بالابر هیدرولیکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

انواع بالابر هیدرولیکی کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارند. قسمت اصلی این دستگاه پمپ هیدرولیک می‌باشد. در واقع پمپ هیدرولیک به کار رفته در بالابر هیدرولیکی نیروی لازم جهت بالابرندگی توسط این دستگاه را فراهم‌ می‌دارد. از مهم‌ترین کاربردهای‌ بالابر هیدرولیکی حمل و نقل کالا و افراد می‌باشد. دستگاهی که برای حمل کالا استفاده می‌شود از نوع بالابر فروشگاهی و دستگاه مورد استفاده برای حمل افراد بالابر خانگی نام دارد.

بالابر هیدرولیکی به سبب تسهیل انجام بسیاری از کارها بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. محبوبیت بالابر هیدرولیکی بین افراد دلایل بسیاری دارد ولی مهم‌ترین آن‌ها عدم نیاز این دستگاه به موتورخانه می‌باشد‌. در ادامه به طور جامع راجع به بالابر هیدرولیکی و موارد استفاده از آن صحبت خواهیم‌کرد.

 بالابر فروشگاهی

نحوه عملکرد بالابر هیدرولیکی

بالابر هیدرولیکی دستگاهی است که با هدف جابه‌جایی راحت افراد و بار طراحی شده است. عملکرد بالابر هیدرولیکی بر مبنای سیستم هیدرولیک است. در سیستم هیدرولیکی این بالابر معمولا یک مخزن روغن وجود دارد. توسط انرژی برق و روشن شدن پمپ، روغن موجود در این مخزن پیستون ها را به حرکت در می‌آورد. در نهایت این فرآیند سبب به کار‌افتادن بالابر هیدرولیکی می‌گردد. برگشت این دستگاه به سمت پایین نیز با کاهش فشار روغن انجام می‌شود.

دلیل مصارف گسترده بالابر هیدرولیکی به نسبت سایر انواع بالابرها نگهداری آسان و امنیت بالای آن است. باید گفت بیشترین استفاده از بالابر هیدرولیکی در صنعت ساخت و ساز انجام می‌گیرد.  این دستگاه می‌تواند مصالح مربوط به ساختمان‌سازی را به راحتی تا ارتفاع چندین متری حمل کند و بالا ببرد. همچنین بالابر فروشگاهی نیز از محبوب ترین انواع این دستگاه است. این نوع بالابر در جابه‌جایی بسته‌های سنگین در فروشگاه‌ها و انبار کاربرد دارد.

اجزای اصلی بالابر هیدرولیکی

بالابر هیدرولیکی از چندین جز ساخته شده که هر کدام وظیفه و کاربرد ویژه‌ای دارند. اجزای این دستگاه عبارتند از:

پمپ هیدرولیکی:

پمپ هیدرولیکی در بالابر هیدرولیکی وظیفه تولید فشار مورد نیاز جهت جابه جایی به عهده این قسمت از دستگاه می‌باشد. فشار لازم جهت جابه جایی افراد در بالابر خانگی و جابه‌جایی کالا در بالابر فروشگاهی توسط این قسمت تامین می‌شود.

سیلندر هیدرولیکی:

این جز از اجزای دستگاه برای جابجایی و حمل بار و افراد کاربرد دارد. در واقع فشار روغن سبب می‌شود سیلندر به حرکت درآید و بالابر به سمت بالا حرکت کند.

سیستم کنترل:

این قسمت از بالابر هیدرولیکی نقش کنترل‌کننده دارد. در واقع کنترل حرکت بالابر توسط این قسمت دستگاه انجام می‌شود. یک مانیتور و دستگاه کنترل اجزای این سیستم  را تشکیل می‌دهند.

روغن هیدرولیکی:

از اجزای اصلی بالابر هیدرولیکی روغن می‌باشد. این روغن در انتقال و اعمال فشار به سیلندر نقش دارد. در واقع روغن با انتقال فشار سبب جابه‌جایی بالابر به سمت بالا و با کاهش فشار سبب جابه‌جایی به سمت پایین می‌گردد.

جایگاه بار:

این قسمت برای قرار گیری کالا و افراد جهت حمل می‌باشد.

 

انواع بالابر هیدرولیکی کدام است؟

به طور کلی بالابر هیدرولیکی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شود . کاربرد و ساختار این دو نوع دستگاه را در ادامه توضیح خواهیم داد.

بالابر هیدرولیکی ثابت

این نوع بالابر به صورت کاملا ثابت و فیکس به یک قسمتی از دیوار یا یک فضا نصب می‌شود. در واقع این دستگاه شامل یک اتاقک پروفیلی بوده که بعد از فیکس شدن قابل جابه‌جایی نیست. بیشترین کاربرد این نوع بالابر هیدرولیکی در  فروشگاه‌ها و انبار‌ها است. در ادامه به معرفی  و کاربرد انواع بالابر هیدرولیکی خواهیم پرداخت

بالابر رستورانی

از این نوع بالابر برای حمل و جابه‌جایی غذا بین طبقات مختلف رستوران استفاده می‌شود. همچنین این نوع بالابر در مکان های توزیع غذا نیز کاربرد دارد.

بالابر فروشگاهی

به سبب داشتن مقاومت بالای این دستگاه گاها از آن برای حمل نقل کالا نیز استفاده می‌شود. استفاده از بالابر هیدرولیکی برای جابه‌جایی کالا در فروشگاه از اتلاف نیروی انسانی جلوگیری می‌کند.

بالابر خانگی

بالابر خانگی یکی دیگر از انواع بالابر هیدرولیکی است. این نوع بالابر بیشتر حکم آسانسور داشته و برای جابه‌جایی افراد بین طبقات مختلف آپارتمان استفاده می‌شود. این نوع بالابر  به سبب داشتن ایمنی بالا برای جابه‌جای افراد سالمند و ناتوان نیز بسیار کاربرد دارد.

بالابر صنعتی

این نوع بالابر به صورتی طراحی شده که در حوزه صنعت و مواردی مثل ساختمان سازی کاربرد دارد. طراحی این دستگاه به گونه‌ای است که به راحتی بارهای حجیم را با سرعت بالا حمل می‌نماید. از این نوع بالابر در مکان‌هایی مثل کارخانه‌ها، بندرها، ساختمان سازی و جابه‌جایی مصالح و… استفاده می‌شود.

بالابر هیدرولیکی متحرک

بالابرهای هیدرولیکی متحرک در ساختار خود چرخ‌هایی دارند که برخلاف بالابر ثابت به راحتی جابه‌جا خواهند شد. امکان جابه‌جایی این نوع بالابر سبب شده تا بتوان از آن در فضاهای مختلف استفاده کرد. انواع بالابر هیدرولیکی متحرک وجود دارد که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت.

بالابر‌های سیار هل دادنی

این نوع از بالابر‌ها ساده ترین نوع بالابرهای هیدرولیکی متحرک می‌باشند. برای جابه‌جایی این  بالابر باید از نیروی خارجی مثل نیروی دست استفاده کرد. در واقع با هل دادن این دستگاه می‌توان آن را به محل مد نظر منتقل کرد. سایز بزرگتر چرخ‌های این بالابر در جابه‌جایی راحت‌تر آن موثر اند.

بالابرهای قابل یدک

این بالابر را می‌توان روی خودرو جهت یدک کردن نصب نمود. چرخ‌های این نوع بالابر متفاوت بوده و ساختار خودرویی دارند، به همین دلیل به خودرو متصل می‌شوند. در ساختار این نوع خودرو چرخ‌های کوچکی به کار رفته که سبب حفظ تعادل این دستگاه تا زمان جداسازی می‌گردند.

بالابر خود محرک

در این نوع بالابر از موتور الکتریکی و هیدروموتور برای جابه‌جایی بار استفاده می‌شود. این موتور در این نوع بالابر سبب انتقال مستقیم نیرو به چرخ می‌شود. همچنین فرمان این بالابر را نیز می‌توان توسط یک جک هیدرولیک کنترل کرد. سرعت و حرکت آن نیز توسط شیر کنترل موجود در این دستگاه تنظیم می‌شود.

 

بالابر شنی خزنده

شن‌های پلاستیکی برای سطوح درونی این بالابر در نظر گرفته شده و یکی از مزیت‌های این نمونه بالابر چرخش درجای‌ آن است. ناگفته نماند که تعادل  این بالابر با استفاده از سیستم پیشرفته حفظ می‌شود.

بالابر پشت کامیونی

نیروی محرک این بالابر از خودروی حامل دریافت می‌شود. مزیت این بالابر جابه‌جایی راحت آن در مسافت‌های طولانی می‌باشد. محل نصب این بالابر هیدرولیکی پشت کامیون یا وانت‌بار می‌باشد.

بالابر خودکششی

این بالابر در ساختار خود فرمانی دارد که درون سبد فرمان حرکت شاسی را کنترل می‌کند و می‌تواند ارتفاع شاسی را حرکت دهد. این نوع بالابر هیدرولیکی دارای تراز الکتریکی می‌باشد و استفاده از این بالابر در افزایش سرعت باربری موثر است. جالب است بدانید که سرعت این بالابر به نسبت سایر بالابر‌ها بیشتر بوده و نیروی محرکه آن از موتور دیزلی، باتری و بنزین می‌باشد.

مزایای استفاده از بالابر هیدرولیکی:

بالابر هیدرولیکی با وجود استفاده از برق نسبت به سایر انواع بالابر کم مصرف تر هستند. این بالابرها به نسبت سایر انواع بالابر مزایایی دارد که عبارتند از:

  • ایمنی بالا برای سرنشینان یا کالاها.
  • قیمت مقرون به صرفه
  •  دوام بالا و نگهداری بسیار آسان
  • عدم تولید صداهای آزار دهنده
  • در دسترس بودن قطعات در صورت نیاز به تعمیر
  • نصب و راه اندازی راحت
  • نیازمند به فضای بسیار کم
  • برای اجرا به برق تک فاز و ۳ فاز نیازمند است
  • انعطاف بالا
  • طراحی ساده‌ای دارد

معایب استفاده از بالابر هیدرولیکی

بالابر هیدرولیکی گاها علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. برخی از معایب این دستگاه از نگاه مصرف‌کنندگان عبارت‌اند از:

  • سرعت به نسبت پایین این دستگاه به علت استفاده از سیستم پمپاژ روغن
  • مصرف انرژی برق
  • امکان استفاده از  بالابر هیدرولیکی در ساختمان‌ها با ارتفاع و طبقات زیاد ممکن نیست.

قیمت بالابر هیدرولیکی

بالابرها بر اساس اندازه و امکاناتی که دارند قیمت گذاری می‌شوند. به عنوان مثال بالابر فروشگاهی ممکن است از نظر ابعاد و امکانات با بالابر خانگی متفاوت باشد و در نهایت قیمت متفاوتی نیز داشته باشند. در هر صورت باید گفت قیمت بالابر هیدرولیک تحت تاثیر عوامل مختلفی است که مهمترین  آن‌ها عبارتند از:

  • جنس مواد اولیه به کار رفته در ساختار آن
  •  میزان سرعت بالابر هیدرولیکی در جابه‌جایی بار
  • ثابت با متحرک بودن
  • مقدار انرژی مصرفی، کم مصرف بودن یا پر مصرف بودن
  • استانداردهای امنیتی به کار رفته در ساختار بالابر
  •  جنس پمپ و فلکه به کار رفته در ساختار بالابر هیدرولیکی
  • کابین دار بودن یا بی کابین بودن بالابر.

منبع: احمدی لیفت