هیمن بکله (Heman Bekele)، پسر 14 ساله ای در آمریکا، که در مدرسه راهنمایی فراست در شهرستان فرفکس درس می خواند، صابونی را اختراع کرده است که می تواند به مبارزه با سرطان پوست کمک کند. هیمن پس از رقابت با 9 نفر دیگر در چالش دانشمندان جوان 3M در سال 2023 میلادی، به عنوان برترین دانشمند جوان کشور آمریکا انتخاب شد. طبق گزارش خبرگزاری واشنگتن پست، هیمن بکله برنده جایزه بزرگ 25000 دلاری نیز شده است.

به گفته این دانش آموز کلاس نهم، این صابون که کمتر از 10 دلار قیمت دارد، حاوی موادی است که ممکن است سلول های محافظ پوست را دوباره فعال کند و به آنها توانایی مبارزه با سلول های سرطانی را بدهد.

هیمن در این باره می گوید:

دیدن اینکه تمام کار سخت در نهایت نتیجه داد، واقعاً یک تجربه سورئال بود.

او گفت که این ایده زمانی به وجود آمد که او در کشور اتیوپی زندگی می کرد، جایی که مردم را دید که دائماً کار می کردند و در معرض نور خورشید بودند. اگرچه او به آن توجهی نکرد، اما وقتی تاریخ مسابقه نزدیک شد، آن زمان را به یاد آورد و تصمیم گرفت تحقیقات خود را روی سرطان پوست متمرکز کند.

او می گوید:

من می خواستم ایده ام را چیزی بسازم که نه تنها از نظر علمی عالی باشد، بلکه بتواند برای هر چه بیشتر مردم قابل دسترسی باشد. می خواهم محصولم تا حد امکان در زندگی مردم “ثابت” باشد و به همین دلیل باید “راحت ترین و قابل اعتمادترین” باشد.

مربی او دبورا ایزابل درباره هیمن می گوید:

این نوجوان تمرکزش را روی تبدیل جهان به مکانی بهتر برای افرادی که لزوماً هنوز هم ندیده است متمرکز کرده است و می تواند اشتیاق خود را در اولین ملاقات خود ببیند.

چندین ماه آزمایش لازم بود تا نمونه اولیه ای ساخته شود که ترکیبی از ترکیبات کاربردی داشته باشد. هیمن فرمول نمونه اولیه صابونی را که قرار بود در مسابقات قهرمانی ارائه دهد با استفاده از مدل سازی کامپیوتری کار کرد. این صابون که صابون درمان سرطان پوست نامیده می شود، با استفاده از ترکیبی کار می‌پ کند که به احیای سلول‌پ های دندریتیک که توسط سلول های سرطانی کشته می شوند، کمک می کند. به گفته ایزابل، این “قدرت شفابخش بدن را دوباره فعال می کند” و به بدن یادآوری می کند “چگونه از خود دفاع کند”.

هیمن بکله خاطرنشان می کند که اگرچه صابون های متعددی در بازار وجود دارد، اما هرگز از صابونی برای درمان سرطان استفاده نشده است. او در یک سخنرانی گفت که می خواهد صابون را به “نماد امید، دسترسی و جهانی که در آن درمان سرطان پوست در دسترس همه باشد” تبدیل کند.