ماهیت رقابتی پیشرفت های هوش مصنوعی، شرکت ها را تشویق کرده است تا به سرعت حرکت کنند و تلاش های خود را پنهان کنند، زیرا هوش مصنوعی همچنان به پیشرفته تر شدن خود ادامه می دهد. به هر حال، هر شرکتی می خواهد راه حل های هوش مصنوعی منحصربه‌فرد خود را بسازد، اما از طرفی دیگر شکاف های اطلاعاتی بزرگی در صنعت فناوری ایجاد می کند.

اگر مدل های هوش مصنوعی همچنان کنترل نشوند، ممکن است عواقب عظیمی در دنیای واقعی ما بوجود بیاورند. برای جلوگیری از بدترین سناریوها مانند شکست های گسترده اخلاقی یا تعصبات انسانی در هوش مصنوعی، صنعت فناوری اطلاعات باید از چند استراتژی مختلف استفاده کند که به اطمینان از یک رویکرد شفاف تر و عمل‌گرایانه‌تر برای توسعه هوش مصنوعی در حرکت رو به جلو کمک کند. با وجود این کنترل ها، صنعت می تواند گفتگو را از ریزش های احتمالی هوش مصنوعی و تأثیرات مثبت فوق العاده ای که هوش مصنوعی می تواند بر جهان بگذارد، تغییر دهد.

مشکل اخلاقی هوش مصنوعی

امروزه، هیچ ساختار یا قانونی وجود ندارد که واقعاً به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد توسعه هوش مصنوعی را اعمال کند. در نتیجه، شکاف های اطلاعاتی که وجود دارد نگرانی های اخلاقی عمده ای را نیز به همراه دارد. با توجه به اینکه دست اندرکاران صنعت فناوری اطلاعات و حتی مردم عادی نمی دانند که شرکت ها چگونه مدل های هوش مصنوعی خود را توسعه می دهند و چگونه از اطلاعات شخصی در طول فرآیند محافظت یا استفاده می کنند، مسائل اخلاقی گسترده ای به وجود آمده است که صنعت فناوری باید در اسرع وقت با آنها مقابله کند.

به دلیل عدم رعایت اصول اخلاقی در هوش مصنوعی، زنگ های هشدار در سطوح و موقعیت های مختلفی به صدا درآمده است. برای مثال، هوش مصنوعی مولد ترس از تعصب نژادی را برانگیخته است، زیرا مدل های داده فعلی تمایل به تکرار تعصبات انسانی را نشان داده اند. در مقیاس بزرگ تر، رهبران صنعت فناوری هشدار داده اند که هوش مصنوعی می تواند چنان قدرتمند شود که در بدترین سناریوها می تواند منجر به خطر انقراض انسان شود.

در حالی که بسیاری نیز بر این عقیده هستند که هوش مصنوعی روزی به اندازه کافی پیشرفته خواهد شد تا بتواند خود را تنظیم کند، فقدان نظارت انسانی می تواند به خودی خود منجر به مجموعه ای از مسائل اخلاقی شود. این موارد شامل مواردی مانند نگرانی های امنیتی و رفتارهای غیرمنتظره است که اگر انسان ها در فرآیند آموزش و توسعه شرکت نداشته باشند، قابل اصلاح نیستند.

هیچ تضمینی وجود ندارد که هوش مصنوعی به اندازه کافی هوشمند شود تا بتواند خود را کنترل کند و عمل کردن بر اساس این فرض، مرحله مهمی از فرآیند آموزش هوش مصنوعی را که انسان ها در حال حاضر باید با موشکافی کامل تماشا کنند، قطع می کند.

راه حل هایی برای مشکل اخلاقی هوش مصنوعی

خوشبختانه، فضایی برای یک رویکرد عمل گرایانه برای توسعه هوش مصنوعی وجود دارد. رویکردی که بتواند نحوه تعامل هوش مصنوعی با دنیای خارج را بهتر پیش بینی کند.

این راه حل به یک جزء ذکر شده خلاصه می شود: اشتراک گذاری اطلاعات

از آنجایی که هزینه های توسعه هوش مصنوعی کاهش می یابد و با افزایش اقدامات نظارتی، مسیر روشنی برای اشتراک گذاری اطلاعات قوی تر و به نوبه خود، شیوه های هوش مصنوعی اخلاقی تر در آینده وجود دارد.

اول و مهمتر از همه، کاهش هزینه های آموزشی منجر به افزایش رقابت پذیری و فرصت های باز برای کسب و کارها در هر اندازه ای می شود تا مدل های هوش مصنوعی خود را توسعه دهند. رقابت پذیری، کسب و کارها را تشویق می کند تا درخواست های ثبت اختراع و حمایت هایی را ثبت کنند که ذاتاً به سطحی از اشتراک گذاری اطلاعات نیاز دارند که در حال حاضر در فضا دیده نمی شود.

در یک دنیای کامل، این پتنت ها از کسب و کارها می خواهد که نحوه محافظت از داده های حساس و رسیدگی به سوگیری های نژادی، جنسیتی و فرهنگ را افشا کنند، که به نوبه خود باعث آرامش خاطر بیشتر می شود که مدل های هوش مصنوعی به طور عادلانه توسعه می یابند.

در کنار هم، شتابی برای مقررات برای کمک به ترویج استفاده اخلاقی و عملی از هوش مصنوعی در سطح بالایی وجود دارد. به گزارش خبرگزاری nbcnews، کنگره آمریکا در سپتامبر 2023 میلادی چارچوبی دو حزبی برای سیاست های هوش مصنوعی رونمایی کرد که از جمله بر “ایجاد یک نهاد نظارتی مستقل که شرکت های هوش مصنوعی باید در آن ثبت نام کنند” متمرکز بود و این نشان دهنده تمایل انسان ها برای شفاف تر کردن توسعه هوش مصنوعی است. یکی دیگر نیز گام های اتحادیه اروپا و ایجاد قوانین رسمی هوش مصنوعی برای کنترل شرکت ها بود.

همه اینها با این تصور غلط که می توان هوش مصنوعی را برای انجام وظیفه خود به حال خود رها کرد، در تناقض است. با نظارت انسان ها بر سیستم های هوش مصنوعی و موارد استفاده، احتمال اینکه بتوانیم به سرعت خطاهای عملکردی و مسائل اخلاقی را پیدا کنیم و به سمت راه حل هایی برویم که مردم نگران مدل های هوش مصنوعی خارج از کنترل نباشند، بسیار بیشتر است. ما باید هوش مصنوعی را به‌عنوان بخشی از کارهایمان در حال پیشرفت ببینیم، نه به‌عنوان جایگزین یا پایه ای برای فرآیندهایی که نیاز به قضاوت و نظارت انسانی برای انجام کارها دارند.

با در نظر گرفتن استراتژی های مناسب، صنعت فناوری نیازی به نگرانی در مورد عواقب بالقوه هوش مصنوعی نخواهد داشت و در عوض، می تواند بر روی امکانات فوق العاده ای که می تواند به همراه داشته باشد، تمرکز کند. کلید هوش مصنوعی اخلاقی و مسئولانه در آینده با تخصص انسانی شروع می شود و با شفافیت و موشکافی بیشتر در طول فرآیند توسعه کارآمدتر خواهد بود.

متخصصان هوش مصنوعی، مدیران کسب و کار و جهان برای مدیریت چشم انداز هوش مصنوعی در حال تکامل با خطوط ارتباطی بازتر، مجهزتر خواهند بود.