بیشتر مردم تاثیر رسانه های اجتماعی را بر سلامت روان خود به طور مستقیم احساس می کنند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی شما را مضطرب، حواس پرت یا سرخورده می کند؟

دلایل کمی پیچیده تر از آن چیزی است که ممکن است در ابتدا به نظر برسد.

رسانه های اجتماعی و سلامت روان

رسانه های اجتماعی با وجود مزایای بیشماری مانند تسهیل ارتباطات، دسترسی به سرگرمی ها و اخبار و ایجاد فرصت های شغلی گوناگون، اغلب شهرت منفی بیشتری نسبت به مزایای مثبت آن کسب می کنند. با این حال، رسانه های اجتماعی باعث ایجاد مسائل جدی می شوند که نباید از پرداختن به آنها غافل شد.

در حالی که استفاده گهگاهی از این پلتفرم ها ممکن است بی ضرر باشد، استفاده بیش از حد آن چیزی است که می تواند به این مشکلات دامن بزند و باعث تشدید آنها شود.

متأسفانه، به دلیل ماهیت انسان ها، ما بیش از آنچه که ممکن است بخواهیم اعتراف کنیم، تمایل به استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی داریم. به هر حال، ما مخلوقات عادت هستیم و این پلتفرم ها هدفمند ساخته شده اند تا تا حد امکان در دسترس و اعتیادآور باشند.

علاوه بر این، انسان ها ذاتاً مشتاق ارتباطات اجتماعی هستند. وقتی تعاملات زندگی واقعی کوتاه می آیند، افراد به اعماق رسانه های اجتماعی کشیده میشوند، که همانطور که از نامش پیداست، در درجه اول راه هایی برای ارتباطات “اجتماعی” ارائه می دهد.

از اسنپ چت تا X تا فیسبوک و تیک تاک، تعداد این پلتفرم ها همچنان در حال افزایش است. این به ما مجموعه ای از راه های رو به رشد برای مصرف اطلاعات و تعامل با دیگران می دهد، که اغلب جایگزین روابط واقعی ما می شود و درک ما از تعاملات واقعی انسانی را مخدوش می کند. این می تواند بسیاری از تجربیات دیجیتالی ما را دور، دست نیافتنی و مصنوعی جلوه دهد.

در نتیجه، قبل از اینکه حتی متوجه شویم، می بینیم که با مسائل مربوط به سلامت روان سر و کار داریم. بیایید نگاهی دقیق‌تر به رابطه بین استفاده از رسانه های اجتماعی و اثرات بعدی آن بر سلامت روان بیندازیم.

سلامت روان: اثرات منفی رسانه های اجتماعی

در حالی که رسانه های اجتماعی دارای جنبه های مثبتی مانند تسهیل ارتباطات، تقویت جامعه و دسترسی به اطلاعات و سرگرمی هستند، اگر اعتدال و استفاده آگاهانه اعمال نشود، این بسترها می توانند اثرات منفی بر سلامت و رفاه روانی نیز داشته باشند.

ترس از دست دادن (FOMO)

روزی روزگاری، اگر دوستانتان در حال معاشرت بودند یا مهمانی ای برگزار میشد که شما در آن حضور نداشتید، میتوانید با خوشحالی در خانه بنشینید. اکنون، به لطف رسانه های اجتماعی که راه ثابتی برای مشاهده آنچه دیگران انجام می دهند، ممکن است احساس کنیم که همه از زندگی سرگرم‌کننده‌تر و پر حادثه‌تری نسبت به زندگی ما لذت میبرند.

درست مانند آن، ما شروع به احساس FOMO یا “ترس از دست دادن” می کنیم.

البته، این به ما دیدگاهی غیر واقعی از زندگی خود و دیگران می دهد. با این وجود، قرار گرفتن مداوم در معرض این می تواند مشکلات سلامت روانی بسیار واقعی مانند اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

اضطراب

همانطور که گفته شد، احساس FOMO می تواند احساس اضطراب را تشدید کند، در حالی که مقایسه مداوم با دیگران و فشار برای ارائه یک تصویر ایده آل به صورت آنلاین می تواند باعث ایجاد حس بی کفایتی و ناراحتی در مورد زندگی خودمان در رابطه با دیگران شود.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت سایبری از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی میتواند در هنگام دریافت آن دشوار باشد. به دلیل ناشناس بودن رسانه های اجتماعی، بسیاری احساس میکنند که میتوانند با دادن نظرات مضر به دیگران به صورت آنلاین و بدون عواقب از خود دور شوند. این فضاهای دیجیتال را به طور بالقوه خطرناک می کند، به ویژه برای افراد جوان.

اعتیاد

پلتفرم های رسانه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که اعتیادآور باشند و ویژگی هایی مانند پیمایش بی نهایت، اعلان ها، لایک ها و نظرات باعث ترشح دوپامین در مغز می شوند.

این می تواند منجر به الگوهای استفاده اجباری و مشکل در قطع ارتباط با رسانه های اجتماعی شود که می تواند در فعالیت ها و مسئولیت های زندگی روزمره تداخل ایجاد کند.

عزت نفس پایین

همانطور که اشاره شد، رسانه های اجتماعی اغلب نسخه های ایده‌آلی از زندگی افراد را به تصویر میکشند، که میتواند منجر به احساس بی‌کفایتی و اعتماد به نفس پایین در میان کاربرانی شود که خود را با دیگران مقایسه می کنند.

قرار گرفتن مداوم در معرض تصاویر و سبک زندگی با دقت تنظیم شده می تواند استانداردهای غیرواقعی ایجاد کند که افراد برای برآورده کردن آنها تحت فشار هستند و منجر به ادراک منفی از خود می شود.

محدوده توجه

جریان مداوم اطلاعات و اعلان ها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی میتواند به کوتاه شدن دامنه توجه کمک کند.

آیا تا به حال متوجه شده اید که این روزها برای خواندن کتاب مشکل دارید؟ یا توجه کردن در مدرسه یا محیط کار برایتان سخت است؟ ممکن است بدون احساس نیاز به بررسی فیدهای رسانه های اجتماعی یا پاسخ به اعلان ها، برای مدت طولانی روی کارها تمرکز کنید.

این نشان می دهد که چگونه رسانه های اجتماعی واقعاً می توانند بهره وری و تمرکز ما را مختل کنند.

ایزوله سازی اجتماعی

از قضا، علیرغم اصطلاح “اجتماعی” در رسانه های اجتماعی، استفاده بیش از حد می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود.

گذراندن زمان زیاد در رسانه های اجتماعی می تواند از تعاملات رو در رو و روابط معنی دار بکاهد و منجر به احساس تنهایی و قطع ارتباط با شبکه های اجتماعی واقعی شود.