گردشگری برای اقتصاد اسپانیا حیاتی است، اما برخی از مردم این کشور از افزایش تعداد گردشگران ناراضی هستند و با گردشگری انبوه مبارزه می کنند. در برخی شهرهای اسپانیا، گروه هایی در تفرجگاه ساحلی جمع می شوند و هنگام عبور به گردشگران توهین می کنند. برخی حتی تهدید به خشونت می کنند. ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی پوسترهایی با پیام هایی مانند “گردشگران به خانه بروند” را نشان می دهد.

این اقدامات و همچنین دیوارنگاری ها و اعتراضات ضد گردشگری در اسپانیا رو به افزایش است. این روند به مناطقی مانند مایورکا یا بارسلونا محدود نمی شود. با این حال، در مناطقی که قبلاً مقاصد گردشگری صلح آمیز در نظر گرفته می شدند، مانند راه سنت جیمز در گالیسیا نیز اتفاق می افتد.

وضعیت آشفته در جزایر قناری

صحنه نمایشی توصیف شده در بخش جنوبی تنریف رخ داد. با این حال، مردم محلی در سایر جزایر بزرگتر، مانند Fuerteventura، Gran Canaria، Lanzarote و La Palma که معمولاً توسط گردشگران انگلیسی و آلمانی بازدید می شود، به طور فزاینده ای ناامید می شوند. تخریب محیط زیست، ازدحام، کمبود مسکن، افزایش قیمت ها، کمبود آب، بار بیش از حد بخش بهداشت و دفع زباله، همگی مقصر گردشگری انبوه هستند. جزایر قناری از فوبیای گردشگری رنج می برند و برخی از کارشناسان معتقدند جزایر قناری یک بمب ساعتی هستند.

در حال حاضر حدود 20 ابتکار شهروندی با هم تظاهرات می کنند. هفته گذشته تظاهراتی در مقابل پارلمان در شهر مادرید، پایتخت کشور اسپانیا برگزار شد. اخیراً گروهی از فعالان در مقابل کلیسای La Concepción در لالاگونا واقع در بخش شمالی تنریف دست به اعتصاب غذا زدند. تعداد فعالان شرکت کننده در اعتصاب غذا در ابتدا حدود 10 نفر بود. قرار است در 20 آوریل تظاهرات بزرگی در این جزایر برگزار شود.

به طور سنتی، جزایر قناری به دلیل داشتن یک مقصد آرام شناخته می شد که تعداد کمتری از مهمان‌داران و گردشگران را جذب می کرد که علاقه‌مند به لذت بردن از طبیعت و فعالیت های خارج از منزل مانند پیاده‌روی، غواصی، موج‌سواری، گلف، و دوچرخه‌سواری بودند. همچنین یک مقصد محبوب برای بازنشستگان و کسانی بود که به دنبال مکانی آرام برای آفتاب گرفتن بودند.

با این حال صنعت گردشگری این جزیره در سال های اخیر تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. این را می توان به ساخت مجتمع های بزرگ هتل در مناطق طبیعی حفاظت شده، افزایش محبوبیت آپارتمان های تعطیلات، و افزایش تعداد گردشگران جزیره نسبت داد.

فرناندو کلاویخو، رئیس منطقه جزایر قناری می گوید:

در تلاش هستیم تا اثرات نامطلوب گردشگری را کاهش دهیم. ما خواستار توزیع عادلانه‌تر ثروت این صنعت هستیم، زیرا منابع طبیعی متعلق به همه است.

این سخنان از زبان یک سیاستمدار محافظه‌کار شگفت‌انگیز است، اما احتمالاً پاسخی به وضعیت پرنوسان کنونی می باشد.

هشدار در مورد اقدامات علیه گردشگران

کلاویخو از این موضوع استقبال کرد و اقدامات اجرایی را پیشنهاد کرد. با این حال، او نسبت به انجام هرگونه اقدامی که می تواند بر گردشگران تأثیر منفی بگذارد هشدار داد.

وی تاکید کرد:

گردشگران برای گذراندن اوقاتی خوش و خرج پول به جزایر قناری می آیند. به همین دلیل نباید به آنها توهین شود.

از سوی دیگر، فعالان وجود «توریسموفوبیا» را انکار می کنند. آنها تصریح کردند که مخالف گردشگران یا کارآفرینان در این صنعت نیستند. در عوض، آنها به وضعیت متشنج در منطقه واکنش نشان می دهند.