فصل تابستان در کشور ایتالیا با دمای بالای اخیر هرگز پایانی ندارد و در نتیجه روند مثبت افزایش بازدیدکنندگان بین المللی به ایتالیا را به دنبال دارد. مطابق با نظرسنجی های انجام شده توسط مرکز مطالعات گردشگری مستقر در فلورانس، Assoturismo Confesercenti از رشد 3.6 درصدی تعداد گردشگرانی که از شهرهای شبه جزیره بازدید می کنند در مقایسه با سال 2022 میلادی خبر داد. صنعت هتل داری در ایتالیا با 4.9 درصد بیشترین افزایش را تجربه کرد، در حالی که امکانات تکمیلی نیز 2.2 درصد افزایش داشت. گردشگران بین المللی، بیشتر بازدید از شهرهای هنری را ترجیح می دهند که افزایش قابل توجه 6.5 درصدی را شاهد بود.

منشاء گردشگران بین المللی

کشورهای فرانسه، هلند، آمریکا و لهستان از جمله بازارهای مبدا گردشگران بین المللی در ایتالیا هستند که رشد قابل توجهی از خود نشان داده اند. همچنین افزایش جزئی در ورود از کشورهای جمهوری چک، بلژیک، سوئیس، استرالیا، کانادا، مجارستان، اسپانیا و بریتانیا وجود دارد.

گردشگران از برزیل، آلمان، اسکاندیناوی و کره جنوبی تعداد ثابتی را نشان می دهند. با این حال، تعداد مسافران هندی، اتریشی، چینی و ژاپنی کاهش یافته است. بنابراین، تغییرات قابل توجهی در روند بازارهای بهره ظاهر می شود. در حالی که بیشتر ورودی ها به کشور ایتالیا هنوز از کشورهای اروپایی می آیند، تغییرات قابل توجهی در رشد ورود وجود دارد.

گردشگران اروپایی

افزایش قابل توجهی در بازدید گردشگران فرانسوی از امکانات مختلف در شمال غرب، جنوب، جزایر و مرکز ایتالیا مشاهده شده است. آنها مقصدهایی با دریاچه ها، کوه ها و شهرهای هنری را ترجیح می دهند. در همین حال، گردشگران هلندی نیز رشد خوبی از خود نشان می دهند و مکان های ساحلی، دریاچه ها، تپه ها و کوه ها را ترجیح می دهند.

گردشگران لهستانی به مناطق شمال شرقی، مرکزی و شمال غربی کشور ایتالیا سفر می کنند. مقصد مورد علاقه آنها شامل شهرهای هنری، مناطق روستایی و کوهستان است. از سوی دیگر، گردشگران بلژیکی استراحتگاه های کوهستانی، مکان های ساحلی و استراحتگاه های این کشور را ترجیح می دهند. گردشگران کشور جمهوری چک عمدتاً مناطق شمال شرقی را انتخاب می کنند و علاقه زیادی به دریاچه ها، مکان های ساحلی و استراحتگاه های آبگرم نشان می دهند. در نهایت، گردشگران سوئیسی عمدتاً در مناطق شمال غربی، جنوبی و جزیره گزارش شده اند. آنها به استراحتگاه های ساحلی، روستایی، کوهستانی و آبگرم علاقه دارند.

گردشگران از سایر نقاط جهان

با توجه به بازارهای غیر اروپایی، آمریکایی ها برای بازدید از ایتالیا بازگشته اند و انتظار می رود گردشگری در مناطق مرکزی، جنوبی و جزیره ای افزایش یابد. محبوب ترین مقاصد در میان آمریکایی ها شهرهای هنری، مناطق روستایی/تپه ای و کوه ها می باشند.

روند جدب مسافر از استرالیا کوچک اما پویا و امیدوارکننده است. انتخاب های برتر استرالیایی ها برای مقاصد جنوب، جزایر و مناطق مرکزی، با ترجیح برای شهرهای هنری، مناطق ساحلی، و دریاچه ها بوده اند.