جایگزینی شکر رومیزی با شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل یا شربت افرا راهی سالم‌تر برای ارضاء شیرینی‌تان به نظر میرسد، اما آیا این جایگزینی تفاوتی ایجاد میکند؟

آمریکایی ها بیش از 17 قاشق چایخوری شکر اضافه شده در روز مصرف می کنند که بسیار فراتر از توصیه محدود کردن مصرف شکر به 9 قاشق چایخوری در روز برای مردان و 6 قاشق چایخوری برای زنان است.

قندهای طبیعی در میوه ها و شیر کامل یافت می شوند، در حالی که قندهای افزوده شده در غذاها در طول پردازش یا آماده‌سازی، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و شکر سفره، وارد غذاها میشوند. اگرچه شیرین کننده هایی مانند عسل، شهد آگاو و شربت افرا ممکن است به عنوان “طبیعی” برچسب گذاری شوند، اما هنوز به عنوان قندهای افزوده به حساب می آیند.

دکتر فرانک هو، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی از دانشگاه هاروارد، می گوید:

در مقایسه با قندهای افزوده، عسل، شربت افرا و شهد آگاو فقط اندکی بهتر هستند، زیرا شاخص گلیسمی پایین تری دارند و حاوی برخی ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

هو در ادامه سخنان خود می گوید:

مصرف بیش از حد هر نوع شکر اضافه شده همچنان می تواند همان مشکلات سلامتی را ایجاد کند.

شیرین کننده های طبیعی هنوز به قند اضافه می شوند

شیرین کننده های طبیعی گاهی اوقات “هاله سلامتی” دریافت می کنند، در حالی که شکر سفره شیطانی است. شهد آگاو یکی از شیرین‌کننده‌هایی است که اغلب به عنوان گزینه “سالم تر” معرفی میشود، زیرا 1.5 برابر شیرین تر از شکر سفره است و نیازی به استفاده از آن ندارید.

دکتر کریستوفر گاردنر، دانشمند تغذیه و استاد پزشکی در دانشگاه استنفورد، می گوید:

عسل می تواند به آلرژی های غذایی کمک کند و ملاس حاوی آهن است، اما مزایای سلامتی شیرین کننده های طبیعی همگی نسبی هستند.

دکتر گاردنر در ادامه سخنان خود می گوید:

می توانم بگویم که آنها [از شکر سفره] بهتر هستند. اما در محدوده چه چیزی بهتر است؟ آیا باید کلم بروکلی و گل کلم می خوردید یا باید به جای شکر روی ژامبون پخته شده عسل می ریختید؟

عسل یک شیرین کننده مایع طبیعی است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد، سالم تلقی می شود. با این حال، تحقیقات در سال 2015 میلادی نشان می دهد که عسل، قند نیشکر سفید و شربت ذرت با فروکتوز بالا تأثیر مشابهی بر قند خون و التهاب دارند.

قندهای طبیعی بیشتری را انتخاب کنید

اگرچه دستورالعمل های تغذیه توصیه می کنند که قندهای اضافه شده را محدود کنید، اما به این معنی نیست که شما باید تمام قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

همه قندها یکسان ایجاد نمی شوند. برای یک رژیم غذایی سالم، مهم است که مصرف قندهای افزوده شده را که معمولاً در غذاهای فرآوری شده یافت می شود به حداقل برسانید.

به جای پیروی از یک رژیم غذایی بدون قند، روی بهره مندی از منابع سالم قند مانند میوه ها تمرکز کنید که فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را نیز تامین می کنند.

قندهای مایع مانند نوشابه به سرعت جذب و متابولیزه می شوند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند. از سوی دیگر، قندهای موجود در میوه های کامل مانند سیب کندتر هضم و جذب می شوند و در نتیجه قند خون ملایم تر افزایش می یابد.

حذف تمام قندها همچنین به معنای حذف کربوهیدرات های سالمی است که بدن شما برای انرژی استفاده می کند.

آنچه که ما فکر می کنیم سالم ترین است چیزی است که بدیهی است طبیعی تر است. با این حال، این بدان معنا نیست که همه چیز بد است. لازم نیست قندها را مقصر بدانیم و بگوییم همه آنها بد هستند. این به میزان شکری که استفاده می کنید نیز بستگی دارد.