کابل های برق یکی از اجزای جدایی ناپذیر در محیط های صنعتی، کاری و بطور کلی ساختمان هایی است که نیاز اساسی به جریان برق برای راه اندازی تجهیزات ماشینی مختلف و راه اندازی سیستم های گوناگون دارند. نردبان کابل به عنوان اصلی ترین قطعات پشتیبانی کابل جایگاه ویژه ایی در شبکه های کابل کشی دارد. البته از قطعات دیگری همچون سینی کابل نیز استفاده میشود که این سینی ها به دلیل نوع ساختار، متریال و ویژگی هایی که دارند تنها برای پشتیبانی از کابل های با متغیرهای ابعادی خاص مناسب هستند.

با توجه به موضوع سرتیتر تا حدودی متوجه شدیم که نردبان کابل زمانی استفاده می شوند که شما می خواهید از سایزهای کابل قطور و سنگین استفاده کنید. اما آیا دلیلی برای این موضوع وجود دارد. کاملا طبیعی است که یکسری موارد فنی تخصصی قابل ذکر است که در این مقاله می خواهیم اشاره ای به آن داشته باشیم. پس اگر علاقه مند به جزئیات فنی در حیطه کابل کشی در کنار استفاده از نردبان کابل هستید به ادامه مقاله توجه فرمائید.

نوع طراحی و تولید نردبان کابل

طراحی و ساختار نردبان کابل کاملا منحصر به فرد است. اگرچه هدف از تولید نردبان کابل و سینی برای پشتیبانی از کابل است اما از نظر شکل و شمایل با یکدیگر فرق دارند. نردبان ها به صورت پله ای دقیقا مانند ساختار نردبان ساخته شده اند. حال آنکه سینی های کابل کاملا مسطح اما با بدنه مشبک یا سوراخ دار هستند. نوع مواد و متریالی که برای ساخت نردبان ها استفاده میشود میتواند از نوع استنلس استیل یا فولاد گالوانیزه شده باشد. از این متریان به صورت ورق های با ضخامت کنترل شده جهت تولید سینی های کابل نیز استفاده میکنند.

یکی از دلایل مهمی که باعث میشود کابل های قطور و سنگین بر روی نردبان ها قرار بگیرند دقیقا همین ویژگی پله ای بودن است. این پله ها در فاصله های یکسان نسبت به یکدیگر هستند. این نشان از نظم طراحی و معماری دقیق این تجهیزات پشتیبانی کابل میباشد. این پله های نردبان کابل نیروی وزن حاصل از کابل های قطور و سنگین را در سطح نردبان توزیع میکند. بنابراین با تقسیم وزن به راحتی میتوانند کابل های قطور را پشتیبانی کنند.

نوع طراحی و تولید نردبان کابل

انعطاف پذیری پایین کابل های قطور و قرارگیری آن روی نردبان کابل

تصور کنید یک سیم نازک را بر روی نردبان کابل قرار میدهید و آن را چند ده متر در یک مسیر هدایت میکنید. این سیم ها به دلیل انعطاف پذیری بالا قطعا از بین پله ها آویزان خواهند شد. در کنار آن اگر شما یک کابل قطور و سنگین را بر روی نردبان قرار دهید این کابل ها انعطاف پذیری پایینی دارند. پس دلیلی ندارد که از بین پله های نردبان آویزان شوند. شما میتوانید بر روی نردبان کابل شمار بالایی از کابل های قطور را قرار دهید.

البته باید ابعاد و سایزبندی یا ابعاد عرضی نردبان ها را در نظر بگیرید. در حال حاضر عرض استانداردی که برای نردبان ها وجود دارد در اندازه های 100 میلی متر تا نهایت 1000 میلی متر است. با این ابعاد بسیار گسترده پروژه های کابل کشی صنعتی به راحتی با این نردبانهای کابل قابل انجام است. در مجموع کابل هایی که سنگین هستند هماهنگی بیشتری با نردبانهای کابل دارند. این درحالی است که اگر کابل ها شمار اندکی دارند میتوانید از انواع لوله فولادی برق استفاده کنید. این نکته نیز برای انتخاب و خرید تجهیزات پشتیبانی بسیار حائز اهمیت است.

نصب بهینه نردبان کابل برای پشتیبانی بهتر از کابل های سنگین

سایزبندی های متعدد نردبان کابل برای آنکه بتوانند از کابل های قطور و سنگین مختلف پشتیبانی کنند باید یک نصب بهینه یا استانداردی داشته باشند. اگرچه نیروی وزن اصلی بر روی بدنه نردبان و پله های طراحی شده بین آنها وارد میشود اما این نردبان ها نیز در ارتفاعات بلند سازه خود به ساپورت های مختلف متصل هستند. انواع ساپورت هایی که مسئولیت پایدار نگه داشتن یا به عبارت دقیق تر آویز نگه داشتن نردبان ها را برعهده دارند و شما با این ساپورت ها و اتصالات سازه ای میتوانید یک مسیر دقیق و ایمنی را برای کابل های برق داشته باشید.

اتصالات سازه ای شامل انواع رادهای گالوانیزه، سی چنل ها، ساپورت های U شکل, L شکل و دیگر مدل ها است. برای پشتیبانی و پایدار نگه داشتن سینی های کابل در ارتفاعات نیز دقیقا از چنین اتصالاتی استفاده میشود. با این تفاوت که سیستم نگهدارنده نردبان ها بسیار قوی تر و محکم تر است. زیرا باید بتوانند وزن به نسبت بیشتری را تحمل کنند.

نصب بهینه نردبان کابل برای پشتیبانی بهتر از کابل های سنگین

خرید انواع نردبان و سینی های کابل از گروه صنعتی رفیع

گروه صنعتی رفیع با داشتن یک تیم تخصصی و کارشناس فروش در زمان عرضه محصولات جامع ترین اطلاعات فنی و کاربردی را در اختیار مشتریان قرار میدهد. شما میتوانید با مراجعه به وبسایت ما به آدرس rafiepipe.com در مورد محصولات مختلف جزئیات زیادی را مطالعه فرمائید. برای دریافت مشاوره و همچنین آگاهی از قیمت میتوانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمائید.