هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر نحوه زندگی، کسب و کار و بازی ما انسان ها را تغییر داده است. از دستیارهای صوتی مانند سیری و الکسا گرفته تا فناوری هایی که آزمایش دارو و تصویربرداری پزشکی را بهبود می بخشند، نشان می دهد که پتانسیل هوش مصنوعی همچنان در حال گسترش است.

یکی از چیزهایی که می تواند این پیشرفت را کند نماید ترس و بی اعتمادی ناشی از تصورات غلط شایع در مورد حریم خصوصی، اخلاقیات و امنیت است. در حالی که برخی از مردم نگران آسیب پذیری سیستم های هوش مصنوعی در برابر رخنه هکرها هستند، برخی دیگر بیشتر نگران پتانسیل هوش مصنوعی برای تسلط بر جهان می باشند.

هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است، اما هنوز با پیشی گرفتن از هوش انسانی فاصله بسیاری دارد، بنابراین بسیاری از این ترس ها بی اساس بنظر می رسد.

هوش مصنوعی

غلبه بر ترس های بی اساس

طبق تجربه ها، اکثر این تصورات نادرست در مورد هوش مصنوعی ناشی از عدم درک نحوه عملکرد سیستم های هوش مصنوعی و اقداماتی است که برای محافظت از ایمنی و حریم خصوصی افرادی که با این فناوری تعامل دارند، وجود دارد.

هوش مصنوعی در حال حاضر محدود به انجام وظایف خاصی است که برای آنها آموزش دیده است و فاقد توانایی درک و تفسیر ظرافت های جهان به همان روشی است که انسان ها آن را انجام می دهند. با همه اینها، نگرانی ها در مورد این فناوری همچنان در حال افزایش می باشد.

به عنوان نمونه، دولت فرانسه رسماً طرح هایی را برای استقرار دوربین های نظارتی هوشمند برای امنیت در بازی های المپیک 2024 میلادی پاریس تایید کرده اند که باعث نگرانی و اعتراض شدید طرفداران حریم خصوصی در سراسر این کشور اروپایی شده است. برخی از فرانسوی ها، از عواقب استفاده از چنین فناوری پس از این رویداد توسط دولت می ترسند.

بدیهی است که هوش مصنوعی احساسات، همدلی یا ظرفیت بازتاب آن را در خود ندارد، اما همه این مؤلفه های ضروری در هوش انسان وجود دارد. به علاوه، سیستم های هوش مصنوعی هنوز کاملاً به ورودی و نظارت انسان وابسته هستند و توانایی تصمیم گیری به طور کاملا مستقل را ندارند.

هوش مصنوعی

ارزیابی تهدید: هوش مصنوعی سرکش و بازیگران بد

زندگی ما به طور فزاینده ای دیجیتالی شده است و با آن اضطراب زیادی در مورد حریم خصوصی و امنیت به وجود می آید. هوش مصنوعی برای ادامه یادگیری طراحی شده است و برای شهرهای هوشمند، این می تواند به معنای تشخیص چهره های خاص، تشخیص رفتار مشکوک در یک جمعیت یا بهبود رضایت شغلی کارمندان شهر با خودکارسازی و کاهش وظایف اضافی باشد.

با این حال، مانند هر ابزاری که برای کارهای خوب و سالم استفاده می شود، همیشه این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی برای آسیب در دستان بازیگران بد مورد استفاده قرار بگیرد و چند بازیگر بد می توانند از اطلاعات جمع آوری شده برای نیت های بد استفاده کنند.

به همین دلیل باید سازمان ها، جوامع و نهادهای دولتی که هوش مصنوعی را به کار می گیرند، کاملاً ضروری است که چارچوب های اخلاقی بسازند و پایبندی کامل به آن ها را الزامی نمایند.

هوش مصنوعی

تنظیم در اعتدال

یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از مردم خواستار خودتنظیمی و چارچوب های اخلاقی هستند این است که دادن زمان بلوغ هوش مصنوعی و برای فن آوران، متخصصان اخلاق و کارشناسان حقوقی برای درک بهتر تأثیر آن قبل از عجله در تنظیم آن، حیاتی است.

مقررات معتدل تضمین می نماید که هوش مصنوعی فضای قابل توجهی برای تکامل و تبدیل شدن به ابزاری دارد که برای ایجاد یک جامعه بهتر استفاده می شود، بدون اینکه مانع نوآوری، خلاقیت و ایده های مورد نیاز برای کمک به شکوفایی آن شود. هنگامی که امروز نوبت به تنظیم هوش مصنوعی می‌رسد، باید احتیاط شود، با این حال ما باید از عمل کردن به ترس های ناعادلانه خودداری کنیم، از نظارت بر اموری که هنوز نیازی به پلیس ندارند.

هوش مصنوعی

مراحل نوآوری اخلاقی هوش مصنوعی

سازمان های صنعت هوش مصنوعی و آن هایی که قصد استفاده از این فناوری را دارند، باید اقداماتی را برای رسیدگی فعالانه به نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی، امنیت و نظارتی انجام دهند تا هوش مصنوعی را از نظر اخلاقی پیاده سازی کنند.

این شامل:

  • اولویت دادن به شفافیت و پاسخگویی

هنگام توسعه و استقرار فناوری های هوش مصنوعی، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که شرکت شما نقش خود را در ایجاد و استفاده از سیستم های هوش مصنوعی اخلاقی درک کرده و بیان می کند.

  • اجرای مجموعه ای از چارچوب های هوش مصنوعی اخلاقی

رهنمودها و مقررات روشن اما نه محدودکننده ای وضع کنید که به نوآوری برای بهبود جامعه اجازه می دهد و در عین حال توانایی بازیگران سرکش را برای آسیب رساندن محدود می نماید.

  • ترویج شیوه های هوش مصنوعی باز و مسئولانه

امکان دسترسی کارکنان به آموزش در مورد قابلیت های فناوری و مسئولیت آنها در استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی را فراهم کنید. همه افرادی که با این فناوری در تماس هستند باید اصول اساسی را که انتظار می رود به آن پایبند باشند و همچنین توافقی برای انجام این کار داشته باشند.

  • سیستم های هوش مصنوعی خود را به طور مداوم ممیزی و آزمایش کنید

این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم های هوش مصنوعی به درستی کار می کنند و در عین حال سوگیری ها یا نقص های بالقوه ای را که می توانند تبعیض آمیز و مضر باشند حذف می کنند.

  • بازبینی و بازنگری مکرر دستورالعمل های هوش مصنوعی

میزان نوآوری در توسعه هوش مصنوعی مستلزم بررسی منظم و کامل دستورالعمل های موجود شما است تا با وضعیت فعلی فناوری مطابقت داشته باشد. فناوری، به ویژه نوآوری هایی به اندازه هوش مصنوعی، همیشه در حال پیشرفت می باشد. مهم است که اطمینان حاصل نمایید که دستورالعمل های شما با همان سرعت در حال توسعه هستند.

هوش مصنوعی

نگاه به آینده

هوش مصنوعی یک فناوری قانع کننده و قدرتمند با پتانسیل ایجاد انقلاب در بسیاری از کسب و کارها می باشد. زمانی که به باورهای غلط رایج نگاه می کنیم و به درستی درک می کنیم که هوش مصنوعی چگونه کار می کند، هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری می بینیم که می تواند برای ارتقای قابلیت های انسانی مورد استفاده قرار گیرد، حتی بدون آنکه تهدیدی برای هوش انسانی باشد.

با این حال، برای اطمینان از ایمن بودن فناوری، محافظت از حریم خصوصی و اینکه سیستم ها و الگوریتم ها برای ارائه نتایج منصفانه و بی طرفانه کار می کنند، دقت لازم است.