جاهای دیدنی مشهد | تجربه سفر به قطب گردشگری مذهبی در ایران

شهر مقدس مشهد را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در ایران و جهان دانست. سالانه میلیون‌ها زائر برای زیارت حرم مقدس امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند؛ با‌این‌حال حتی سفر‌های زیارتی نیز تنها به زیارت محدود نمی‌شود و تفریح و گشت‌و‌گذار بخش جدا‌نشدنی هر سفر هستند. به همین سبب در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد پرداخته و ضمن توضیح در‌خصوص ویژگی‌های هریک از مقاصد، آدرس آن‌ها را نیز ارائه کنیم. از‌این‌رو چنانچه خیال سفر به مشهد را در سر دارید و می‌خواهید سیاحت را نیز با زیارت همراه کنید، در این مطلب همراه ما باشید تا با بهترین مقاصد گردشگری در شهر مشهد آشنا شوید.

حرم امام رضا (ع) | مهم‌ترین مقصد زیارتی در ایران

جاهای دیدنی مشهد

معرفی جاهای دیدنی مشهد را با حرم امام رضا (ع) آغاز می‌کنیم؛ چرا‌که انگیزه اصلی بسیاری از افراد برای سفر به مشهد، زیارت از حرم مطهر امام رضا (ع) است. حرم امام رضا (ع) ۹ صحن با نام‌های صحن انقلاب اسلامی (صحن کهنه یا صحن عتیق)، صحن آزادی (صحن نو)، صحن جمهوری اسلامی، صحن قدس، صحن جامع رضوی، صحن غدیر، صحن کوثر، صحن هدایت و صحن بعثت دارد. قدیمی‌ترین صحن حرم مطهر، صحن انقلاب است. با مراجعه به حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد می‌توانید ضمن زیارت، از موزه مرکزی، گنجینه نفایس، موزه فرش و موزه مردم‌شناسی، مسجد گوهرشاد، کتابخانه مسجد گوهرشاد و… نیز بازدید کنید.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، حرم اما رضا (ع)

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ بین ۲ تا ۳ ساعت

آرامگاه فردوسی | از زیبا‌ترین مقبره‌های ایران

آرامگاه فردوسی

در معرفی جاهای دیدنی مشهدنام آرامگاه فردوسی را نباید از قلم انداخت. آرامگاه فردوسی، مکانی تاریخی و فرهنگی در شهر توس واقع در استان خراسان رضوی، ایران است. این آرامگاه به یادآوری شاعر بزرگ ایرانی، ابوالقاسم فردوسی توسی، نویسنده شاهنامه، ایجاد شده است. ساختمان آرامگاه در سال ۱۳۰۷ زیر نظر دولت ایران برپا شد و در طراحی آن از معماری ایرانی-اسلامی الهام گرفته شده است. ورودی آرامگاه به وسیله یک دروازه بزرگ به نام دروازه حسینیه آغاز می‌شود که طراحی زیبا و خیره‌کننده‌ای دارد. در داخل آرامگاه، میزبان آتش‌افروزی نمادین به نام آتش کوروس به چشم می‌خورد که نماد علم و فرهنگ است. آرامگاه فردوسی را می‌توان به‌عنوان مرکزی برای اجرای مراسم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معرفی کرد که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. این آرامگاه برای علاقه‌مندان به ادبیات و تاریخ ایران جذابیت بسیاری دارد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، توس، انتهای بلوار بهارستان، آرامگاه فردوسی

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ بین ۲ تا ۳ ساعت

پارک کوهسنگی | از محبوب‌ترین مقاصد تفریحی و جاهای دیدنی مشهد

پارک کوهسنگی

چنانچه در میان جاهای دیدنی مشهد به‌دنبال مقاصد تفریحی هستید که بتوانید ساعاتی خوش را در آن سپری کنید، پیشنهاد ما به شما پارک کوهسنگی خواهد بود. این پارک در سال ۱۳۹۲ با هدف ارائه فضایی تفریحی به شهروندان و گردشگران راه‌اندازی شد. پارک کوهسنگی وسعت بسیار دارد و در آن فضاهای سرسبز و زیبا و امکانات لازم برای پیک‌نیک، ورزش و استراحت فراهم شده است. از دیگر امکانات این پارک می‌توان به فضاهای بازی برای کودکان، چندین کافی‌شاپ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. این پارک به لطف داشتن فضایی زیبا، امکانات متعدد و همچنین چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای که از شهر دارد، جزو مقاصد تفریحی محبوب در مشهد شمرده می‌شود.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ نیمی از روز

پارک جنگلی وکیل آباد | از بهترین و وسیع‌ترین مقاصد گردشگری طبیعی در مشهد

حال که در معرفی جاهای دیدنی مشهد، از مقاصد تفریحی آن سخن گفتیم، کم‌لطفی است اگر پارک جنگلی وکیل آباد را معرفی نکنیم. پارک جنگلی وکیل آباد از بهترین و وسیع‌ترین مقاصد گردشگری طبیعی در شهر مشهد بوده و به لطف داشتن جنگل‌های سرسبز، فضاهای سبز،رودخانه‌ای زیبا، فضاهای آموزشی و امکانات تفریحی متعدد و متنوع، به‌عنوان مقصدی محبوب برای تفریحات خانوادگی شناخته می‌شود. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و تفریحی این پارک جنگلی می‌توان به فروشگاه‌های متعدد، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، سرویس بهداشتی، باغ وحش، امکان اسب‌سواری و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، منطقه ۹، بزرگراه وکیل آباد، پارک جنگلی وکیل آباد

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ نیمی از روز

دره ارغوان | از زیباترین مقاصد گردشگری مشهد در فصل بهار

بی‌شک یکی از زیبا‌ترین مقاصد طبیعی و گردشگری مشهد در فصل بهار، دره ارغوان است. این دره در شمال‌غربی شهر مشهد قرار دارد و با شکفتن شکوفه‌های ارغوان گردشگران بسیاری برای لذت بردن از زیبایی‌های آن به‌سویش روانه می‌شوند. درون این دره رودخانه‌ای جریان دارد که اطراف آن مملوء از درختان تنومند و گیاهان متنوع است. این محل در نزدیکی شهر قرار دارد و وجود امکانات رفاهی متعدد در نزدیکی آن سبب شده تجربه طبیعت‌گردی برای گردشگران در این محل، دلپذیر باشد. چنانچه اهل پیک‌نیک در طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، دره ارغوان مقصدی بی‌نظیر در میان جاهای دیدنی مشهد برای شما خواهد بود.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، هفت کیلومتری منطقه توریستی طرقبه، جاده روستای کلاته آهن، دره ارغوان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ نیمی از روز

طرقبه و شاندیز | از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و تفریحی در مشهد

شهر‌های طرقبه و شاندیز را می‌توان به‌عنوان بهترین مقاصد گردشگردی و تفریحی در شهر مشهد معرفی کرد. شاندیز آب‌و‌هوایی خنک و مطلوب و طبیعتی زیبا متشکل از باغ‌های سرسبز و رودخانه‌های پر‌آب دارد. این شهر در گذشته به شاه دیز معروف بوده است. در این شهر می‌توانید در بهترین رستوران‌ها، در فضایی شیک و دلنشین، وعده‌ای غذا میل کرده و ضمن آن از گشت‌و‌گذار در شهر و طبیعت آن لذت ببرید. در قسمت شرقی شاندیز، شهر طرقبه قرار دارد. این شهر مقصدی بی‌نظیر برای تجربه اوقاتی خود در کنار خانواده و دوستان است. از دیدنی‌ترین مقاصد در طرقبه می‌توان به روستای عنبران، روستای جاغرق، روستای نغندر و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، شهرستان طرقبه شاندیز، طرقبه

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ نیمی از روز

چالیدره | از بهترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی مشهد

مجموعه گردشگری چالیدره را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های تفریحی مشهد معرفی کرد. چنانچه در میان جاهای دیدنی مشهد به‌دنبال مقصدی خوش‌آب‌و‌هوا و زیبا هستید که بتوانید تفریحات مختلفی را در آن تجربه کرده و اوقات خوشی را در کنار عزیزانتان تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما چالیدره خواهد بود. این مکان پوشش گیاهی غنی، آب‌و‌هوایی مطلوب و دریاچه‌ای بزرگ و زیبا دارد که آن را به مقصدی عالی برای اوقاتی مفرح تبدیل کرده است. در چالیدره می‌توانید تفریحات متعدد و جذابی نظیر قایق‌سواری، ماهیگیری، پیاده‌روی و… لذت ببرید. از دیگر امکانات این مجموعه تفریحی می‌توان به چندین رستوران، کافی‌شاپ و فروشگاه اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، طرقبه، کیلومتر ۲ جاده نغندر، چالیدره

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ نیمی از روز

آرامگاه نادرشاه افشار | از پر‌شکوه‌ترین بنا‌های تاریخی در مشهد

در معرفی جاهای دیدنی مشهد، نام آرامگاه نادرشاه افشار را نباید از قلم انداخت. این مجموعه تاریخی ۲ بخش اصلی دارد که شامل بنای پر‌شکوه آرامگاه نادرشاه و موزه نادری می‌شود. این مجموعه همچنین باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ مترمربع دارد. وسعت بنای پر‌شکوه آرامگاه نادرشاه به بیش از ۱۲ هزار مترمربع می‌رسد. این بنا ۴ بخش دارد. بخش‌های مختلف بنا شامل تالاری بزرگ به طول ۵.۱۵ و عرض ۴.۸ متر، فضای اصلی مقبره به ابعاد ۱۵ در ۱۵ و دو بخش دیگر در هر طرف مقبره می‌شوند. ارتفاع سنگ مقبره به بیش از ۶ متر می‌رسد و در اطراف آن ۱۶ ستون یکپاچه سنگی به چشم می‌خورند. در کنار آن نیز سکوی مرتفعی وجود دارد که مجسمه‌ای زیبا از نادرشاه سوار بر اسب و ۳ نفر دیگر به دنبال وی هستند، روی آن قرار داده شده است.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)، آرامگاه نادرشاه افشار

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ بین ۱ تا ۲ ساعت

موزه نادری | از جذاب‌ترین موزه‌های مشهد

در بخش قبلی جاهای دیدنی مشهد، اشاره کردیم که موزه نادری، بخشی از مجموعه آرمگاه نادرشاه افشار است. چناچه به موزه‌گردی علاقه‌مند هستید، این موزه مقصدی جذاب برای شما خواهد بود. موزه نادری نیز ۲ تالار اصلی دارد. در این موزه می‌توانید از انواع سلاح‌های دوره‌ افشاریه، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره‌ افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی از جمله تاریخ جهان‌گشای نادری، دو شمشیر متعلق به نادر، نواع سکه، اشیای باستانی و مردم‌شناسی، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره‌ صفویه تا معاصر بازدید کنید. این موزه وابسته به سازمان میراث فرهنگی خراسان است. شما می‌توانید هر‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد‌از‌ظهر به بازدید موزه نادری بروید. هزینه بازدید از این موزه در سال ۱۳۹۹ ۵ هزار تومان بوده است.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)، آرامگاه نادرشاه افشار

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید:‌ بین ۱ تا ۲ ساعت

در این مطلب به معرفی بهترین جاهای دیدنی مشهد پرداخته و ضمن توضیح در‌خصوص ویژگی‌های هر‌یک، آدرس آن‌ها را نیز ارائه کردیم. اکنون زمان آن رسیده که بار سفر را بسته و به‌سوی حرم امام رضا (ع) روانه شوید. چنانچه قصد سفر به مشهد را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با مقاصد گردشگری بیشتر و همچنین بهترین مراکز خرید، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های مشهد، به مجله سفرزون مراجعه کرده و با اطلاعاتی کامل، سفر خود را آغاز کنید.