یک بات مکالمه جدید قدرتمند که این هفته برای مدت کوتاهی در یک سایت آزمایشی نمایش داده شد و سر و صدایی را در میان کارشناسان و علاقه مندان به هوش مصنوعی برانگیخت، احتمالاً توسط شرکت OpenAI ساخته شده است.

ابزارهای هوش مصنوعی جدید که قادر به عملکرد و استفاده از پیشرفته‌ترین مدل GPT-4 OpenAI هستند، کمیاب هستند و هزینه زیادی برای ساخت و آموزش نیاز دارند، به همین دلیل است که معمولاً توسط یک شرکت بزرگ ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند.

تعدادی از نشانه ها نشان میدهند که این بات مکالمه اسرارآمیز و جادویی متعلق به شرکت OpenAI است، اما به احتمال زیاد بهبودی در مدل موجود است تا یک مدل کاملاً جدید.

چت بات gpt-2 جدید تقریباً یک هفته پیش در LMSYS، یک سایت معروف که محققان از آن برای آزمایش محصولات خود در «عرصه بات های مکالمه» استفاده می کنند، نمایش داده شد.

این بات مکالمه بسیاری از ناظران را تحت تأثیر قرار داد و یک جنون گمانه‌زنی را برانگیخت و سپس روز سه شنبه از بین رفت.

سم آلتمن مدیر عامل OpenAI نیز در سخنرانی روز چهارشنبه در دانشگاه هاروارد به حضار گفت که بات مکالمه اسرارآمیز GPT-4.5 نیست، چیزی که بسیاری آن را به‌عنوان به‌روزرسانی بزرگ بعدی GPT-4 می دانند.

راه های زیادی برای بهبود وضعیت هوش مصنوعی مولد وجود دارد. یکی از راه ها این است که مدل های زبان بزرگ را حتی با افزایش تعداد پارامترهای نورون‌مانند بزرگ‌تر کنیم و آنها را همه‌کاره‌تر و پرهزینه‌تر کنیم.

راه های دیگر شامل تنظیم دقیق مدل موجود یا دادن ویژگی ها و قابلیت های جدید به آن است.

بات مکالمه اسرارآمیز و جادویی را در زمانی که در دسترس بود امتحان کردند و نشانه های متعددی در پاسخ های آن یافتند که نشان می دهد این ربات یا بر روی مدل های OpenAI موجود یا مشابه آنها آموزش دیده است.

پروفسور اتان مولیک، نیز در مورد این ربات در شبکه اجتماعی X گفت:

هیچکس نمیداند چه کسی آن را ساخته یا چیست، اما من کمی با آن کار کرده ام و به نظر میرسد که در سطح توانایی GPT4-turbo است.

دنیس شیریاو مدیر عامل شرکت Neural Love در X می گوید:

من در مورد چت بات GPT2 تردید داشتم، اما بدون شک از مدل های منبع باز و در برخی موارد بهتر از GPT4-turbo است.

اگر “gpt2-chatbot” یک پروژه جدید OpenAI باشد، ممکن است این حالت مخفی کاری را برای ایجاد هیجان یا دیدن عملکرد ربات در توسط کاربران انتخاب کرده باشد.

به هر حال چه یک آزمایش باشد یا یک شوخی، به احتمال زیاد به زودی بیشتر در این رابطه خواهیم دانست.