لبنیات حاوی مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D است که از دندان ها و استخوان های شما محافظت می کند، اما اگر طرفدار لبنیات نیستید، می توانید یک جایگزین برای این مواد مغذی داشته باشید: مانند شیر سویا.

طبق گفته وزارت کشاورزی آمریکا (USDA)، شیر سویا تنها جایگزین شیر گیاهی است که در گروه لبنیات قرار می گیرد. این بدان معناست که سایر شیرهای گیاهی مانند شیر بادام، جو دوسر، شاهدانه و نخود در توصیه های غذایی که به مصرف 3 فنجان لبنیات در روز نیاز دارد، حساب نمی شوند.

دکتر کانی ویور، استاد پژوهشی برجسته در ورزش و علوم تغذیه در دانشگاه ایالتی سن دیگو، در این مورد می گوید:

شیر گاو و شیر سویا غنی شده با کلسیم منابع خوبی از کلسیم، پروتئین، پتاسیم و منیزیم هستند.

البته شیر سویا تنها جایگزین شیر گیاهی است که برای ارزیابی میزان جذب کلسیم مورد مطالعه قرار گرفته است.

ویور همچنین می گوید که میزان جذب کلسیم بین نوشیدنی های سویا غنی شده با کربنات کلسیم و شیر گاو یکسان است. اگر یک نوشیدنی سویا با تری کلسیم فسفات غنی شده باشد، میزان جذب کلسیم به طور قابل توجهی کمتر است، اما همچنان منبع خوبی برای کلسیم است.

شیر سویا

کارشناسان تغذیه می گویند اگر به دنبال جایگزینی از لبنیات هستید، مهم است که اطمینان حاصل کنید که شیر سویایی که می خرید غنی شده است.

شری گری، متخصص تغذیه و مربی تغذیه می گوید:

ببینید آیا با کلسیم و ویتامین D غنی شده است یا خیر، زیرا برخی از نوشیدنی های سویا غنی نیستند و اگر غنی سازی نباشد، هیچ سودی نخواهید داشت.

به گفته گری، در حالی که شیر سویای طعم دار حاوی قندهای اضافه شده است، شیر سویای شیرین نشده کالری، پروتئین، کلسیم، ویتامین D و ویتامین A مشابه شیر گاو دارد.

او همچنین می گوید:

در بین تمام شیرهای گیاهی، شیر سویا قطعا نزدیک ترین شیر به لبنیات است.

شیر سویا

آیا شیر سویا فوق فرآوری شده نیست؟

شیر سویا را می توان یک غذای فوق فرآوری شده بر اساس NOVA، سیستم اصلی که برای طبقه بندی غذاها بر اساس سطوح فرآوری استفاده می شود، در نظر گرفت. این ممکن است نگران کننده باشد زیرا تحقیقات غذاهای فوق فرآوری شده را با افزایش خطر ابتلا به سرطان 3 و دیابت نوع 2 مرتبط کرده است.

در حالی که NOVA به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از کارشناسان در مورد اثرات مضر غذاهای فوق فرآوری شده توافق دارند، بحث هایی در مورد اینکه آیا برخی از غذاها، از جمله شیر سویا باید در دسته مواد غذایی فوق فرآوری شده قرار گیرند وجود دارد.

به گفته دکتر بی. پام اسماعیل، بنیانگذار و مدیر مرکز نوآوری پروتئین گیاهی و استاد علوم غذایی و تغذیه، قرار دادن نوشیدنی های گیاهی مانند شیر سویا در دسته بندی آب نبات و نوشابه، طبقه بندی دقیقی نیست.

شیر سویا در دسته غذاهای فوق فرآوری شده قرار می گیرد، زیرا باید یک سری فرآیندهای صنعتی را طی کند، اما این مراحل فرآوری ضروری است.

دکتر اسماعیل می گوید:

فرآوری برای ایمن و مغذی کردن شیر سویا ضروری است و برخلاف سایر غذاهای فوق فرآوری شده که اغلب حاوی قندهای افزوده شده، چربی های ناسالم و افزودنی های مصنوعی هستند که در صورت مصرف بیش از حد می تواند پیامدهای منفی برای سلامتی داشته باشد.

شیر سویا

شیر سویا و شیر گاو در یک رژیم غذایی متعادل مناسب هستند

انتخاب بین شیر سویا و شیر لبنیات در نهایت به ترجیحات شخصی و سبک زندگی شما بستگی دارد.

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید یا نگران رفاه حیوانات هستید، ممکن است شیر ​​سویا را ترجیح دهید. با این حال، اگر به سویا حساسیت دارید یا به سادگی از طعم لبنیات لذت می برید، شیر گاو ممکن است انتخاب مناسبی باشد.

به گفته دکتر اسماعیل، شیر سویا نیز جایگزین مناسبی برای شیر لبنیات نیست. هیچ چیز جایگزین محصولات لبنی نمی شود. هیچ چیز طعم شیر گاو را نمی دهد یا تغذیه دقیق یا ویژگی های شیر گاو را به شما می دهد.

همچنین بحث هایی در مورد ایمنی فیتواستروژن ها در شیر سویا و هورمون های مصنوعی (rBGH یا rBST) در شیر گاو وجود دارد. برخی نگران این هستند که فیتواستروژن های موجود در سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، شرایط تیروئید یا زوال عقل را افزایش دهد، اگرچه این ادعاها ثابت نشده است. در همین حال، هورمون های مصنوعی موجود در شیر گاو ممکن است در ایجاد سرطان های پروستات، سینه یا کولورکتال نقش داشته باشند، اما شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد این ها خطرات قابل توجهی برای انسان دارند.

ترجیحات فردی، محدودیت های غذایی و اهداف سلامتی باید انتخاب شما را راهنمایی کند. مهم این است که تنوع و اعتدال را در رژیم غذایی خود اولویت بندی کنید و ترکیبی از غذاهای گیاهی و حیوانی را برای اطمینان از دریافت کامل مواد مغذی ضروری بگنجانید.

شیر سویا

نکات پایانی مقاله

از میان تمام شیرهای گیاهی موجود در بازار، کارشناسان تغذیه می گویند شیر سویا نزدیک ترین جایگزین برای لبنیات است.

شیر سویای غنی شده تنها شیر گیاهی است که طبق دستورالعمل USDA در رده لبنیات قرار می گیرد.

هم نوشیدنی های سویا غنی شده و هم شیر لبنی منابع خوبی از کلسیم، پروتئین، پتاسیم و منیزیم هستند.