تقریباً همه افراد اهمیت حفظ بهداشت دهان و دندان ها را درک می‌ کنند، اما بسیاری از آنها نمی‌ دانند که چگونه سلامت دهان و دندان بر دیگر نقاط بدن تأثیر می‌ گذارد، یا اینکه چقدر می‌ توانیم با از بین بردن شکاف‌ های بزرگ مراقبت از دهان در سیستم صرفه جویی کنیم.

بهداشت دهان و دندان

شکاف در مراقبت از دهان، باعث میلیاردها دلار هزینه اضافی می شود

امروزه در آمریکا، بسیاری از 76.5 میلیون فرد بدون بیمه دندانپزشکی نمی توانند مراقبت های معمول دندانپزشکی را بپردازند. این اغلب باعث می شود که بیماران برای شرایط قابل پیشگیری به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. تنها در سال 2019 میلادی، ما شاهد 1.8 میلیون ویزیت از بخش اورژانس (ED) برای شرایط دندانی غیرتروماتیک بودیم.

اگرچه این آمارها قابل توجه است، اما میزان ویزیت های اورژانس برای شرایط دندانی بدون مشکل در واقع از سال 2014 میلادی کاهش یافته است. نکته اینجاست که، میانگین هزینه های سالانه مربوط به این بازدیدها 62 درصد افزایش یافته است.

بهداشت دهان و دندان

در سطح سیستم بهداشتی، بیش از 3.4 میلیارد دلار برای ویزیت های بخش اورژانس هزینه شده است که تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند. یعنی زمانی که مردم به مراقبت های بهداشتی معمول دهان و دندان دسترسی داشته باشند دیگر این هزینه ها پرداخت نخواهد شد.

با این حال که این مبلغ سرسام آور است، با توجه به هر کاری که می‌ توانیم برای مهار هزینه‌ های تریلیون دلاری مراقبت‌ های بهداشتی در کشور آمریکا انجام دهیم، چرا باید توجه خود را بر بهداشت دهان و دندان متمرکز کنیم؟

در تلاش برای پاسخ به این سوال، کارشناسانی را یافته ایم که این عقیده را دارند که سلامت دهان برای سلامت کلی حیاتی است و معمولاً به موارد زیر اشاره می کنند.

دهان ما دروازه ورود به بدن ماست. به عنوان شروع دستگاه گوارش، آنچه در آنجا اتفاق می افتد بر سلامت کلی ما تأثیر می گذارد. در واقع، بسیاری از بیماری‌ های التهابی که باعث اختلال در سلامت سیستمیک ما می‌ شوند، مستقیماً با التهاب مزمن در دهان مرتبط هستند.

بهداشت دهان و دندان

بیماری التهابی مزمن در دهان یا بیماری پریودنتال می‌ تواند بخش‌ هایی از بدن را در معرض بیماری‌ ها یا علائم مختلف قرار دهد. یکی از باکتری هایی که باعث این بیماری ها می شود P. gingivalis یکی از هفت باکتری تهاجمی است که باعث التهاب دهان می شود. دانشمندانی مانند دکتر Hatice Hasturk این باکتری سمی و کشنده را در شریان کاروتید که خون مغز را تامین می کند و در بیمارانی که از بیماری های مختلف از جمله بیماری آلزایمر، سرطان پانکراس، نشت روده و بیماری التهابی روده رنج می برند، یافته اند.

بنابراین، وقتی به آن شرایط فکر می کنیم و اینکه چگونه این باکتری های بیماری زا در دهان به بقیه بدن می روند، شروع به کشف چیزی می کنیم که جاناتان لوین، DMD، آن را به عنوان شبکه ای به هم پیوسته و پیچیده از بزرگراه های باکتری توصیف می کند که به باکتری ها اجازه می دهد از این بزرگراه ها حرکت کنند. دهان ما در سراسر بدن این می تواند به انواع شرایط جدی و پرهزینه منجر شود.

بهداشت دهان و دندان

سرمایه گذاری در بهداشت دهان و دندان

شواهد کاملا روشن است. بهداشت دهان و دندان برای سلامت بقیه اعضای بدن ما ضروری است. اما اکثر مدل‌ های ارائه مراقبت، مدیریت و پرداخت ما در حال حاضر این ارتباط را منعکس نمی‌ کنند.

تصور غلط رایج این است که راه حل های بهداشت دهان کمیاب، گران یا دشوار است که در سفر کلی بیمار ادغام شوند. اما راه‌ حل‌ های مقرون‌ به‌ صرفه موجود برای ادغام و تقویت جریان‌ های کاری و تیم‌ های مراقبتی موجود کم نیست. صرفه جویی های مرتبط با ادغام مراقبت های بهداشتی دهان در مراقبت های گسترده تر از بیمار برای برنامه های بهداشتی، کارفرمایان و سیستم به طور کلی واقعی و قابل دستیابی است.

در سطح پرداخت کننده، تنها با نگاه کردن به بیماری لثه و بیماران دیابتی، ترکیب درمان پریودنتال در برنامه های مدیریت دیابت با کاهش هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی در بیماران Medicaid و بیمه شده تجاری همراه است. برای طرح های تجاری، درمان پریودنتال با کاهش 12 درصدی هزینه های کلی مراقبت های بهداشتی برای بیماران دیابتی در مقایسه با بیماران دیابتی بدون درمان پریودنتال همراه بود. برای بیماران Medicaid، کاهش 14 درصد بود. هزینه کل مراقبت زمانی کاهش می یابد که بیماران مراقبت های دهانی مناسب را دریافت کنند.

بهداشت دهان و دندان

برای کارفرمایان خودبیمه شده، 6 سال تجزیه و تحلیل داده های خسارت انجام شده توسط گاردین نشان می دهد که کارفرمایانی که در روش های پیشگیرانه مانند نظافت اضافی برای کارکنان خود و آموزش بهداشت دهان و دندان سرمایه گذاری کرده اند، 39 درصد بیشتر در مراقبت های پیشگیرانه در یک دوره 6 ساله هزینه کرده اند، اما 86 مورد درصد کمتر در خدمات دندانپزشکی اصلی و ترمیمی (مانند پر کردن، روکش، ایمپلنت و …). وقتی کارمندان از مزایای دندانپزشکی پیشگیرانه استفاده می کنند، کارفرمایان پس انداز می کنند.

برای کارفرمایان، این یک مسئله بهره‌ وری است که به طور نامتناسبی بر کارکنان متنوع و کم درآمد تأثیر می‌ گذارد. مطالعات نشان می‌ دهد که لاتین‌ ها 52 درصد بیشتر گزارش می‌ دهند که در انجام کار خود به دلیل بهداشت دهان و دندان مشکل دارند. افرادی که در فقر زندگی می کنند، 102 برابر بیشتر احتمال دارد که به دلیل سلامت دهان و دندان در انجام وظایف خود با مشکل مواجه شوند. این به میلیون‌ ها روز کاری اضافه می‌ کند و تخمین زده می‌ شود که با از دست رفتن بهره وری، سالانه 1.6 میلیارد دلار سرمایه از بین می رود.

بهداشت دهان و دندان

با در نظر گرفتن ارتباط بالینی و هزینه مراقبت، ما فرصت های فراوانی را برای مدیران و سرمایه گذاران می بینیم. با قرار دادن ارتباط سلامت دهان و سیستم در دستور کار اجرایی و مجموعه ای از سوالات آغازین شروع می شود.

1. برای کارفرمایان، کل هزینه مراقبت از کارمندان چقدر است؟

2. آیا ما به مراقبت های تخصصی (بینایی، دندانپزشکی) جدا از ادعاهای پزشکی نگاه می کنیم؟

3. آیا ما هزینه های کاملاً بارگذاری شده (یعنی بهره وری و غیبت) را در آن تحلیل قرار می دهیم؟

4. آیا همه کارکنان ما این هزینه را در بین قومیت، مقیاس حقوق و کد پستی به طور مساوی تجربه می کنند؟

5. برای سرمایه گذاران مراقبت های بهداشتی، آیا شرکت های نمونه کار موجود از فرصت های بهداشت دهان و دندان استفاده می کنند؟

6. چگونه از روند پیشرفت صنعت بهداشت دهان و دندان مطلع می شویم؟

بهداشت دهان و دندان

سرمایه گذاری در ارتباط دهان و بدن و ادغام بهداشت دهان و دندان در شیوه های کلی مراقبت های بهداشتی فرصت هایی را برای کارآفرینان نیز باز می کند. در قسمت های بعدی این مقاله، نمونه های خاصی از راه حل های امیدوارکننده شرکت ها در زمینه های بالا را به اشتراک خواهیم گذاشت.