نامه ای چهار صفحه ای دست نویس و منصوب به نیکولا‌ تسلا با قیمتی معادل 340 هزار دلار آمریکا در مزایده ای فروخته شد. قبل از این هم نامه هایی مختلف از جمله، نامه ی دست نویس انیشتین در مزایده ای توسط شرکت RR به فروش گذاشته شد که به قیمت 1.2 میلیون دلار بفروش رفت.
به نقل از دانشنامه ویکی پدیا، نیکولا تسلا یکی از مخترعین و مبتکرین زمان خود بود که در 100 سال گذشته یکی از مهمترین دانشمندان هم عصر خود محسوب میشد. با مرگ نیکولا تسلا در سال 1943 کارهایش به مرور به دست فراموشی سپرده شد اما در سال 1960 در کنفرانسی عمومی CGPM به پاس سال ها خدماتش، یکای چگالی شار مغناطیسی در سیستم SI، به نام تسلا نامگذاری شد.
حالا در یک حراجی که توسط موسسه Remarkable Rarities به اجرا گذاشته شده است، نامه ای دست نویس چهار صفحه ای از تسلا مربوط به سال 1901 به فروش گذاشته شد که در آن با قیمت 341000 دلار بفروش رفت.

نیکولا تسلای صربستانی این نامه را در تاریخ 25 فوریه 1901 به پل دانا روزنامه نگار و سردبیر نیویورک سان نوشته است. نیکولا تسلا در این نامه با ارزیابی جایگاه خود بین دیگر دانشمندان هم عصرش، مثل توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل ادعا نموده بود که تمام تجربیات وی تنها به خودش متکی بوده ولی دانشمندان دیگر از تجربیات متفکران قبل از خود استفاده کرده اند.
تسلا در این نامه از یوهان فیلیپ رایس فیزیکدان آلمانی به عنوان مخترع تلفن نام میبرد و مینویسد که رایس 15 سال قبل از گراهام بل توانسته بود نخستین تلفن را اختراع نماید. تعدادی نام دیگر مثل، جان ولینگتون استار و ادوارد آگوستین کینگ نیز آمده است که او آن ها را به عنوان نخستین مخترعان لامپ رشته ای میداند. نیکولا تسلا در این دست نویس ادعا کرده است که برای توسعه میدان مغناطیسی دوار در موتور AC از هیچگونه الگوی اولیه ای استفاده ننموده است.

نیکولا تسلا

بیوگرافی نیکولا تسلا

نیکولا تسلا متولد سال 10 ژوئیه 1856 در یکی از شهر های کشور کرواسی بود. از او به عنوان مخترع، مهندس برق، مهندس مکانیک، فیزیک دان و آینده پژوه یاد میشود. تسلا بیشتر برای نقشی که در طراحی سیستم نوین برق رسانی بر اساس جریان متناوب دارد شناخته میشود. برخی نیکولا تسلا را مخترع رادیو میدانند و بسیاری نیز او را بزرگترین مخترع قرن بیستم میدانند.

نیکولا تسلا هرگز ازدواج نکرد. او دوستی نزدیکی با مارک تواین، نویسنده و طنزپرداز آمریکایی داشت. تسلا علاقمند به گیاه خواری بود. نیکولا تسلا این توانایی را داشت که به هشت زبان صربی‌کرواتی، چکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، مجاری، ایتالیایی و لاتین صحبت نماید. به پاس سال ها فعالیت و دست آوردش هایش نام او روی بسیاری از شرکت ها در دنیا گذاشته شده است. تسلا که تقریبا همه ثروت خود را برای تحقیقات، آزمایش‌ ها و اختراعات خود صرف نموده بود، در فقر و انزوا در هتل های ارزان قیمت شهر نیویورک زندگی میکرد و حتی قادر به پرداختن صورت حساب‌ اتاق کرایه ای خود نبود. نیکولا تسلا در ژانویه سال 1943 در شهر نیویورک درگذشت.