سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی

سرور مجازی یا VPS (مخفف Virtual Private Server به معنی سرور مجازی خصوصی) بخشی از یک سرور اختصاصی کامل است. در این مقاله به بررسی انواع سرور مجازی و خرید سرور مجازی می پردازیم.

سرور مجازی یا VPS (مخفف Virtual Private Server به معنی سرور مجازی خصوصی) بخشی از یک سرور اختصاصی کامل است. اگر نمی‌دانید سرور اختصاصی چیست، باید بگوییم که سرور اختصاصی یا Dedicated Server نوعی سرور است که کاملاً اختصاصی در اختیار یک سازمان یا شرکت قرار می‌گیرد. به این ترتیب شرکت یا سازمان مذکور ضمن در اختیار داشتن کنترل کامل سرور، می‌تواند از تمام منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن استفاده کند. حالا در سرور مجازی، بخشی از سرور اختصاصی با فرایند مجازی‌سازی، به یک Virtual Server یا سرور مجازی تبدیل می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که هر سرور اختصاصی را بتوان به چند سرور مجازی تبدیل کرد.

سرورهای مجازی طبق تجربهٔ کاربران، چندان تفاوت فاحشی با سرور اختصاصی ندارند. با این حال از قیمت کمتری برخوردارند. با توجه به این مسئله، ناگفته پیداست که خرید سرور مجازی از نظر اقتصادی برای شما به‌صرفه‌تر است. در حقیقت VPS را می‌توان در مقایسه با سرور اختصاصی، یک سرور مجازی ارزان به‌شمار آورد. در ادامهٔ این مطلب قصد داریم ضمن معرفی انواع سرور مجازی، به شما بگوییم چگونه برای خرید سرور مجازی اقدام کنید و هنگام خرید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی (Virtual Private Servers یا VPS) براساس سیستم عامل، مدل مجازی‌سازی و تکنولوژی آن‌ها، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. اگر قصد خرید سرور مجازی ارزان را دارید، نیاز است تا با این دسته‌بندی‌ها آشنا شوید:

  • سرور مجازی لینوکس

این سرور بر اساس سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود. در سرور مجازی لینوکس، یک سخت‌افزار فیزیکی به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود. سرورهای مجازی لینوکس از تکنولوژی مجازی‌سازی برای جداسازی بین سرورهای مجازی استفاده می‌کنند. این تکنولوژی به هر سرور مجازی اجازه می‌دهد تا به‌صورت مستقل از سایر سرورهای مجازی روی یک سرور فیزیکی عمل کند. در این سرور امکان نصب انواع سیستم عامل‌های توزیع لینوکس وجود دارد.

  • سرور مجازی اشتراکی

در این سرور چندین حساب کاربری روی یک سرور مجازی قرار می‌گیرند و منابع به‌صورت مشترک بین آن‌ها تقسیم می‌شوند. هنگام خرید سرور مجازی اشتراکی به این نکته توجه داشته باشید که در این سرور، منابع سخت‌افزاری اشتراکی هستند.

  • سرور مجازی اختصاصی

در این حالت، تمامی منابع سرور مجازی مانند RAM، CPU و … به یک حساب کاربری خاص اختصاص داده می‌شود و با سایر کاربران به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

  • سرور مجازی ابری

در این نوع، سرور مجازی روی یک زیرساخت ابری میزبانی می‌شود و منابع بین چندین سرور فیزیکی در شبکه‌ای متصل تقسیم می‌شوند. به‌منظور افزایش سطح کارایی، پایداری، امنیت و… این سرور دارای ساختار متفاوتی نسبت‌به سایر VPS های معرفی‌شده دارد. آنچه گفتیم تنها تعدادی از انواع VPS بود که می‌دانیم هنگام خرید سرور مجازی ارزان یا گران باید آن‌ها را بشناسید. درواقع سعی کردیم به جای معرفی تمام دسته‌بندی‌ها، پرکاربردترین انواع سرور مجازی را به شما معرفی کنیم که به معنای واقعی کلمه کارتان را راه بیندازد.

سرور مجازی ابری

در خرید سرور مجازی ارزان یا گران به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر قصد خرید سرور مجازی را دارید، بهتر است پیش از هرگونه اقدام عملی، یک‌سری مسائل را برای خود شفاف‌سازی کنید:

۱- سیستم عامل سرور چه باشد؟

یکی از اولین نقاط مبهمی که باید برای خود شفاف کنید، این است که سرور موردنظر شما لینوکس باشد یا ویندوز؟ هر یک از این سیستم عامل‌ها در ظاهر گرافیکی، زبان برنامه‌نویسی، دیتابیس، چگونگی اتصال و امنیت با یکدیگر متفاوتند. شما باید با شناخت این تفاوت‌ها و همچنین آگاهی از نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۲- منابع موردنیاز شما در خرید سرور مجازی چیست؟

پیش از خرید منابع سخت‌افزاری که به آن‌ها نیاز دارید، مانند RAM، هارد و هستهٔ پردازشگر را مشخص کنید. سپس در ادامه براساس همین نیاز، به خرید سرور مجازی هلند، آلمان، فرانسه یا هر نوع دیگر اقدام کنید.

۳- مجازی‌ساز استفاده‌شده در سرور

در ابتدای امر گفتیم که سرور مجازی درواقع بخشی از سرور اختصاصی است که با مجازی‌ساز به یک سرور مجازی مستقل تبدیل شده‌است. مجازی‌سازهای مختلفی مانند VMWARE، KVM، XEN و … وجود دارند که ارائه‌دهندگان سرویس به‌منظور مجازی‌سازی سرورها، از آن‌ها استفاده می‌کنند. بعد از مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ هر مجازی‌ساز، مورد مدنظرتان را انتخاب کنید.

۴- موقعیت سرور مجازی را مشخص کنید

سرویس‌های ارائه‌دهندهٔ سرور مجازی در داخل کشور، سرورهای خود را هم در داخل و هم در خارج ایران قرار می‌دهند. هر کاربر با توجه به نیاز خود یا شرایط مالی و غیرمالی که در آن قرار دارد، می‌تواند هر یک از این موقعیت‌ها را انتخاب کند. این نکته را آویزهٔ گوش داشته باشید که بهترین موقعیت سرور برای شما، موقعیت کاربران عمدهٔ سایت شماست. حال اگر در وضعیتی قرار گرفتید که هم در داخل و هم در خارج ایران کاربر زیاد داشتید، می‌توانید برای تقویت سایت خود، دو VPS خریداری کنید.

۵- مدیریت VPS

صرف نظر از نوع سیستم عامل (لیونکس یا ویندوز)، کار کردن با VPS و تأمین امنیت آن کار سختی است. از این رو بسیاری از کاربران، به خرید سرور مجازی آلمان مدیریت‌شده اقدام می‌کنند. در این سرورها، برنامه‌های Control Panel نصب می‌شوند که فرایند مدیریت سرور را برای کاربران آسان‌تر می‌کنند. تنوع برنامه‌های کنترل پنلی که کمپانی‌های هاستینگ از آن‌ها استفاده می‌کنند بالاست. با این حال معروف‌ترین و محبوب‌ترین گزینهٔ CPanel، یک کنترل پنل تحت وب لیونکس است و امنیت پیش‌فرض آن بسیار بالاست.

۶- امنیت سرور

توجه داشته باشید که مسئولیت تأمین امنیت سایت در سرورهای مجازی، غالباً دست خودتان را می‌بوسد (البته اگر صاحب سایت هستید). تنها نقش شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ سرور در فرایند امنیت، تضمین امنیت شبکه و سخت‌افزار سرور است.

۷- خدمات اضافه بر سازمان سرور چیست؟

برخی کمپانی‌های ارائه‌دهندهٔ سرور، در کنار سرور مجازی که کاربران خریداری می‌کنند، خدمات مختلف دیگری را هم ارائه می‌دهند. مثلاً بکاپ‌گیری، فضای ذخیره‌سازی، سرور یک‌روزهٔ رایگان و …

سرور مجازی چیست

جمع‌بندی

در این مطلب ضمن معرفی تعریف VPS یا همان سرور مجازی، به شما گفتیم پیش از خرید سرور مجازی فرانسه، هلند، آلمان یا هر کشور دیگری، باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. اگر در تکاپوی خرید سرور مجازی ارزن هستید، ما می‌توانیم وان سرور را به شما معرفی کنیم. این وب سایت طیف گسترده و متنوعی از سرورهای مجازی با ویژگی‌های مختلف و متناسب با نیازهای متفاوت را عرضه می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

با مراجعه به سایت این فروشگاه، می‌توانید ضمن مطالعهٔ بیشتر دربارهٔ ویژگی‌ها و مشخصات هر یک از این سرورها، بهترین گزینهٔ مطابق با نیاز خود را انتخاب و آن را خریداری کنید.