تاکسی های هوایی هواپیماهای کوچک تجاری هستند برای مقاصد مختلف از جمله صنعت گردشگری مورد استفاده قرار میگیرند که قابلیت حمل مسافر به مسافت های کم را دارند.لازم به ذکر است که سازمان ناسا در سال 2001 مطالعه خود را روی تاکسی های هوایی آغاز کرد و از آن زمان تابحال این صنعت در حال رشد در کشورهاست.

از قرار معلوم نیز نخستین تاکسی هوایی کشورمان توانسته مجوز پرواز را دریافت کند و پرواز آن نیز از مهرآباد و در بهمن امسال صورت خواهد گرفت.

به گزارش رسانه های فارسی زبان حوزه فناوری، این تاکسی هوایی در بهمن ماه امسال و با دریافت مجوز از ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته کار خود را شروع خواهد کرد. نخستین پرواز این تاکسی هوایی از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد گرفت. همچنین طرح تاکسی هوایی برای هواپیماهایی با ظرفیت ۴ تا ۱۹ نفر خواهد بود.

پرواز کردن تاکسی های هوایی در کشورمان همیشه با مشکلاتی متعدد مواجه بوده که یکی از این مشکلات در ارتباط با دریافت مجوز است و دیگری نیز مربوط به استفاده از فرودگاه های هواپیمایی برای ارائه خدمات تاکسی هوایی. با این حال فعلا برخی از این مشکلات برطرف شده و نخستین مجوز پرواز تاکسی هوایی نیز صادر شده است.

بودجه راه اندازی تاکسی‌های هوایی توسط شرکت فرودگاهها تأمین شده و هم اکنون تقریبا ۷۰ درصد از این بودجه جمع‌آوری شده است. برای راه اندازی پروژه تاکسی های هوایی نیز در حدود ۳۶ شرکت دانش بنیان در ایران مشارکت خواهند کرد.