یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium) یک سرویس اشتراک استریم پولی است که پخش بدون آگهی همه ویدیوهای میزبانی شده در یوتیوب، محتوای اصلی منحصر به فرد تولید شده با همکاری سازندگان برتر سایت، و همچنین پخش آفلاین و پخش پس زمینه را ارائه می دهد.

YouTube Premium

این سرویس در نوامبر 2014 میلادی به عنوان Music Key راه اندازی شد و فقط پخش موسیقی و ویدیوهای موسیقی را از برچسب های شرکت کننده در یوتیوب و گوگل پلی را ارائه می کرد. این سرویس بعداً مورد بازبینی قرار گرفت و مجدداً به عنوان YouTube Red راه اندازی شد. بعد از مدتی اما یوتیوب اعلام کرد که نام این سرویس به یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium) تغییر پیدا می کند و اینگونه شد که این سرویس با نام یوتیوب پریمیوم به فعالیت خود ادامه داد.

یوتیوب پریمیوم

یوتیوب اکنون بیش از 100 میلیون مشترک پریمیوم دارد

یوتیوب روز پنجشنبه به نقطه عطف مهمی در زمینه موسیقی و ویدیوی پولی خود رسید و از مرز 100 میلیون مشترک پولی در سراسر جهان عبور کرد. این رقم شامل اشتراک های آزمایشی است، بنابراین تعداد واقعی مشترکین پولی کمتر از این مقدار است. طبقات اشتراک YouTube عامل اصلی درآمد برای خدمات اشتراک Google بوده است که درآمد آن به 15 میلیارد دلار رسید (از جمله YouTube TV و Google One) در سال 2023. تقریباً 9 سال از راه اندازی سرویس اشتراک پولی و بدون آگهی یوتیوب می گذرد.

یوتیوب موزیک نیز یکی دیگر از سرویس های یوتیوب است. سطح Premium بدون آگهی 10.99 دلار در ماه هزینه دارد. یوتیوب پریمیوم با 13.99 دلار در ماه، شامل Music Premium می شود و همچنین تبلیغات را از سایت یوتیوب حذف می کند، پخش زنده را با کیفیت بالاتری باز می کند و پخش و دانلود در پس زمینه را فعال می کند. تعداد مشترکین این شرکت بین این دو طبقه تمایز قائل نمی شود، و تشخیص اینکه چند نفر واقعاً از یوتیوب موزیک در مقایسه با سایر پلتفرم های موسیقی مانند Apple Music و اسپاتیفای استفاده می کنند و چند نفر برای یوتیوب پریمیوم هزینه اضافی پرداخت می کنند، دشوار است.

یوتیوب پریمیوم

با مجموع 100 میلیون مشترک، تعداد کاربران یوتیوب پریمیوم سایت یوتیوب همچنان از نتفلیکس (260.8 میلیون مشترک) و اسپاتیفای (226 میلیون مشترک پولی) کمتر است. فعلا قابل مقایسه با دیزنی پلاس است که سال 2023 میلادی از مرز 150 میلیون مشترک پریمیوم عبور کرد. اما یوتیوب پریمیوم واقعاً نباید به‌عنوان رقیبی برای سایر سرویس های استریم ممتاز دیده شود، به‌ویژه با توجه به ارائه های کاملاً متنوع آن (ویدیوی تولید شده توسط کاربر، تلویزیون زنده، پخش موسیقی، ویدیوی درخواستی). یوتیوب همچنین رقابت با دیگر شرکت های استریم را کنار گذاشت و تولید بیشتر محتوای اصلی را در اوایل سال 2022 میلادی متوقف کرد.