بیمه سایبری برای هر شرکت و سازمانی اهمیت بسیاری دارد و امروزه 3 عامل بر برنامه امنیت سایبری آنها تأثیر می گذارد.

1. مقررات

2. شرکای شخص ثالث

3. بیمه سایبری (cyber insurance)

الزامات سختگیرانه فزاینده، محرومیت ها و هزینه های حق بیمه بیمه نامه ممکن است به عنوان یک مشکل سه گانه از سوی بیمه گذاران به نظر برسد. اما بیمه سایبری واقعا یک فرصت عالی برای شرکتهاست. پس ابتدا بهتر است بدانیم که بیمه سایبری چیست و چه معنی دارد.

بیمه سایبری چیست؟

بیمه سایبری چیست؟

بیمه سایبری (به انگلیسی: cyber insurance) یک محصول بیمه تخصصی است که برای محافظت از کسب و کارها در برابر خطرات مبتنی بر اینترنت و به طور کلی از خطرات مربوط به زیرساخت ها و فعالیت های فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است. ریسک هایی از این قبیل معمولاً از سیاست های مسئولیت عمومی تجاری سنتی مستثنی می‌ شوند یا حداقل به طور خاص در محصولات بیمه سنتی تعریف نشده اند.

پوشش ارائه شده توسط سیاست های بیمه سایبری ممکن است شامل پوشش شخص اول در برابر ضررهایی مانند تخریب داده ها، اخاذی، سرقت، هک و حملات انکار خدمات باشد. پوشش مسئولیتی که شرکت ها را در قبال خسارات وارده به دیگران جبران می‌ کند، به عنوان مثال، به دلیل خطاها و کوتاهی‌ ها، عدم حفاظت از داده‌ ها یا افترا و مزایای دیگر از جمله ممیزی امنیتی منظم، روابط عمومی پس از حادثه و هزینه های تحقیقاتی.

مزایای بیمه سایبری

مزایای بیمه سایبری چیست؟

رهبران امنیتی می‌ توانند از بیمه سایبری نه تنها به عنوان انتقال ریسک، بلکه به عنوان رویکردی برای بلوغ اقدامات برنامه امنیتی در سازمان یا شرکت شما استفاده کنند. گزارش اخیر منتشر شده، وضعیت بیمه سایبری در سال 2023 میلادی، تفاوت‌ های بین سازمان‌ هایی را که دارای سیاست‌ های بیمه سایبری مستقل در مقابل پوشش سایبری هستند، از طریق تأیید در مقابل بدون پوشش نشان می‌ دهد. در میان نکات مهمی که وجود دارد، ما متوجه می شویم که سازمان های دارای بیمه سایبری تخلفات کمتری را تجربه کرده‌ اند و نتایج بهتری با شناسایی و پاسخ دارند.

البته چیزهای بیشتری نیز وجود دارد! راه‌ های بیشتری برای سازمان‌ ها و رهبران امنیتی وجود دارد تا از مزایای بیمه سایبری بهره ببرند، زیرا این اکوسیستم در حال تکامل و رشد است. به عنوان مثال، ارائه دهندگانی مانند Coalition و Cowbell Cyber ​​وجود دارند که خدمات امنیتی را با بیمه سایبری ترکیب می کنند. شرکت Cysurance راه حل های امنیتی را بیمه می کند، ضمانت می کند و گواهی می دهد که الزامات پذیره نویس را برآورده می کند. نوآوری های مجاور مانند کورک نیز وجود دارد، که به ارائه دهندگان خدمات امنیتی مدیریت شده برای مشاغل کوچک و متوسط ​​ضمانت هایی ارائه می دهد که به عنوان پوشش شکاف برای تکمیل یک بیمه نامه سایبری طراحی شده است. سپس خدمات و تخصص با ارزش افزوده ای که کارگزاران بیمه و شرکت های حمل و نقل به مشتریان ارائه می دهند وجود دارد. برای مثال، برخی ممکن است یک افسر ارشد امنیت اطلاعات مجازی (a vCISO) را برای اسکن یافته ها و پرسشنامه ها و اولویت بندی اقدامات امنیتی برای مشتریان کوچک تر که CISO ندارند، ارائه دهند.

بیمه سایبری در ایران

بیمه سایبری در ایران

امروزه تصورات غلط زیادی در مورد بیمه سایبری در ایران وجود دارد. به عنوان مثال، یک تصور غلط این است که “اگر بیمه سایبری داشته باشید، هدف قرار می گیرید”. حقیقت این است که شما یک هدف حمله سایبری هستید، صرف نظر از اینکه بیمه سایبری داشته باشید یا نداشته باشید. سپس این مفهوم وجود دارد که “ما به بیمه سایبری نیاز نداریم، خود را بیمه خواهیم کرد”. برخی از سازمان ها ممکن است بتوانند از این رویکرد استفاده کنند. برخی دیگر نیز ممکن است فکر کنند که می توانند و هزینه هایی را که ممکن است متحمل شوند به شدت دست کم بگیرند.

برای بسیاری از شرکت ها، ممکن است چشم پوشی از بیمه سایبری انتخابی نباشد. اگر شرکای تجاری شما از شما می خواهند که پوشش بیمه سایبری را به عنوان شرط انجام تجارت مشترک داشته باشید، به آن نیاز خواهید داشت. یکی دیگر از تصورات غلط رایج این است که “ارزش آن را ندارد، زیرا شرکت های بیمه به دنبال راه هایی برای رهایی از پرداخت خسارت هستند”.

بیمه سایبری

بیمه سایبری به گونه ای طراحی شده است که راهی برای شرکت ها برای جبران برخی هزینه ها باشد، اما نه همه نوع زیان. نوع پوشش بیمه سایبری و چاپ دقیق بیمه نامه شما در مورد اینکه چه چیزی پوشش داده می شود و چه چیزی تحت پوشش قرار نمی گیرد اهمیت دارد.

بیمه سایبری بر تصمیمات شما در مورد فناوری امنیتی و خدمات مورد استفاده تأثیر می گذارد. شرکت‌ های بیمه دارای الزاماتی برای کنترل‌ ها و اقدامات امنیت سایبری خواهند بود. آنها همچنین ممکن است به ارائه دهندگان فناوری و خدمات امنیتی ارجاع دهند. کارگزار بیمه شما یک منبع کلیدی و راهنمای برای آنچه که باید انتظار داشت و بهترین موقعیت سازمان شما را برای به دست آوردن پوشش سایبری است.