کشور مراکش جمعه شب با یکی از بزرگترین زمین لرزه های تاریخ خود مواجه شد که منجر به تلفات انسانی ناگواری شد. تا بدین لحظه مرگ 2700 نفر به عنوان ارزیابی موقت گزارش شده است و هزینه بازسازی خسارات حداقل 1 میلیارد یورو برآورد شده است. با وجود این فاجعه، کارشناسان اشاره کرده اند که تعداد کمی از گردشگران سفر خود را لغو کرده اند.

اولریکه شوئرکنز، انسان شناس و استاد دانشگاه رن 2، درباره تاثیر زلزله مراکش بر بخش گردشگری این کشور می گوید:

صنعت گردشگری در مراکش به سرعت در سراسر دنیا در حال گسترش است. آنقدر مهم شده است که حتی بلایای طبیعی دیگر تأثیر قابل توجهی بر آن ندارند.

تاثیر زلزله مراکش بر صنعت گردشگری آن

در ژاپن و تایلند، گردشگری با وجود بلایا در حال افزایش است

نمونه هایی از انعطاف پذیری شدید غیر معمول نیست. در سال 2015 میلادی، کشور نپال توسط زمین لرزه ای به بزرگی 7.8 ریشتر لرزید که بیش از 8 هزار قربانی گرفت. با این حال، در سال 2016 میلادی، حضور گردشگران در این کشور با 753 هزار گردشگر به استانداردهای خود بازگشت (در مقایسه با 790 هزار نفر در سال 2014 میلادی، طبق داده های بانک جهانی). به طور مشابه در سال 2011 میلادی، کشور ژاپن با یک سونامی ویرانگر با بیش از 15 هزار کشته مواجه شد. با این حال، این کشور 72 درصد از تعداد گردشگران سال 2010 میلادی خود را در سال بعد حفظ کرد و سال 2012 میلادی به همان میزان حضور در سال 2010 میلادی دست یافت. از آن زمان، گردشگران افزایش یافته اند و ژاپن از 8.3 میلیون در سال 2012 میلادی به 31 میلیون در سال 2019 میلادی افزایش یافت.

نمونه دیگر کشور تایلند است که با سونامی دسامبر 2004 میلادی با بزرگترین فاجعه طبیعی قرن 21 مواجه شد. این فاجعه منجر به ناپدید شدن بیش از 250 هزار نفر در قاره آسیا شد. با این وجود، تایلند در سال 2005 میلادی پذیرای گردشگران بیشتری نسبت به سال 2003 میلادی بود. تعداد گردشگران  همچنان رو به افزایش است و 10 میلیون گردشگر در سال 2003 میلادی به 40 میلیون در سال 2019 میلادی افزایش یافته است.

پس از زلزله، صنعت گردشگری در ابتدا به دلیل آسیب های زیرساختی با رکود مواجه شد. با این حال، گردشگران به زودی بازگشتند. دفتر ملی گردشگری در مراکش تشخیص داد که هیچ فاجعه ای نمی تواند به طور دائم جریان گردشگران را در میان مدت و بلند مدت معکوس نماید.

اگرچه بلایا غم انگیز هستند، اما تأثیر آنها بر صنعت گردشگری اغلب کوتاه مدت است. کارشناسان مراکشی پیش بینی می کنند که سطح حضور افراد در طی 1 الی 2 ماه به سطح قبل از فاجعه باز خواهد گشت. علاوه بر این، از آنجایی که ساختمان‌ های توریستی کارایی لرزه‌ ای خود را نشان داده‌ اند، پیامدهای این فاجعه خاص باید حتی کمتر باشد. خوشبختانه جراحات اندکی در بین گردشگران و آسیب های بسیار اندکی به زیرساخت ها وارد شد. از طرفی هیچ فرودگاه یا هتلی در مراکش بسته نیست.

زلزله مراکش

گردشگری، بخش ضروری برای مراکش

بنابر گفته های خانم شوئرکنز، علیرغم آسیب های وارد شده به شهر مدینه در مراکش به دلیل شهرت و هاله ای که دارد، همچنان به جذب گردشگران ادامه خواهد داد. علاوه بر این، از آنجایی که فصل گردشگری مراکش تا ماه آوریل ادامه دارد، باید بهبود یابد. صنعت گردشگری 7 درصد از تولید ناخالص داخلی مراکش را تشکیل می دهد و پس از سال های سخت بیماری کرونا به خوبی بهبود یافته است. دفتر گردشگری کشور در نیمه اول سال 2023 میلادی از افزایش 92 درصدی گردشگران و افزایش 69 درصدی درآمد نسبت به سال 2022 میلادی خبر داد.

این نوع درام تأثیر رسانه ای قوی در کشور ایجاد می کند و ممکن است گردشگران را حتی جذب کند. علاوه بر این، فرصتی برای بازسازی مناطق آسیب دیده و توسعه جاذبه های گردشگری مراکش فراهم می کند. کشور مراکش انتظار دارد امسال پذیرای 13 میلیون گردشگر بین المللی باشد که از رکورد سال 2019 میلادی خود فراتر رفته است. این شامل بیش از 4 میلیون گردشگر است که قصد بازدید از مراکش را دارند.