوند با مراقبان کمک می کند.

خنده

بعداً، این یک نشانه بیرونی از به اشتراک گذاشتن قدردانی از موقعیت است. به عنوان مثال، سخنرانان عمومی و کمدین ها سعی می کنند با خنده به مخاطب القا کنند که از نظر روانی به خود نزدیک تر شده و صمیمیت ایجاد کنند.

با تمرین کمی خنده در هر روز، می توانید مهارت های اجتماعی را که ممکن است به طور طبیعی برای شما به وجود نیاید، تقویت کنید. وقتی در پاسخ به شوخ طبعی می خندید، احساسات خود را با دیگران در میان می گذارید و از خطرات یاد می گیرید که پاسخ شما توسط دیگران پذیرفته می شود، یا نادیده گرفته می شود. در مطالعاتی که طی سال های گذشته انجام شده است، روانشناسان دریافته اند که مردان با ویژگی های شخصیتی نوع A، از جمله رقابت پذیری و نیاز به زمان، تمایل بیشتری به خندیدن دارند، در حالی که زنان با این ویژگی ها کمتر می خندند. هر دو جنس با دیگران بیشتر از تنهایی می خندند.

تمرین خنده

حتی وقتی تنها هستید می توانید خندیدن را تمرین کنید. عمداً دیدگاهی را در نظر بگیرید که جنبه خنده دار وقایع را درک می کند. یوگای خنده تکنیکی است برای استفاده از ماهیچه های تنفسی برای دستیابی به پاسخ های فیزیکی مثبت خنده طبیعی با خنده اجباری.

امروزه بخش زیادی از تحقیقات در مورد تأثیر خنده بر سلامت ذهنی و جسمی مبتنی بر معیارهای خود گزارشی می باشد. آزمایش های روان شناختی بیشتر در مورد خنده یا زمینه هایی که در آن اتفاق می افتد احتمالاً از اهمیت خندیدن در طول روز حمایت می کند و شاید حتی راه های بیشتری برای استفاده عمدی از مزایای آن پیشنهاد کند.