هفته گذشته، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با انتشار خبری اعلام کرد که جام جهانی فوتبال در سال 2030 به طور مشترک توسط اسپانیا، پرتغال و مراکش برگزار می شود و از آمریکای جنوبی پیشی گرفته است. دیدارهای افتتاحیه در آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه برای ادای احترام به اولین جام جهانی تاریخ که در سال 1930 میلادی در خاک اروگوئه برگزار شد، برگزار خواهد شد. انتظار می رود این رویداد، صنعت گردشگری را در هر 3 کشور به طور قابل توجهی رونق دهد.

کشور مراکش نیز قصد دارد تعداد گردشگران را دو برابر کند، در حالی که اسپانیا تاثیر اقتصادی تخمینی 5.5 میلیارد یورو را پیش بینی می کند.

سپس مسابقات قهرمانی در کشورهای اسپانیا، پرتغال و مراکش ادامه می یابد و طرفداران ورزش فوتبال را به دنبال خود جذب می کند. انتظار می رود این رویداد افزایش قابل توجهی در بازدیدکنندگان جذب کند و تأثیر مثبتی بر ارتقای گردشگری برای مقاصد میزبان داشته باشد.

همانطور که هکتور گومز، سرپرست وزارت صنعت، بازرگانی و گردشگری در مصاحبه با روزنامه مارکا توضیح داد، جام جهانی فوتبال 2030 میلادی حدود 5.5 میلیارد یورو بر بخش گردشگری اسپانیا تأثیر خواهد گذاشت.

او افزود:

به ازای هر یورو سرمایه گذاری، 4.3 یورو به تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) و 1.3 یورو درآمد مالیاتی ایجاد می کند. به همین ترتیب، او تخمین می زند که 82000 شغل جدید ایجاد شود.

کشور پرتغال در سال های اخیر به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است. همچنین از میزبانی رویدادهای ورزشی مهم مانند جام جهانی فوتبال سود می برد. این رویداد کمک می کند تا تصویر و منابع کشور را برای مخاطبان وسیع تری به نمایش بگذارد و تعداد گردشگران خود را افزایش دهد.

کشورهای اسپانیا و پرتغال در حال حاضر از نظر گردشگری برای تقویت جریان بازدیدکنندگان در هر دو طرف مرز با یکدیگر همکاری می کنند. به عنوان مثال، استراتژی گردشگری فرامرزی در سال 2023 میلادی برای تقویت بیشتر این همکاری راه اندازی شد.

به گفته وزیر گردشگری مراکش، فاطم زهرا عمور هدف بلندپروازانه ای را برای دو برابر کردن تعداد گردشگرانی که از این کشور بازدید می کنند تعیین کرده است.

او در این باره می گوید:

کشور ما همچنان به پیروزی های بزرگ ادامه می دهد و تاکید می کنم که مراکشی ها به میزبانی مشترک جام جهانی با اسپانیا و پرتغال بسیار افتخار می کنند.

این خبر صنعت گردشگری مراکش را که اخیراً زلزله شدیدی را تجربه کرد، شگفت زده کرده است. با این وجود، لازم به ذکر است که این کشور در سال 2022 میلادی پذیرای 11 میلیون گردشگر بوده که 84 درصد از تعداد گردشگرانی است که در سال 2019 میلادی قبل از همه گیری کرونا دریافت کرده است. در نیمه اول سال 2023 میلادی، فرودگاه های مراکش با مجموع 12.1 میلیون مسافر با 5 درصد افزایش نسبت به سال 2019 میلادی، رکورد تعداد مسافر را به خود اختصاص داده اند.