“به قلبت گوش کن” نه تنها نام یک تصنیف برتر (توسط گروه موسیقی پاپ سوئدی Roxette) است، بلکه توصیه های بسیار خوبی در هنگام تصمیم گیری در زندگی می دهد. مهارت گوش دادن واقعاً به چه معناست؟ آیا می توان این مهارت را یاد گرفت و اگر بله، چگونه؟ و چرا وقتی یک مدیر هستید، تسلط بر این مهارت بسیار مهم است؟

اول از همه، برای اینکه بتوانید به یک نفر گوش دهید، به دو گوش با عملکرد خوب و البته شخص دیگری نیاز دارید که با او در تعامل هستید. البته این گزینه وجود دارد که با خودتان صحبت کنید، اما بعداً به آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله اینترنتی، در مورد مهارت گوش دادن صحبت کنیم.

مهارت گوش دادن

شنیدن در مقابل گوش دادن

به طور کلی، برای گوش دادن به صحبت های طرف مقابل خود نیازی به فشار دادن دکمه خاصی نداریم، این امر طبیعی است. با این حال، بین شنیدن حرف های طرف مقابل و گوش دادن واقعی به او تفاوت زیادی وجود دارد. طبق قانون 7-38-55 آلبرت محرابیان، کلمات تنها 7 درصد از پیامی را که می شنویم و 38 درصد لحن صدا و 55 درصد زبان بدن را تشکیل می دهند. همانطور که می بینید، ارتباط و گوش دادن به طور خاص آنقدرها هم که در نگاه اول به نظر می رسد آسان و طبیعی نیست.

اصل چهار گوش

علاوه بر این، این فقط در مورد آنچه شخص واقعاً می گوید (واقعیت ها) نیست، بلکه در مورد دیدگاهی که شخص دارد و کیست (خود افشاگری)، نحوه ارتباط فرستنده پیام با شخص دیگر (رابطه) و البته هدف اصلی گوینده (تجدید نظر).

برای درک بهتر، در ادامه یک تصویر وجود دارد که هر چهار طرف ارتباط را نشان می دهد. فریدمان شولز فون تون (Friedemann Schulz von Thun) این مدل را ایجاد کرد که گاهی به آن مدل چهارگوشی ارتباط نیز می گویند.

مدل فریدمان شولز فون تون

این تصویر به زیبایی نشان می دهد که ما فقط با یک گوش گوش نمی دهیم، بلکه با چهار گوش گوش می دهیم!

با دقت گوش کنید

توجه داشته باشید که همیشه سر و صدایی وجود دارد که مکالمه را قطع می کند. این صدا می تواند اشکال و مدل های مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات زمانی که در محیطی پر سر و صدا هستید، ممکن است صدای واقعی باشد، گاهی اوقات می تواند افکار یا فرضیات شما باشد و گاهی اوقات این یک احساس یا احساسی است که تجربه می کنید و ممکن است ربطی به موضوع مورد نظر نداشته باشد. هرچه بیشتر مهارت های شنیداری خود را آموزش دهید، بیشتر می توانید نویزهای مکالمه واقعی را فیلتر کنید. همانطور که قبلاً ذکر کردیم، این فقط به آنچه که شخص می گوید نیست، بلکه نحوه بیان آن و نحوه صحبت با بدن خود نیز اهمیت دارد.

افکت ریپل

گوش دادن به اعضای تیم و کارمندان از شما یک مدیر قابل قدردانی و محترم می سازد. شما در کوتاه ترین زمان ثمره تلاش های خود را درو خواهید کرد، زیرا کارمندان شما احساس قدردانی، شنیدن و دیده شدن خواهند کرد، و آیا این چیزی نیست که همه مدیران آرزوی آن را دارند؟ در نتیجه، کارمندان شما بیشتر درگیر خواهند شد و جای تعجب نیست که کارمندان متعهد نیز برای آمدن به کار و ارائه بهترین‌شان مولدتر و انگیزه بیشتری خواهند داشت.

مهارت گوش دادن

کلمات دارای قدرت هستند

این ما را به شما و نحوه صحبت شما با خودتان بازمی گرداند. بله، همه ما آن دیالوگ های درونی را با خودمان داریم. گاهی صدای انتقادی به گوش می رسد و گاهی صدایی دلسوز و غمناک. متأسفانه، دومی اغلب به اندازه صدای انتقادی مصمم و بلند نیست. مشاهده کنید که این صداها چه نوع پیام هایی را منتقل می کنند و هر از گاهی کمی واقعیت را بررسی کنید تا ببینید آیا آنچه می گویند واقعا درست است یا خیر.

هنگامی که توانستید بهتر به خود گوش دهید و تشخیص دهید که چه چیزی واقعاً درست است، خواهید دید که رفتار دلسوزانه و همدلی با کارکنانتان نیز بسیار آسان تر خواهد بود. سرمشق بودن در نهایت مهارتی است که نمی توان آن را انکار کرد.

اگر شما الگوی شنونده خوبی باشید، کارمندان شما نیز همین کار را انجام می دهند. در نتیجه، شما نه تنها رابطه ای که با کارمندان خود دارید، بلکه روابط بین کارمندان خود را نیز تغییر خواهید داد. مانند آن یک تغییر فرهنگ واقعی می تواند اتفاق بیفتد و همه می توانند به قلب خود گوش دهند.