در طی سال های گذشته به طور فزاینده ای، بلاکچین قلب کارآفرینان را به دست آورده و حتی راه خود را به سازمان هایی با مدل های کسب و کار سنتی باز کرده است. در حالی که ما هنوز با پذیرش جریان اصلی فاصله داریم، از روزهای اولیه بیت کوین، زمانی که رمزارز یک فناوری خاص بود که توسط جامعه ای با شهرت تا حدی مبهم اداره می شد، چیزهای زیادی اتفاق افتاده است.

امروزه، استارتاپ ها از این فناوری متحول‌ کننده برای عملکرد مؤثرتر یا برتری دادن به محصولات خود استفاده می‌ کنند، که سپس زمینه بازی را باز می‌ کند و فرصت‌ هایی را ایجاد می‌ کند که معمولاً به سختی برای کسب‌ و کارهای کوچک به دست می‌ آیند. به عنوان یک عارضه جانبی، نوآوری و راه‌ حل‌ های شرکتی خارج از چهارچوب ممکن است بیشتر ایجاد شود که در نهایت در سراسر صنعت گسترش می‌ یابد. بسیاری معتقد هستند که درک دلیل آن مهم است، بنابراین در این مقاله از مجله اینترنتی، به مزایای اصلی که بلاکچین برای استارتاپ ها ارائه می دهد، خواهیم پرداخت.

شفافیت و اعتماد

اکثر شرکت‌ های خارجی از نرم‌ افزار خواندن و نوشتن (CRUD) برای ثبت سوابق خود استفاده می‌ کنند و اغلب داده‌ ها را در پایگاه‌ های داده خصوصی یا ابرها ذخیره می‌ کنند. برخی حتی از راه حل های مبتنی بر کاغذ، یا به عنوان گزینه اصلی خود یا به عنوان پشتیبان آفلاین استفاده می کنند. از منظر شفافیت و وفاداری داده ها، مسائل ایمنی زیر را ارائه می دهد:

1. یک مرجع مرکزی واحد برای کنترل اطلاعات وجود دارد.

2. یک کانال یا چند کانال انتخابی وجود دارد که داده ها از آنجا عبور می کنند، به این معنی که در صورت شکست کانال (ها) کل سیستم آسیب پذیر است.

3. خود سیستم طوری طراحی شده است که به افراد (مجاز) اجازه می دهد تغییراتی ایجاد کنند که ممکن است منجر به اشتباه یا فساد شود.

استارتاپ ها با زیرساخت غیرمتمرکز می‌ توانند سوابق تغییرناپذیری از تمام داده‌ های خود، به‌ ویژه تراکنش‌ ها ارائه کنند. این بدان معناست که کارمندان، شرکا، سرمایه گذاران و حتی مشتریان می توانند به اطلاعات مربوطه دسترسی داشته باشند و اگر به عنوان گره در شبکه شرکت کنند، هر ورودی را تأیید کنند. مسئولیت پذیری و یکپارچگی سوابق، محصولات جانبی طبیعی بلاکچین هستند.

امنیت و یکپارچگی داده ها

استارتاپ هایی که از بلاکچین استفاده می‌ کنند، می‌ توانند به راحتی از ویژگی‌ های محافظت از داده‌ های داخلی این فناوری بهره ببرند. تابع هش رمزنگاری، اطلاعات را قبل از افزودن به زنجیره، به یک سری کاراکترهای الفبایی که یک “بلوک” می‌ سازد، تبدیل می‌ کند. مکانیسم‌ های اجماع یک لایه امنیتی اضافی را فراهم می‌ کنند زیرا داده‌ ها تنها در صورت تکمیل یک کار مانند پرداخت هزینه یا صرف منابع محاسباتی می‌ توانند اضافه یا اصلاح شوند، که پس از آن باید توسط هر گره در شبکه اعتبارسنجی شود.

بنابراین، بلاکچین یک محیط قابل اعتماد در برابر دسترسی های غیرمجاز، دستکاری یا نقض داده ها فراهم می کند. این افزایش امنیت به مشتریان اعتماد می‌ کند و به استارتاپ ها کمک می‌ کند تا قوانین وفاداری اطلاعات را رعایت کنند.

واسطه گری و کاهش هزینه

مدل‌ های کسب‌ و کار سنتی اغلب به واسطه‌ ها یا رویه‌ هایی با مراحل غیرضروری نیاز دارند. همه ما می‌ دانیم که چگونه یک اشتباه در صورت‌ حساب ممکن است ساعت‌ ها در تماس تلفنی با مرکز تماس و سپس چند روز بوروکراسی قبل از رفع آن طول بکشد. این نه تنها برای رضایت مشتری مضر است، بلکه برای خود شرکت نیز مصرف منابع بیشتری دارد.

بلاکچین تراکنش‌ های مستقیم همتا به همتا را امکان‌ پذیر می‌ کند و به استارتاپ ها این فرصت را می‌ دهد تا فعالیت‌ های خود را ساده‌ تر کنند، هزینه‌ های عملیاتی را کاهش دهند و راه‌ حل‌ های ارزان‌ تری برای مشتریان خود ارائه کنند. تعاملات پیچیده بین ارائه دهندگان خدمات و کاربران آنها می تواند وفاداری مشتریان را افزایش دهد. هنگامی که منابع و انرژی بیشتری برای دستیابی به اهداف در دسترس قرار می گیرد، فرصت های جدیدی باز می شود.

قراردادهای هوشمند و اتوماسیون

یکی از راه‌ هایی که بلاکچین به سازمان‌ ها کمک می‌ کند تا عملیات خود را ساده‌ سازی کنند، از طریق قراردادهای هوشمند است که توافق‌ نامه‌ هایی خوداجرا با قوانین از پیش تعریف‌ شده هستند. اسناد و تدارکات سنتی، که به عنوان مثال، هنگام رسیدگی به ادعای بیمه، گاهی اوقات فرآیندهای آهسته و بی اثر و داوری ذهنی انسانی را تقویت می کنند.

دسترسی به بودجه و توکنیزاسیون

سیستم‌ های بلاکچین قادر به تعامل با دنیای واقعی هستند، اما آنها همچنین بخشی از اکوسیستم رمزنگاری هستند و دروازه‌ ای را برای فرصت‌ های تجاری جایگزین فراهم می‌ کنند.

به عنوان مثال، این فناوری از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) و توکن سازی، جذب سرمایه را متحول کرده است. استارتاپ ها می‌ توانند توکن‌ های دیجیتالی را روی بلاکچین منتشر کنند و شکل جدیدی از سرمایه‌ گذاری و نقدینگی را ارائه دهند. جمع آوری سرمایه غیرمتمرکز به استارتاپ ها اجازه می دهد تا به مجموعه جهانی سرمایه گذاران دسترسی داشته باشند و خود سرمایه گذاری را دموکراتیک می کند. توکن‌ سازی همچنین ایجاد مدل‌ های کسب‌ و کار منحصربه‌فرد، رشد اکوسیستم و مشارکت جامعه را تشویق می‌ کند.

نوآوری و همکاری

بلاکچین از فرهنگی می آید که در آن شرکت کنندگان به نوآوری و همکاری دعوت می شوند. استارتاپ ها می‌ توانند از دسترسی فوری به پلتفرم‌ ها و پروتکل‌ های رمزنگاری موجود لذت ببرند و به سرعت از زیرساخت‌ های مشترک، قابلیت همکاری (سازگاری بین برنامه‌ ها و شبکه‌ ها) و استانداردسازی بهره‌ مند شوند. علاوه بر این، جوامع بلاکچین به ویژه مایل به ارائه پشتیبانی ارزشمند، راهنمایی و مشارکت هستند و به استارتاپ‌ ها این امکان را می‌ دهند تا از شبکه گسترده‌ ای از افراد و سازمان‌ های همفکر بهره ببرند.

همیشه یک پاورقی وجود دارد

در حالی که پذیرش جریان اصلی بلاکچین در طی سال های گذشته به سرعت رشد کرده است، چندین هشدار وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق دارد.

هنوز مقدار زیادی بی اعتمادی به این فناوری وجود دارد، بنابراین برخی فرصت‌ ها و تعاملات تجاری می‌ توانند محدود شوند (تعامل بین سیستم‌ های بلاکچین و غیربلاکچین یک مشکل معمولی است). کریپتو ممکن است برای همه استارتاپ ها ایده‌ آل نباشد، اگر مزیتی نسبت به یک مدل استاندارد نداشته باشد یا نیاز به تغییر عمده زیرساخت بدون موارد استفاده متقاعدکننده در بازار خاص آنها داشته باشد.

همانطور که گفتیم، محیط های غیرمتمرکز مزایای امنیتی بومی را نسبت به سیستم های سنتی ارائه می دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که شبکه های بلاکچین در برابر رفتارهای مخرب مصون هستند. برای مثال، “حملات 51 درصد” (که در آن مهاجم کنترل بیش از نیمی از گره‌ های شبکه را به دست می‌ آورد تا بتواند هر عملیاتی را تایید کند) به سختی انجام می‌ شود اما غیرممکن نیست.

هکرهای ذی صلاح می توانند به طور منظم فرآیندهای اعتبارسنجی “مشتری خود را بشناسید” (KYC) را دور بزنند، حملات وام فلش را انجام دهند، قیمت ارزهای دیجیتال را دستکاری کنند و حفره های کدگذاری را پیدا کنند. برخی از بلاکچین‌ ها برای تعامل با منابع خارجی، مانند شاخص های بازار واقعی، به اوراکل‌ ها وابسته هستند و اینها به همان اندازه در برابر تداخل آسیب‌ پذیر هستند.

نکات پایانی

همه موارد ذکر شده نباید هیچ استارتاپی را از ایجاد کسب و کار خود در حوزه بلاکچین منصرف کند. هیچ سیستم کاملی وجود ندارد و گزینه های سنتی ایرادات و چالش های خاص خود را دارند. بلاکچین هنوز یک فناوری جدید است، بنابراین درک اینکه چقدر پیشرفت کرده است، بسیار دلگرم کننده است. پیشرفت‌ های بیشتر، راه‌ حل‌ های خلاقانه، مقررات دولتی، استانداردسازی و گسترش پایگاه کاربران، که در آزمایش‌ ها رخ می‌ دهد باید اکوسیستم‌ های غیرمتمرکز امن‌ تر و کارآمدتری را فراهم کنند.