شرکت مایکروسافت تراشه های جدید خود را در بازار عرضه نخواهد کرد، بلکه از آنها برای تقویت قابلیت های هوش مصنوعی خدمات نرم افزاری اشتراکی خود و رایانش ابری Azure استفاده خواهد کرد.

این شرکت روز چهارشنبه دو تراشه محاسباتی با طراحی سفارشی را معرفی کرد و به دیگر شرکت های بزرگ فناوری پیوست که فناوری های اصلی را برای جبران هزینه های بالای ارائه خدمات هوش مصنوعی (AI) وارد می کنند.

شرکت مایکروسافت اعلام کرد که قصد ندارد این تراشه ها را بفروشد، اما در عوض از آنها برای تامین نرم افزارهای اشتراکی خود و به عنوان بخشی از سرویس محاسبات ابری Azure استفاده خواهد کرد.

مایکروسافت در طول کنفرانس توسعه دهندگان Ignite خود در شهر سیاتل، تراشه ای جدید به نام Maia را معرفی کرد تا به وظایف محاسباتی هوش مصنوعی سرعت ببخشد و پایه ای برای سرویس “Copilot” ماهانه 30 دلاری (28 یورو) خود برای کاربران نرم افزار تجاری و همچنین فراهم کند. برای توسعه دهندگانی که می خواهند خدمات هوش مصنوعی سفارشی ایجاد کنند.

تراشه Maia برای اجرای مدل های زبان بزرگ طراحی شده است، نوعی نرم افزار هوش مصنوعی که زیربنای سرویس OpenAI Azure مایکروسافت است و محصول همکاری مایکروسافت با خالق ChatGPT، OpenAI است.

شرکت مایکروسافت و دیگر غول های فناوری همچون آلفابت با هزینه های بالای ارائه خدمات هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می کنند که می تواند 10 برابر بیشتر از خدمات سنتی مانند موتورهای جستجو باشد.

مدیران مایکروسافت در این باره می گویند:

قصد داریم این هزینه ها را با مسیریابی تقریباً تمام تلاش های گسترده این شرکت برای گنجاندن هوش مصنوعی در محصولات خود از طریق مجموعه ای از مدل های اساسی هوش مصنوعی برطرف کنیم. تراشه Maia نیز برای این کار بهینه شده است.

اسکات گاتری، معاون اجرایی گروه ابر و هوش مصنوعی مایکروسافت، می گویند:

ما فکر می کنیم که این راهی را به ما می دهد که می توانیم راه حل های بهتری را به مشتریان خود ارائه کنیم که سریع تر و کم هزینه تر و با کیفیت تر هستند.

شرکت مایکروسافت همچنین اعلام کرد که در سال 2024 میلادی خدمات ابری را به مشتریان Azure خود ارائه خواهد کرد که بر روی جدیدترین تراشه های پرچمدار Nvidia و Advanced Micro Devices اجرا می شوند.